Ropovod Bratislava-Schwechat bude mít problémy

Na zapracování plánovaného ropovodu Bratislava-Schwechat do připraveného územního plánu Bratislavského kraje je už pozdě. Návrh územního plánu je totiž podle místopředsedy krajského úřadu Martina Berty už v tak pokročilém stádiu, že by se jeho příprava musela vracet zpět.

Slovenský ropovod
Najít společné kompromisní stanovisko všech zainteresovaných při stavbě nového ropovodu napříč přelidněným Slovenskem je v podstatě neřešitelný problém...

O promítnutí regulativ a zásad týkajících se ropovodu do nově připraveného návrhu územního plánu požádalo kraj ministerstvo hospodářství 21. března 2013. Kraj však s připomínkami ministerstva nesouhlasil, a tak musí rozhodnout rozporové řízení, které by mělo vést ke konečnému rozhodnutí ministerstva dopravy, zda má kraj ropovod do plánu zapracovat.
Ministerstvo vzneslo k územnímu plánu zásadní požadavek týkající se propojení ropovodu Schwechat-Slovnaft. Podle Berty se však jedná o požadavek, který již nyní nemůže být zapracována do nynějšího návrhu územního plánu. Bert také tvrdí, že k zapracování ropovodu chybí některé důležité dokumenty, jako je například dopad na životní prostředí, hovoří se také o deseti možných trasách jeho vedení. "Pro nás je nepřijatelné, abychom do závazné části územního plánu dávali něco, co je ve stádiu diskuse," myslí si místopředseda kraje.
Občanské sdružení Ne ropovodu, které s krajem o ropovodu jednalo, si myslí, že ropovod, tak, jak je připraven, je v rozporu s legislativou Slovenské republiky, a to jak ve vztahu k zákonu o cestách, tak o energetice. Podle předsedy sdružení Miroslava Draguna musí mít  samotný ropovod 100 m ochranné pásmo po obou stranách a nemůže být kolem něj žádná stavba, což už nyní nemůže být podle současných plánů splněno. Podle něj by proto musely být pro ropovod změněny zákony, co považuje za scestné. Současně je prý neuvěřitelné, ministerstvo chce výstavbu ropovodu zapracovat do územního plánu kraje právě teď. "Měli spoustu času od roku 2011, kdy se rozhodli o trase ropovodu a mohli zasílat připomínky v řádném termínu," dodal Dragun.
Občanské sdružení ještě mrzí, že kraj a hlavní město se nezapojilo do diskuse k zákonu o strategických investicích. "Pokud se vláda rozhodne, že tento projekt je strategický, může se postavit v rozporu s územním plánem kraje a města," tvrdí Dragun. Místopředseda Bert však říká, že expertní skupina k ropovodu, která vznikla v roce 2011 a kde mají zastoupení kraj i město, se setkala jen jednou. Pro kraj je navíc Slovnaft jako napájecí bod pro ropovod nepřijatelný, dodává místopředseda. "Trasa ropovodu přes území Natura 2000 je z našeho pohledu nepřijatelné. Tam vylučujeme Slovnaft jako napájecí bod, který je z hlediska legislativy asi nepřijatelný," říká rezolutně Bret.
Ropovod Bratislava-Schwechat má propojovat ropovodní systém Družba s rafinerií Schwechat u Vídně. Realizaci projektu i jeho financování mají na starosti společnosti Transpetrol a OMV. Ropovod by měl stát 75 až 140 milionů. eur. Do konce tohoto roku se mají připravit potřebné dokumenty, které zajistí jeho realizaci. Známá by měla být i trasa, kudy nový ropovod povede. Právě možné trasy vyvolaly velkou diskusi na straně ochranářů i laické veřejnosti.

Autor: jk, Zdroj: webnoviny.sk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek