9. 1. 2024
Rostoucí požadavky na snižování emisí v dopravě
nutí výrobce k ekologizaci výroby pohonných hmot
Česká republika plní od r. 2020 povinnost snižování emisí
v dopravě o 6 %, a to zejména díky nákladnému úsilí členských
firem ČAPPO a dalších dodavatelů pohonných hmot na tuzemský trh.
Stále platí, že spotřeba energií v dopravě nejen v ČR,
ale v celé EU je kryta z 90 % tradičními motorovými
palivy, automobilovým benzínem a motorovou naftou a většina
ostatních alternativních energií nebo dopravních konceptů je ve
značném zpoždění.
Ve snaze pokračovat v cestě k povinnému snižování
emisí skleníkových plynů v dopravě dojde k postupnému
zavedení paliva E 10 současně v ČR a PL jako v jedněch
z posledních zemí EU.V dalších sousedních státech je toto
palivo již úspěšně zavedeno, a v rámci celé EU i v zemích
s ještě starším průměrným stářím vozového parku, než je ten
český. K zavedení dochází proto, že nároky na snižování emisí
v sektoru dopravy ještě mnohonásobně porostou díky přijetí evropské
směrnice RED III, která požaduje snížení emisí skleníkových plynů
v dopravě o 14,5 % do roku 2030, tj. více než dvojnásobně, než
je skutečností dnes nebo alternativně zajistit podíl obnovitelných
paliv v dopravě v objemu minimálně 29 % a současně
zajistit v celé ekonomice podíl obnovitelných zdrojů na
celkové energetické spotřebě minimálně 42,5 %. Zavedením
automobilového benzínu E10 dojde k dalšímu snížení emisí
v české dopravě až o 0,7 %. Motorový benzín E10 plně vyhovuje
normě ČSN EN 228 (Motorová paliva - Bezolovnaté automobilové
benziny).Tato norma stanovuje maximální obsah ethanolu do 10
objemových % a obsah kyslíku maximálně 3,7 váhových %. Zejména
v prémiových benzínech je často jako obnovitelná složka
použita látka ethyl terc-butylether (ETBE). Benzín E10 lze tankovat
téměř do všech benzínových automobilů vyrobených po roce 2005, kdy
vstoupila v platnost norma Euro 4.
Při povinnosti dosažení ekologických cílů v dopravě je
potřeba postupně zavádět všechny dostupné kroky a využít všech
technologických možností při dodržení striktní technologické
neutrality. Motoristé najdou informace na čerpacích stanicích
nebo na webu ČAPPO nebo na www.E10info.eu. V rámci postupného
přechodu na automobilový benzín E10 dojde k přeznačení stojanů
čerpacích stanic z označení čerpací pistole na stojanech "E5"
na "E10". Benzín s označením E10 je bez jakýchkoli komplikací
mísitelný s automobilovým benzínem s označením E5. Naprostá
většina vozidel v ČR i EU je pro provoz na motorový benzín
schválena.
Zdroj: TZ