26. 11. 2013
Bez intervencí ČNB by byl podle odhadů nárůst cen zhruba
poloviční. Otázkou je, jak trh zareaguje na redukci počtu
distributorů.

Oslabená koruna se v posledním týdnu naplno projevila i ve
výrazném nárůstu cen pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic.
Benzin i nafta zdražily v průměru zhruba o 50 haléřů. Podle
analytiků by navíc zhruba ve stejném rozsahu mohly podražit i v
následujících dnech.
"Kromě oslabení koruny se projevilo i zvýšení cen pohonných hmot
na burze v Rotterdamu," uvedl pro HN analytik společnosti Colosseum
Vít Jedlička. Podle posledních dostupných údajů společnosti CCS z
neděle 24. listopadu byl litr benzinu Natural 95 k dostání v
průměru za 35,95 koruny, cena nafty byla ještě o dva haléře vyšší.
Od poloviny listopadu, kdy se benzin i nafta pohybovaly zhruba na
půlročních minimech, jejich cena vzrostla o 57, respektive 45
haléřů.
"Pokud by koruna neoslabila, byl by nárůst cen zhruba poloviční,"
odhaduje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Zároveň
připomíná, že od spuštění devizových intervencí Českou národní
bankou 6. listopadu oslabila koruna vůči americkému dolaru zhruba o
5,5 procenta. "A v dolarech jsou kotované ceny pohonných hmot v
Rotterdamu. U našich čerpacích stanic se tyto pohyby promítají
zhruba s dvoutýdenním zpožděním," vysvětluje.
Většina analytiků se shoduje v tom, že se současný růst cen
nachází zhruba v polovině. "Zdražení v tomto týdnu odhadujeme v
řádu desetníků, možná by mohlo dosáhnout dalších až 50 haléřů,"
míní Jedlička.
"V posledních týdnech si navíc čerpadláři nebo distributoři
částečně snížili marže. Teď se je pokusí zvednout na úrovně před
intervencemi. I tahle skutečnost se může v růstu cen pohonných hmot
projevit," upozorňuje Novák.
Podle analytika společnosti Patria Finance Tomáše Vlka by růst cen
neměl být tak výrazný. "Zdražování bude ještě pokračovat, ne však
takovým tempem. Ceny by se v týdenním výhledu měly zvýšit o deset
až dvacet haléřů," doplňuje Vlk.
Ovšem pro motoristy se přece jenom jedna pozitivní zpráva rýsuje.
Důležitým faktorem může být to, že Írán přistoupil na omezení
jaderného programu za zrušení části sankcí. "Cena ropy Brent spadla
od pátku o tři dolary. Takže v horizontu zhruba dvou týdnů by mohly
pohonné hmoty naopak výrazně zlevnit," očekává Jedlička.
Oslabení koruny a ceny na burze v Rotterdamu jsou vlivy, které se
u čerpacích stanic v Česku projevují jednoznačně. V případě omezení
konkurence po zavedení povinné kauce ve výši 20 milionů korun pro
distributory pohonných hmot se však názory odborníků rozcházejí. Po
1. listopadu, kdy začala povinnost platit, se jejich počet výrazně
snížil z přibližně 1950 na aktuálních 148. "Podle mě to za růstem
cen stojí. Reálně tady fungovalo přibližně 400 distributorů, teď je
jich necelá polovina," je přesvědčen Jedlička.
Podle Nováka však něco takového nehrozí. "Konkurence u nás je a
bude dostatečná. Ve srovnání s okolními zeměmi máme výrazně větší
počet čerpacích stanic na kilometr čtvereční. A zavedení kauce k
výraznému snížení konkurence nepovede. Počet je v porovnání s
ostatními státy pořád ještě dostatečný," myslí si analytik.
Za dostatečný považuje počet distributorů také šéf Generálního
finančního ředitelství Jan Knížek. "To číslo je dostatečně vysoké
na to, aby neohrozilo konkurenci na trhu nebo nějakým způsobem
ovlivnilo cenu pohonných látek," říká. Podle něj se dovoz pohonných
hmot z jiných zemí EU prostřednictvím rizikových společností téměř
zastavil. "Při porovnání objemu dovozu nezdaněného paliva před a po
zavedení kauce došlo k poklesu o 90 procent," uzavírá Knížek.
Co nyní rozhoduje o cenách pohonných hmot
1) Cena na komoditní burze v Rotterdamu
odvozuje se od ceny ropy Brent a v Česku se projevuje zhruba s
dvoutýdenním zpožděním. Aktuální zlevnění ropy v důsledku uklidnění
situace v Íránu tak ceny pohonných hmot v Česku v nejbližších dnech
neovlivní.
2) Oslabení koruny
ceny pohonných hmot v Rotterdamu jsou kotované v amerických
dolarech. Po devizových intervencích spuštěných ve čtvrtek 6.
listopadu koruna k dolaru oslabila zhruba o 5,5 procenta. Bez
devalvace by byly pohonné hmoty o několik desítek haléřů
levnější.
3) Omezení konkurence
po zavedení povinné 20milionové kauce od začátku listopadu se
počet distributorů pohonných hmot snížil ze zhruba 1950 na
aktuálních 148. Podle některých expertů může výrazné omezení
konkurence zvýšit ceny pohonných hmot o několik desítek haléřů.
Tento efekt však bude možno vyhodnotit nejdříve na konci roku.
Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny