3. 6. 2014
Ropovod IKL, který Českou republiku zásobuje ze západu,
obdrží na podzim nové provozní povolení. IKL slouží jako
alternativa k ruskému ropovodu Družba již od roku 1996. Loni
přepravil do České republiky 2,6 milionů tun ropy. Vlastníkem a
provozovatelem IKL je státní společnost MERO ČR.

Společnost MERO Germany, která je provozovatelem německého úseku
ropovodu IKL, a zároveň dceřinou firmou MERO ČR, požádala vládu
Horního Bavorska o prodloužení provozního povolení německé
části ropovodu IKL. Původní povolení na dvacet let totiž platí jen
do konce letošního roku. Od roku 2010 byly realizovány přípravné
práce, klíčová fáze procesu běží od roku 2012. Bylo nutno zpracovat
rozsáhlou technickou dokumentaci, absolvovat řadu odborných
technických kontrol a inspekcí, odstranit potenciální možné vady a
získat požadované expertní posudky. Náročný proces zahrnoval
i veřejné slyšení v Regensburgu za účasti obcí, různých
institucí (např. dozorový orgán TÜV, úřady vodního hospodářství a
životního prostředí), a zástupců veřejnosti. "Ropovod IKL je ve
velmi dobrém technickém stavu. Provoz je minimálně poruchový,
stabilní a vysoce spolehlivý, proto neočekáváme s vydáním
povolení k provozu žádné problémy," říká generální ředitel
MERO ČR Jaroslav Pantůček. Nové povolení již bude bez časového
omezení. Bezpečnostní funkce ropovodu pravidelně kontroluje
etablovaná německá společnost TÜV po celé délce ropovodu IKL včetně
části na českém území.
Na výstavbě ropovodu IKL se v roce 1990 dohodla tehdejší
vláda ČSFR s provozovateli rafinérií, výstavba proběhla
v letech 1992 - 1995. IKL byl postaven jako alternativa
ropovodu Družba, který k nám dováží ropu z Ruska.
Kapacitně je IKL schopný přepravovat přes 11 milionů tun ropy
ročně, což plně pokrývá potřeby českých zpracovatelů. Za období let
1996 - 2013 bylo ropovodem IKL přepraveno celkem 41,7 mil. tun.
Z toho rafinerie Litvínov odebrala 6,9 mil. tun ruské ropy a
dalších sirnatých druhů ropy (tedy 16,5 % z celkového dodaného
množství), zbytek byl přepraven do rafinérie v Kralupech.
V minulosti již IKL několikrát potvrdil svůj strategický
význam, když došlo k přerušení dodávek Družbou, ať již
z politických či technických důvodů. IKL patří
k nejmodernějším ropovodům v Evropě.
V Německém Vohburgu je IKL napojený na ropovod TAL, který
vede až do italského přístavu Terst, kam tankery přivážejí ropu.
V roce 2012 společnost MERO ČR zakoupila v ropovodu TAL
5procentní podíl. Nákupem podílů získala přednostní právo na
využití volné kapacity ropovodu nad rámec nasmlouvaných dodávek.
V případě nenadálých situací tak může objem přepravované ropy
zvýšit, čímž posiluje energetickou nezávislost České republiky na
dodávkách ropy z východu.
Autor: jk, Zdroj: Mero