1. 6. 2017
Kvalita benzinu a motorové nafty
v jednotlivých členských státech EU je podle nejnovější zprávy
Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) dobrá, počet případů
odchylek od specifikací stanovených ve směrnici o jakosti paliv je
velmi malý.

Navíc se ukázalo, že všechny členské státy
uplatňují specifikace paliv, podle nichž musí být obsah síry u
paliv používaných v silniční dopravě nižší než 10 ppm. Jedním z
hlavních argumentů pro sledování souladu s požadavky na jakost
paliva je odběr vzorků paliv. Na základě zjištění zprávy týkající
se údajů za rok 2013 a v návaznosti na dvoustranné kontakty mezi
Komisí a členskými státy zdokonalily členské státy - jak vyplývá z
údajů, které poskytly - v roce 2014 plnění svých povinností v
oblasti podávání zpráv a sledování, a sice díky výkonnějším
systémům sledování jakosti paliv a následně také komplexnějšímu a
spolehlivějšímu odběru vzorků paliv.
V roce 2014 poskytly všechny členské státy
požadované minimální informace o souladu s předpisy týkajícími se
paliv. Komise tedy v této oblasti nemusela zahajovat nové šetření.
V roce 2015 poskytla velká většina členských států požadované
minimální informace o souladu s předpisy týkajícími se paliv. Od
členských států, které zprávu obsahující nezbytné informace o
souladu s uvedenými předpisy nepodaly, si Komise vyžádala dodatečné
informace. V obou zmíněných letech bylo oznámeno jen několik
málo porušení předpisů týkajících se paliv, jež byla uvedena na
trh. Členské státy obecně uvádějí, že v takových případech
přijímají opatření, kterým je palivo, jež není v souladu s
předpisy, staženo z prodeje. Navíc neexistuje žádný důkaz o tom, že
by uvedené případy nesouladu měly jakýkoli negativní dopad na emise
vozidel nebo fungování motoru.
Jak je na tom Česká
republika
U nás odebírala vzorky Česká obchodní inspekce
(ČOI) ve spolupráci s firmou SGS. Vzorky byly odebírány během
roku 2015. Kontrolní proces proběhl v souladu
s evropskými standardy EN 228 a EN 590 i normami ČSN EN
228:2013 a ČSN EN 590:2014. Pokud ČOI zjistí nesrovnalosti
v kvalitě paliva u čerpací stanice, prodej paliva zakáže,
dokud nejsou nedostatky odstraněny. Druhou možností jsou
pokuty. Od vstupu České republiky do EU v roce 2004 byl
kontrolní systém přizpůsoben předpisům EU. V roce 2015 bylo
odebráno 2723 vzorků u čerpacích stanic po celé zemi, z toho
417 vzorků benzinu a 560 vzorků motorové nafty v létě a 608
vzorků benzinu a 658 vzorků motorové nafty v zimním
období.
Hlavní závěry
Z hlediska spotřeby motorových paliv ve většině
členských států EU v prodejích dominuje diesel, který tvoří
již 71 procent prodejů. Výjimkou je Kypr, Malta a Nizozemsko, kde
dominuje benzin. Prodej dieselu se proti předchozímu roku zvýšil o
0,7 procent, zatímco prodej benzinu, který tvoří 29 procent
z celkového prodeje, klesl o 0,5 procent. Ještě v roce
2001 tvořila nafta jen 55,6 procent z celkového prodeje
motorových paliv. Drtivou většinu prodejů benzinu (88 procent)
tvoří bezolovnatý benzin s oktanovým 95, jen 6 procent prodejů
tvoří benzin s oktanovým číslem 98 a větším. Zbytek tvoří
prodeje benzinu Natural 91.
Prakticky veškerá motorová nafta obsahuje
biosložku, z toho 82,5 procent s méně než 7 procenty
FAME, 17,1 procent pak s více než 7 procent FAME. Celkem 85 procent
benzinu obsahuje bioethanol. Tři čtvrtiny prodávaného benzinu
obsahují do 5 procent bioethanolu, 9,3 procenta obsahuje do 10
procent bioethanolu, 15 procent benzinu neobsahuje žádnou biosložku
a jen 0,1 procento více než 10 procent bioethanolu. V osmi
členských zemích s největšími objemy prodeje motorových paliv
se prodá více než 80 procent z celkového prodeje paliv. Naopak
v 15 členských zemích s nízkými prodeji se prodá méně než
10 procent z celkových prodejů.
Autor: Alena Adámková