3. 7. 2013
Hledání alternativ za úbývající ropu neustává. Kromě
jiných zdrojů energie se zkoumají i možnosti vyrábět prohonné hmoty
pro spalovací motory z něčeho jiného než ropy.

Svět se pomalu zaplňuje starými
pneumatikami. Možná by se z nich daly vyrábět pohonné
hmoty
Svět se plní starými pneumatikami a nápad, jak se jich rozumně
zbavit, se stává noční můrou ve všech částech světa. Jejich
recyklace je obtížná a lze z nich maximálně vyrábět povrch
běžeckých drah nebo obuv. Ale je jich tolik, že to rozhodně
nestačí. Na Floridě u Fort Lauderdale se rozhodli, že ze dvou
milionů pneumatik udělají v moři umělý útes, ale nakonec se
jednalo o ekologickou katastrofu a staré gumy musela u Atlantického
oceánu odstranit americká armáda. Pneumatiky jsou navrženy tak, aby
obstály v těch nejtěžších podmínkách. Když je jejich dezén
opotřebován pod mez použitelnosti, stále ještě velké procento
pneumatiky zůstává nedotčeno ale k ničemu.
Baskidská vědkyně María Felisa Laresgoitiová podrobně studovala
proces vytvoření materiálů určených k výrobě pneumatiky,
stejně jako způsob jejich rozkladu a došla k závěru, že
nejvýhodnější je použití pyrolýzy. Její podstatou je ohřev
materiálu za nepřístupu kyslíku nad mez termické stability
přítomných organických sloučenin, což vede k jejich štěpení až na
stabilní nízkomolekulární produkty a tuhý zbytek. Při teplotě vyšší
než 500 ° C se pneumatika asi za 30 minut rozloží na kapalinu (40
%), plyny (16 %) a tuhý zbytek (kov, saze). A právě kapalinu, která
se svými vlastnostmi podobá ropě, lze použít jako alternativu k
fosilním palivům. Lze dokonce uvažovat o tom, že by mohla být
použita jako součást směsi s motorovou naftou pro pohon vznětových
motorů.
Pokud by se tento proces mohl využít v průmyslové výrobě a
byl ekonomicky únosný, zabily by se dvě mouchy jednou ranou. Jednak
by byla umožněna recyklace starých pneumatik (saze a kov lze
opětovně využít k výrobě pneumatik) a jednak by existovala
další alternativa k ubývajícím zásobám ropy.
Autor: jk, Zdroj: gizmag.com