Růst cen benzinu může zastavit klesající ropa

Bez intervencí ČNB by byl podle odhadů nárůst cen zhruba poloviční. Otázkou je, jak trh zareaguje na redukci počtu distributorů.
Benzin zdražuje
Oslabená koruna se v posledním týdnu naplno projevila i ve výrazném nárůstu cen pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic. Benzin i nafta zdražily v průměru zhruba o 50 haléřů. Podle analytiků by navíc zhruba ve stejném rozsahu mohly podražit i v následujících dnech.
"Kromě oslabení koruny se projevilo i zvýšení cen pohonných hmot na burze v Rotterdamu," uvedl pro HN analytik společnosti Colosseum Vít Jedlička. Podle posledních dostupných údajů společnosti CCS z neděle 24. listopadu byl litr benzinu Natural 95 k dostání v průměru za 35,95 koruny, cena nafty byla ještě o dva haléře vyšší. Od poloviny listopadu, kdy se benzin i nafta pohybovaly zhruba na půlročních minimech, jejich cena vzrostla o 57, respektive 45 haléřů.
"Pokud by koruna neoslabila, byl by nárůst cen zhruba poloviční," odhaduje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Zároveň připomíná, že od spuštění devizových intervencí Českou národní bankou 6. listopadu oslabila koruna vůči americkému dolaru zhruba o 5,5 procenta. "A v dolarech jsou kotované ceny pohonných hmot v Rotterdamu. U našich čerpacích stanic se tyto pohyby promítají zhruba s dvoutýdenním zpožděním," vysvětluje.
Většina analytiků se shoduje v tom, že se současný růst cen nachází zhruba v polovině. "Zdražení v tomto týdnu odhadujeme v řádu desetníků, možná by mohlo dosáhnout dalších až 50 haléřů," míní Jedlička.
"V posledních týdnech si navíc čerpadláři nebo distributoři částečně snížili marže. Teď se je pokusí zvednout na úrovně před intervencemi. I tahle skutečnost se může v růstu cen pohonných hmot projevit," upozorňuje Novák.
Podle analytika společnosti Patria Finance Tomáše Vlka by růst cen neměl být tak výrazný. "Zdražování bude ještě pokračovat, ne však takovým tempem. Ceny by se v týdenním výhledu měly zvýšit o deset až dvacet haléřů," doplňuje Vlk.
Ovšem pro motoristy se přece jenom jedna pozitivní zpráva rýsuje. Důležitým faktorem může být to, že Írán přistoupil na omezení jaderného programu za zrušení části sankcí. "Cena ropy Brent spadla od pátku o tři dolary. Takže v horizontu zhruba dvou týdnů by mohly pohonné hmoty naopak výrazně zlevnit," očekává Jedlička.
Oslabení koruny a ceny na burze v Rotterdamu jsou vlivy, které se u čerpacích stanic v Česku projevují jednoznačně. V případě omezení konkurence po zavedení povinné kauce ve výši 20 milionů korun pro distributory pohonných hmot se však názory odborníků rozcházejí. Po 1. listopadu, kdy začala povinnost platit, se jejich počet výrazně snížil z přibližně 1950 na aktuálních 148. "Podle mě to za růstem cen stojí. Reálně tady fungovalo přibližně 400 distributorů, teď je jich necelá polovina," je přesvědčen Jedlička.
Podle Nováka však něco takového nehrozí. "Konkurence u nás je a bude dostatečná. Ve srovnání s okolními zeměmi máme výrazně větší počet čerpacích stanic na kilometr čtvereční. A zavedení kauce k výraznému snížení konkurence nepovede. Počet je v porovnání s ostatními státy pořád ještě dostatečný," myslí si analytik.
Za dostatečný považuje počet distributorů také šéf Generálního finančního ředitelství Jan Knížek. "To číslo je dostatečně vysoké na to, aby neohrozilo konkurenci na trhu nebo nějakým způsobem ovlivnilo cenu pohonných látek," říká. Podle něj se dovoz pohonných hmot z jiných zemí EU prostřednictvím rizikových společností téměř zastavil. "Při porovnání objemu dovozu nezdaněného paliva před a po zavedení kauce došlo k poklesu o 90 procent," uzavírá Knížek.


Co nyní rozhoduje o cenách pohonných hmot

1) Cena na komoditní burze v Rotterdamu
odvozuje se od ceny ropy Brent a v Česku se projevuje zhruba s dvoutýdenním zpožděním. Aktuální zlevnění ropy v důsledku uklidnění situace v Íránu tak ceny pohonných hmot v Česku v nejbližších dnech neovlivní.

2) Oslabení koruny
ceny pohonných hmot v Rotterdamu jsou kotované v amerických dolarech. Po devizových intervencích spuštěných ve čtvrtek 6. listopadu koruna k dolaru oslabila zhruba o 5,5 procenta. Bez devalvace by byly pohonné hmoty o několik desítek haléřů levnější.

3) Omezení konkurence
po zavedení povinné 20milionové kauce od začátku listopadu se počet distributorů pohonných hmot snížil ze zhruba 1950 na aktuálních 148. Podle některých expertů může výrazné omezení konkurence zvýšit ceny pohonných hmot o několik desítek haléřů. Tento efekt však bude možno vyhodnotit nejdříve na konci roku.

Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Petr, 27. 11. 2013 23:37: Jak už mnozí vědí, tento obor znám a tak bych chtěl autorovi položit otázku, kde bere jistotu toho, že podvodníci nefungují. Pravda , dovozy nejsou, ale kde se bere zboží ,které zde s doklady o nakládce v tuzemsku prezentují některé firmy, samozřejmě vybavené řádnou licencí, podloženou kaucí ? Jak je možné, že vyhlašovaná cena Čepro , franko lávka je nyní 28,47 za litr nafty , bez DPH , při 15 stupních a přitom je víc, než 5 firem, které nabízí naftu až na místo, tedy včetně dopravy, naloženo v tuzemsku a to za cenu do 28,20 bez DPH , při 15 st. ? Nejspíš se jedná o nějakou férovku od Unip.... , jek se snaží prodat co nejvíc . Taky možné, ale málo pravděpodobné. Spíš to bude zboží z Ruska, nebo Běloruska , s přidaným levným MEŘO a prezentované jako Czech made. Každopádně opět platí, že solidní firmy, co nakupují miliony litrů v Čepru zase můžou jen skřípat zuby. JO , úředníci, to se vám opravdu povedlo.Díky
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek