27. 3. 2014
řekl na středečním parlamentním výboru pro hospodářské
záležitosti ministr hospodářství Slovenské republiky Tomáš
Malatinský.

Poslanci se s ministrem bavili o novém ropovodu také
s ohledem na aktuální politickou situaci, která je poznamenaná
zejména krizí na Ukrajině, a v budoucnosti může ohrozit
slovenskou energetickou bezpečnost. "I proto nyní strategická
potřeba ropovodu do Swechatu vzrostla a práce se musí urychlit,"
řekl také Malatinský.
Faktem ale zůstává, že i po vybudování potrubí z Bratislavy do
rakouského Schwechatu nebude Slovensko stoprocentně připraveno na
případ, že by Rusové úplně stopli dodávky ropy přes Ukrajinu, neboť
podle zmocněnce projektu nového ropovodu Roberta Nemcsicsa by
Rakušané byli schopni dodávat nejvýše 2,4 milionu tun ročně, ale
rafinerie Slovnaft spotřebuje až 6 milionů.
Vznik nového ropovodu ovšem může znamenat zajímavý byznys pro
slovenskou státní distribuční firmu Transpetrol, pokud by Rakušané
odebírali plánovaných 2,5 až 5 milionů tun ropy ročně
z ropovodu Družba.
Rozpočet projektu zatím není přesně určen, ale odhady se pohybují
od 75 do 120 milionů euro a definitivní náklady se budou odvíjet od
zvolené trasy. Od ní by se měla odvíjet i návratnost, nicméně
Malatinský tvrdí, že investice by se měla vrátit do sedmi až deseti
let, pokud samozřejmě nenastane nějaká další ropná krize. Do
projektu ropovodu Bratislava - Schwechat dosud Transpetrol
investoval 12 milionů.
Definitivní trasa by měla být známa do konce letošního roku, ale
zatím se vybírá z deseti možností. Favoritem je stále
bratislavský koridor, který počítá s vedením potrubí přes
Petržalku, což ovšem naráží na odpor obyvatel této městské části
slovenského hlavního města. Zastupitelé loni projekt doslova smetli
ze stolu.
Argumenty za výstavbu ropovodu zatím nestačí ani odpůrcům z
občanského sdružení "Ne ropovodu". Podle předsedy Miroslava
Dragunova by se stát měl soustředit více na rekonstrukci propojení
ropovodů Družba a Adrie přes Maďarsko, které by umožnilo Slovensku
získávat ruskou ropu mimo území Ukrajiny.
Autor: jk