22. 12. 2015
Výstavba ropovodu Družba začala v prosinci 1960
v sibiřském městě Samara jako ambiciózní mezinárodní projekt.
V roce 1965 byl ropovod prodloužen až do českého Litvínova.
Během 50 let své existence přivedl do českých rafinérií 293 milionů
tun ropy. Díky komplexní modernizaci může sloužit ještě desítky
let.

Dobový záběr ze stavby nejstaršího
fungujícího ropovodu v ČR
Ropovod Družba je nejstarším fungujícím ropovodem na území
České republiky. Zdejší úsek měří 357 km (včetně odboček a
zdvojení pak 504 km). Potrubí protíná 15 330 parcel ve vlastnictví
26 991 vlastníků od moravského Hodonína až k severočeskému
Litvínovu. Do roku 1989 přepravovala Družba do Československa až 18
milionů tun ropy ročně, dnes jí přiteče zhruba 4 miliony tun ročně
(celkový objem přepravy společně s ropovodem IKL činí
v posledních letech kolem 7 milionů tun za rok).
Od roku 1994 český úsek ropovodu Družba vlastní a provozuje státní
společnost MERO ČR, a. s. V letech 1998-2003 proběhla rozsáhlá
modernizace Družby (investice cca 1,82 mld. Kč), do údržby a
modernizace ropovodu MERO ČR stále významně investuje. Družba má
nové řídicí, komunikační i bezpečnostní systémy srovnatelné
s mnohem mladšími ropovody. Díky odborné péči může Družba
bezpečně přepravovat ropu ještě několik desetiletí - ve světě
existují i 90leté provozuschopné ropovody v dobré
kondici.
Potrubní přeprava ropy je ve srovnání s ostatními druhy
dopravy nejvíce bezpečná, ekologická a ekonomicky výhodná.
Například na dopravení denního objemu ropy do rafinérie v Litvínově
by jinak bylo potřeba asi 310 standardních železničních cisteren,
tedy téměř 16 vlakových souprav (každá s 20 vagóny).
V případě kamionové dopravy by tento objem muselo nahradit
zhruba 600 plně naložených automobilových cisteren.
Nejdelší ropovodní síť na světě Družba o délce 5 100 km
propojuje osm zemí (Rusko, Bělorusko, Ukrajinu, Polsko, Německo,
Slovensko, Maďarsko a Českou republiku). Na své cestě křižuje 94
velkých a více než 400 menších řek, přes 500 železničních tratí a
dálnic.
Autor: TZ, Zdroj: Mero