Rostoucí požadavky na snižování emisí v dopravě nutí výrobce k ekologizaci výroby pohonných hmot

Pistole

Rostoucí požadavky na snižování emisí v dopravě nutí výrobce k ekologizaci výroby pohonných hmot

Česká republika plní od r. 2020 povinnost snižování emisí v dopravě o 6 %, a to zejména díky nákladnému úsilí členských firem ČAPPO a dalších dodavatelů pohonných hmot na tuzemský trh. Stále platí, že spotřeba energií v dopravě nejen v ČR, ale v celé EU je kryta z 90 % tradičními motorovými palivy, automobilovým benzínem a motorovou naftou a většina ostatních alternativních energií nebo dopravních konceptů je ve značném zpoždění.

Ve snaze pokračovat v cestě k povinnému snižování emisí skleníkových plynů v dopravě dojde k postupnému zavedení paliva E 10 současně v ČR a PL jako v jedněch z posledních zemí EU.V dalších sousedních státech je toto palivo již úspěšně zavedeno, a v rámci celé EU i v zemích s ještě starším průměrným stářím vozového parku, než je ten český. K zavedení dochází proto, že nároky na snižování emisí v sektoru dopravy ještě mnohonásobně porostou díky přijetí evropské směrnice RED III, která požaduje snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % do roku 2030, tj. více než dvojnásobně, než je skutečností dnes nebo alternativně zajistit podíl obnovitelných paliv v dopravě v objemu minimálně 29 % a současně zajistit v celé ekonomice podíl obnovitelných zdrojů na celkové energetické spotřebě minimálně 42,5 %. Zavedením automobilového benzínu E10 dojde k dalšímu snížení emisí v české dopravě až o 0,7 %. Motorový benzín E10 plně vyhovuje normě ČSN EN 228 (Motorová paliva - Bezolovnaté automobilové benziny).Tato norma stanovuje maximální obsah ethanolu do 10 objemových % a obsah kyslíku maximálně 3,7 váhových %. Zejména v prémiových benzínech je často jako obnovitelná složka použita látka ethyl terc-butylether (ETBE). Benzín E10 lze tankovat téměř do všech benzínových automobilů vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4.

Při povinnosti dosažení ekologických cílů v dopravě je potřeba postupně zavádět všechny dostupné kroky a využít všech technologických možností při dodržení striktní technologické neutrality.  Motoristé najdou informace na čerpacích stanicích nebo na webu ČAPPO nebo na www.E10info.eu. V rámci postupného přechodu na automobilový benzín E10 dojde k přeznačení stojanů čerpacích stanic z označení čerpací pistole na stojanech "E5" na "E10". Benzín s označením E10 je bez jakýchkoli komplikací mísitelný s automobilovým benzínem s označením E5. Naprostá většina vozidel v ČR i EU je pro provoz na motorový benzín schválena.

Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek