Ropovod Družba slaví půl století

Výstavba ropovodu Družba začala v prosinci 1960 v sibiřském městě Samara jako ambiciózní mezinárodní projekt. V roce 1965 byl ropovod prodloužen až do českého Litvínova. Během 50 let své existence přivedl do českých rafinérií 293 milionů tun ropy. Díky komplexní modernizaci může sloužit ještě desítky let.

Ropovod Družba
Dobový záběr ze stavby nejstaršího fungujícího ropovodu v ČR

Ropovod Družba je nejstarším fungujícím ropovodem na území České republiky. Zdejší úsek měří 357 km (včetně odboček a zdvojení pak 504 km). Potrubí protíná 15 330 parcel ve vlastnictví 26 991 vlastníků od moravského Hodonína až k severočeskému Litvínovu. Do roku 1989 přepravovala Družba do Československa až 18 milionů tun ropy ročně, dnes jí přiteče zhruba 4 miliony tun ročně (celkový objem přepravy společně s ropovodem IKL činí v posledních letech kolem 7 milionů tun za rok).
Od roku 1994 český úsek ropovodu Družba vlastní a provozuje státní společnost MERO ČR, a. s. V letech 1998-2003 proběhla rozsáhlá modernizace Družby (investice cca 1,82 mld. Kč), do údržby a modernizace ropovodu MERO ČR stále významně investuje. Družba má nové řídicí, komunikační i bezpečnostní systémy srovnatelné s mnohem mladšími ropovody. Díky odborné péči může Družba bezpečně přepravovat ropu ještě několik desetiletí - ve světě existují i 90leté provozuschopné ropovody v dobré kondici.  
Potrubní přeprava ropy je ve srovnání s ostatními druhy dopravy nejvíce bezpečná, ekologická a ekonomicky výhodná. Například na dopravení denního objemu ropy do rafinérie v Litvínově by jinak bylo potřeba asi 310 standardních železničních cisteren, tedy téměř 16 vlakových souprav (každá s 20 vagóny). V případě kamionové dopravy by tento objem muselo nahradit zhruba 600 plně naložených automobilových cisteren.
Nejdelší ropovodní síť na světě Družba o délce 5 100 km propojuje osm zemí (Rusko, Bělorusko, Ukrajinu, Polsko, Německo, Slovensko, Maďarsko a Českou republiku). Na své cestě křižuje 94 velkých a více než 400 menších řek, přes 500 železničních tratí a dálnic.

 

Autor: TZ, Zdroj: Mero

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek