Ropovod IKL čeká prodloužení provozního povolení

Ropovod IKL, který Českou republiku zásobuje ze západu, obdrží na podzim nové provozní povolení. IKL slouží jako alternativa k ruskému ropovodu Družba již od roku 1996. Loni přepravil do České republiky 2,6 milionů tun ropy. Vlastníkem a provozovatelem IKL je státní společnost MERO ČR.

ropovod IKL

Společnost MERO Germany, která je provozovatelem německého úseku ropovodu IKL, a zároveň dceřinou firmou MERO ČR, požádala vládu Horního Bavorska o prodloužení provozního povolení německé části ropovodu IKL. Původní povolení na dvacet let totiž platí jen do konce letošního roku. Od roku 2010 byly realizovány přípravné práce, klíčová fáze procesu běží od roku 2012. Bylo nutno zpracovat rozsáhlou technickou dokumentaci, absolvovat řadu odborných technických kontrol a inspekcí, odstranit potenciální možné vady a získat požadované expertní posudky. Náročný proces zahrnoval i veřejné slyšení v Regensburgu za účasti obcí, různých institucí (např. dozorový orgán TÜV, úřady vodního hospodářství a životního prostředí), a zástupců veřejnosti. "Ropovod IKL je ve velmi dobrém technickém stavu. Provoz je minimálně poruchový, stabilní a vysoce spolehlivý, proto neočekáváme s vydáním povolení k provozu žádné problémy," říká generální ředitel MERO ČR Jaroslav Pantůček. Nové povolení již bude bez časového omezení. Bezpečnostní funkce ropovodu pravidelně kontroluje etablovaná německá společnost TÜV po celé délce ropovodu IKL včetně části na českém území.
Na výstavbě ropovodu IKL se v roce 1990 dohodla tehdejší vláda ČSFR s provozovateli rafinérií, výstavba proběhla v letech 1992 - 1995. IKL byl postaven jako alternativa ropovodu Družba, který k nám dováží ropu z Ruska. Kapacitně je IKL schopný přepravovat přes 11 milionů tun ropy ročně, což plně pokrývá potřeby českých zpracovatelů. Za období let 1996 - 2013 bylo ropovodem IKL přepraveno celkem 41,7 mil. tun. Z toho rafinerie Litvínov odebrala 6,9 mil. tun ruské ropy a dalších sirnatých druhů ropy (tedy 16,5 % z celkového dodaného množství), zbytek byl přepraven do rafinérie v Kralupech. V minulosti již IKL několikrát potvrdil svůj strategický význam, když došlo k přerušení dodávek Družbou, ať již z politických či technických důvodů. IKL patří k nejmodernějším ropovodům v Evropě.
V Německém Vohburgu je IKL napojený na ropovod TAL, který vede až do italského přístavu Terst, kam tankery přivážejí ropu. V roce 2012 společnost MERO ČR zakoupila v ropovodu TAL 5procentní podíl. Nákupem podílů získala přednostní právo na využití volné kapacity ropovodu nad rámec nasmlouvaných dodávek. V případě nenadálých situací tak může objem přepravované ropy zvýšit, čímž posiluje energetickou nezávislost České republiky na dodávkách ropy z východu.

 

Autor: jk, Zdroj: Mero

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek