16. 9. 2013
Společnost Benzina působí na tuzemském trhu s pohonnými
hmotami již 55 let. Úplné počátky prodeje u čerpacích stanic přitom
sahají až do dob první republiky, kdy bratři Zikmundové založili
společnost pro obchodování s olejem a benzinem. Ačkoliv se
během let podoba podniku výrazně měnila, Benzina zůstává
nepřehlédnutelnou stálicí českých silnic.

Koncept prémiových čerpacích stanic
Benzina Plus
Červenobílé logo s koněm a ozubeným kolem letos svítí u
čerpacích stanic na českých silnicích již pětapadesátým rokem za
sebou. Společnost Benzina , které logo patří, za tu dobu dokázala
vybudovat ze zbytků znárodněných firem velký průmyslový podnik,
který se v důstojné podobě udržel i po privatizaci, kdy byla
firma nucena odprodat velkou část majetku a musela se rychle
zorientovat na trhu, kam hbitě proudili zahraniční investoři.
Ačkoliv se Benzina během tohoto období měnila, logo i přes svoji
modernizaci vypadá pořád stejně a důvěrně ho znají jak dnešní mladí
řidiči, tak jejich dědečkové a babičky. A pokud bychom nemluvili o
logu, ale o samotné firmě, na její počátky by si mohli vzpomenout
zástupci ještě starší generace. Úplné počátky české benzinové
legendy totiž sahají až do dob první republiky.

Reklamní plakát firmy Bratří Zikmundové. (vlevo) Stojan
společnosti Bratří Zikmundové z poloviny 20. let minulého století
(vpravo)
Po republice na čtyřech kolech
Od konce první světové války tehdy stihly uplynout jen dva roky,
ekonomika nedávno vzniklého Československa se teprve stavěla na
nohy a vlastnit automobil bylo výsadou bohatších. Bratři
Zikmundové, Oldřich a Rudolf, se však rozhodli podnikat a právě
v trhu s pohonnými hmotami viděli velký potenciál.
V roce 1920 se proto zaregistrovali jako zakladatelé
společnosti obchodující s olejem, petrolejem a benzinem, brzy
přibrali další dva společníky a o tři roky později už si otevřeli
na pražském náměstí Republiky první čerpací stanici. Na tu dobu šlo
o odvážný podnikatelský počin, v mladém Československu se
jednalo o první klasickou veřejnou čerpací stanici s benzinem o 60
oktanech, přičemž tehdejší řidiči byli zvyklí benzin čerpat
v soukromých garážích. Propagační materiály sice zřetelně
hlásaly, že stanice Bratří Zikmundů jsou otevřené i v nočním
provozu a přijímají blokové poukázky, avšak zpočátku o tento servis
nejevili zákazníci příliš velký zájem.
"Zlatá léta dvacátá" s sebou však přinesla prosperitu, která
se promítla i do automobilového průmyslu, a firmě Bratří Zikmundové
se začalo dařit. V roce 1928 už pod ni spadalo 90 čerpacích
stanic, o rok později 300 a v předvečer druhé světové války,
v roce 1938, se jejich počet vyšplhal na 1093. Tehdy byli
Bratří Zikmundové na tuzemském trhu největším distributorem
pohonných hmot a vlastnili vedle sítě stanic také 27 zásobovacích
skladů a 6 provozů k výrobě lihobenzinových směsí. O celý trh
se předchůdce Benziny dělil jen se čtyřmi dalšími hráči -
společnostmi Fanto, Kralupol, Naftaspol a Vacuum Oil Company.

Čerpací stanice v Klatovech z 50.
let 20. století
Jízda podle říšských předpisů
Hrdý podnikatelský úspěch však zastavil nástup nacismu a
komunismu. Prostor pro podnikání nejprve omezil přídělový systém,
který v Protektorátu Čechy a Morava zavedli němečtí okupanti.
Pohonné hmoty bylo možné koupit jenom na lístky, cena benzinu
raketově vzrostla a v důsledku toho obrat obchodu
s pohonnými hmotami poklesl o třetinu. Pro mnoho řidičů tak
bylo nejsnazším řešením přejít na jiné palivo, například na
svítiplyn či dřevoplyn, který se vyráběl ve speciálním agregátu
upevněném na karoserii automobilu. Firma Bratří Zikmundové se novým
podmínkám hbitě přizpůsobila, a ačkoliv byl prodej dřeva a koksu
taktéž omezován státem, dokázala i z něj udělat výnosný
byznys.
Jak však válka pokračovala, prohluboval se i okupační dozor nad
svobodným podnikáním. V roce 1943 přešla z rozhodnutí
říšského protektora distribuce minerálních olejů v tuzemsku
pod berlínský úřad Mineralölvertrieb Gesellschaft Berlin a firma
bratří Zikmundů směla distribuovat jen do některých regionů.
Pokud však nacisté prostor pro podnikání jen omezovali,
komunisté jej zlikvidovali úplně. Velké podniky, které stát
nepřevzal už po válce, znárodnili komunisté hned po roce 1948.
Z majetkové podstaty znárodněných petrolejářských firem, s
cílem soustředit distribuci a prodej paliv do jedné společnosti, na
tomto základě později vznikla Benzina , jejímž přímým
pokračovatelem je současná síť čerpacích stanic. Části znárodněných
podniků, které se zabývaly distribucí pohonných hmot, totiž
komunističtí plánovači začlenili nejprve do národního podniku RAMO,
neboli Rafinerie minerálních olejů. Jejich součástí byl od roku
1951 i národní podnik Benzinol, který se o dva roky později
přeměnil na národní podnik Chema. Tehdy se poprvé objevila značka
Benzina , a to jako název zásobovacího závodu Roudnice nad Labem.
V roce 1958 se logo Benziny objevilo i u všech čerpacích
stanic, které v následujících letech prošly zásadní
modernizací. Do roku 1965 vzaly za své například všechny původní
manuálně obsluhované výdejní stojany a nahradily je stojany
elektrické. Základní sortiment paliv tehdy tvořily benziny Normál
80 oktanů, Speciál 90 a diesel, u vybraných stanic pak 96oktanový
Super.

Čerpací stanice z poloviny 70. let
"Těsně po svém vzniku nabízely čerpací stanice BENZINA
většinou jen 63oktanový benzin a motorovou naftu. Větší
výběr benzinu skýtaly jen čerpací stanice v okresních
městech. Nejširší sortiment a nejdelší otevírací dobu měla
nejvyšší kategorie stanic v krajských metropolích."
Družba na věčné časy
Pro pochopení tehdejší doby je také nutné připomenout, že
komunisté ze znárodněných podniků vytvářeli obrovské konglomeráty,
které neměly konkurenci. Socialistická Benzina tak byla podstatně
rozsáhlejším podnikem, než jak ji známe dnes. Do kompetence firmy
tehdy spadala veškerá distribuce pohonných hmot pro československé
podniky a patřily pod ni nejen produktovody, kterými tekla paliva
vyrobená v rafineriích do jednotlivých terminálů na
produktovodní trase, ale dokonce i samotný ropovod Družba, jehož
výstavbu na našem území zajišťovala sama Benzina . A právě
legendární ropovod, kterým z Ruska do českých zemí proudí
energie dodnes, ilustruje, jak s lety stoupal význam dovážené
ropy a tedy i Benziny samotné. Zatímco v roce 1962, kdy byl
ropovod postaven, jím přiteklo do Československa 1,1 mil. tun ropy,
v roce 1976 už to bylo 15,4 milionů tun a v roce 1980 dokonce
18 milionů tun ropy.
Protože ropa proudila do Československa ze Sovětského svazu
v souladu s pravidly ekonomického paktu socialistických zemí
RVHP výměnou za jiné zboží a neobchodovalo se s ní na volném
trhu jako dnes, ceny také zůstávaly dlouhodobě stejné a neměnily se
takřka každý den, jak to můžeme vidět dnes. Každé zdražení, ke
kterému čas od času muselo dojít, ale vyvolávalo velké obavy a
rozhodovalo o něm samo vedení komunistické strany, které se poprávu
obávalo nepokojů. Ačkoliv se vláda snažila zdražení utajit, krátce
před zvýšením cen se zpravidla už začaly o chystaném kroku šířit
zvěsti, a řidiči tak dělali, co mohli, aby se předzásobili, než
zdražení přijde. Podle pamětníka Václava Louly, který dnes
v Benzině působí jako ředitel jakosti, tehdy lidé tankovali
nejen plné nádrže, ale snažili se také naplnit různé nádoby, které
našli doma. "K vidění byly i případy, kdy k čerpací stanici
přijel chlapík s přenosnou vanou a poručil si, aby mu ji celou
načerpali benzinem," vypráví s úsměvem. Nebylo výjimkou, když
čerpací stanice potřebovaly při návalu řidičů i asistenci veřejné
bezpečnosti či dokonce armády.

Bezobslužná čerpací stanice Expres
24 je řidičům dostupná nonstop
Legendární podnik v nových časech
Fungování velké Benziny ukončila sametová revoluce a následná
privatizace. Pro Benzinu to totiž znamenalo rozdrobení podniku na
menší části. Společnost byla v roce 1994 rozdělena na tři
různé podniky a nástupnická Benzina, a.s. se musela obejít bez
produktovodů i ropovodu, zato však získala 280 čerpacích stanic,
většinou zastaralých a čekajících na rekonstrukci. Na český trh
v té době začali houfně proudit zahraniční investoři, kteří
v lepším případě skupovali malé čerpací stanice, které Benzina
musela rozprodat během prvního kola privatizace, jindy investovali
do stavby vlastních moderních čerpacích stanic. Benzina se však na
trhu udržela splněním ekologické modernizace stanic i zavedením
aditivovaných paliv. Když začalo docházet ke koncentraci trhu,
stala se součástí strategického holdingu. Nejprve byla začleněna
pod skupinu Unipetrol, následně v roce 2005 do celé situace
vstoupil polský investor a Benzina se tak stala součástí
energeticko-petrochemického holdingu PKN Orlen. Nultá léta
znamenala vedle koncetrace trhu také další nutnou modernizaci
Benziny. Společnost navíc přešla na novou maloobchodní strategii a
vybudovala síť prémiových stanic Benzina Plus. U čerpacích stanic
Benziny se také objevila prémiová paliva pod značkou VERVA, kterou
dnes nese ve svém názvu i litvínovský hokejový klub, jenž Benzina
sponzoruje.
Velké rekonstrukce proběhly také v shopech, a to včetně
nových projektů občerstvení i modernizace nabídky zboží
odpovídající současným trendům.
Díky silné konkurenci na trhu čerpacích stanic Benzina nepolevuje
v inovačním úsilí dodnes. Mezi její nejnovější projekty patří
například samoobslužné stanice Expres 24. Na nich si zákazníci
mohou sami natankovat pohonné hmoty, sami zaplatit platební kartou
nebo v hotovosti a ještě díky nižším nákladům na provoz využít
levnějších cen. Pro specializované zákazníky Benzina v roce
2013 provozuje již tři čerpací stanice s nabídkou stlačeného
zemního plynu CNG a v nadcházejících letech plánuje tuto
nabídku rozšířit. Komfort zákazníků, kteří se při jízdě chtějí
pohodlně a rychle najíst, pak zajišťuje moderní koncept stravování
Stop Café.
Ačkoliv tedy od chvíle, kdy se značka Benzina objevila na
tuzemských silnicích poprvé, uběhne tento rok už 55 let, velký
podíl na trhu, dobré vnímání spotřebitele a stálé inovace ukazují,
že kůň s ozubeným kolem, kterého má Benzina ve znaku, běží
stále stejně dobře jako kdysi. Ne-li lépe. V odborných kruzích
a na maloobchodním trhu čerpacích stanic patří Benzina mezi
respektovanou a uznávanou společnost. Kvalita prodávaných paliv a
služeb je dobře hodnocena jak odbornými motoristickými médii,
tak i zákazníky.
Autor: PR, Zdroj: Benzina