Ropovod IKL napojil Česko před 20 lety na západní zdroje

Ropovod IKL před 20 lety napojil Českou republiku na západoevropskou ropovodnou síť, čímž významně snížil závislost země na dodávkách z Ruska prostřednictvím ropovodu Družba.IKL_1
Výstavba ropovodu

Výstavba IKL včetně tankoviště ve Vohburgu proběhla i na tehdejší dobu v rekordním čase: téměř 350 km dlouhá trasa a čtyři nádrže o celkovém objemu 200 000 m3 byly hotovy během necelých dvou let. Potrubní systém o délce 347 km propojil Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi s tankovištěm ropy v bavorském Vohburgu, kam putuje ropa z italského přístavu Terst. Česká republika tím po více než 30 letech získala alternativní zásobovací trasu schopnou zastoupit východní ropovod Družba.
"Česká republika získala s ropovodem IKL jistotu, že v případě problémů na Družbě nezůstane takzvaně na suchu. Prozíravost tohoto rozhodnutí se potvrdila již několikrát. K různým výpadkům dodávek z Ruska došlo z technických, politických i ekonomických důvodů např. v letech 2007, 2008 a 2012. Díky IKL je Česko bez problémů přestálo," říká generální ředitel MERO ČR Stanislav Bruna.
Myšlenka nezávislosti na ropě přepravované Družbou začala být aktivně rozvíjena v roce 1990. Dobové politické i ekonomické změny a následné problémy ruských těžařských společností vedly k obavám o spolehlivost dodávek z Ruska, proto se tehdejší ČSFR rozhodla pro výstavbu moderního ropovodu napojeného na západoevropskou infrastrukturu. Usnesením vlády České republiky ze dne 4. února 1992 byla výstavba ropovodu schválena, bavorská vláda vyslovila souhlas s projektem ropovodu 15. února 1992.
Přes dva roky zabralo vyřízení veškerých legislativních předpisů a norem, které byly především na německé straně velmi složité a přísné (pro představu, povolovacího procesu se účastnilo 5 bavorských státních ministerstev, 6 zemských úřadů, 34 obecní rady, zemský úřad pro vodní hospodářství, zemský památkový úřad, 6 úřadů vodního hospodářství, 2 vrchní lesní hospodářství, 8 lesních úřadů, znalecká organizace TÜV a četní znalci v odborných otázkách). Přesto byl projekt realizován v rekordně krátké době a již 9. ledna 1996 byl zahájen zkušební provoz. Slavnostní zahájení ostrého provozu se na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi uskutečnilo 25. března 1996.
Ropovod byl v době výstavby nejmodernějším a nejbezpečnějším zařízením svého druhu. Použitá konstrukční řešení, technologie a postupy odpovídaly tehdejším náročným požadavkům německé legislativy. Např. kvalita svarových spojů na potrubí byla velmi pečlivě kontrolována a dokumentována, svary byly prověřovány ultrazvukem i rentgenem. Součástí zařízení po celé délce ropovodu (včetně tankoviště ve Vohburgu) je řídicí a komunikační systém SCADA. I přes technologickou vyspělost ropovodu investuje MERO do jeho průběžné modernizace zhruba 50 mil. Kč ročně.

IKL_2
Výstavba tankoviště ve Vohburgu


Ropovod IKL v číslech:

  • celková délka: 347 km
  • roční kapacita: 11,5 milionů tun
  • průměr potrubí: 711 mm
  • počet armaturních šachet: 54
  • rychlost proudění ropy v ropovodu: 0,5-1,1 m/s
  • objem ropy přepravené za 20 let: 49 153 699 tun
  • počet druhů přepravené ropy: 32

 

 

 

Autor: TZ Mero

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek