2. 12. 2014
Společnost Segafredo Zanetti CR, dodavatel italské kávy
pro gastronomii a maloobchodní síť v České republice, letos
slaví 20 let působení na českém trhu.

V souvislosti s tímto jubileem se zástupci společnosti
Segafredo Zanetti vyjádřili k vývoji a trendům ve zvyklostech pití
kávy českých spotřebitelů za poslední dvě desetiletí. Tradice pití
kávy v českých zemích sahá patrně až do počátku 18. století.
Zprvu se káva prodávala pouze v lékárnách, protože byla pro
svou hořkou chuť považována za žaludeční lék. Popíjení kávy bylo
výsadou nejbohatších vrstev a za opravdový rozvoj kavárenského
života je považováno až období první republiky. Naopak v době
komunismu v důsledku nedostatku kvalitní kávy i technologií si
Češi oblíbili mletou kávu zalitou horkou vodou přímo do šálku, tedy
tzv. turka. Ještě na počátku 90. let 20. století se v českých
domácnostech ani kavárnách nepilo téměř nic jiného. Espresso se
podávalo pouze v několika vybraných luxusních hotelech.
V průběhu let přicházela do módy filtrovaná nebo instantní
káva, ale zásadními změnami prošla česká kávová kultura až
relativně nedávno. "Příchod společnosti Segafredo Zanetti na český
trh znamenal průlom v šíření italské kávové kultury. Stali
jsme se průkopníky espressa v Čechách a v krátké době
jsme expandovali do všech regionů republiky," říká Jaromír Bosák
jednatel společnosti a dodává: "v prvních letech našeho působení na
tuzemském trhu bylo hlavní náplní naší činnosti distribuce kávy do
gastronomie pro přípravu originálního italského espressa.
Gastronomickým provozům jsme navíc poskytovali i kompletní servis,
jehož součástí bylo například vybavení profesionálními espresso
kávovary, mlýnky a odborné poradenství."

Miroslav Splavec certifikovaný
barista společnosti Segafredo Zanetti
Zákazníci v českých kavárnách se však nespokojili pouze
s pitím espressa. Oblibu si získal i další italský trend -
pití kávových nápojů s mléčnou pěnou jako je cappuccino nebo
latte macchiato. "Popularita těchto nápojů stále stoupá. Podle
údajů z našich partnerských gastronomických provozů si některý
z kávových nápojů s napěněným mlékem dopřeje 70 - 80 %
zákazníků a pouze 20 % milovníků kávy si pochutná na klasickém
espressu," doplňuje Miroslav Splavec, certifikovaný barista
společnosti Segafredo Zanetti.
Aktuálním trendem mezi zákazníky je kromě jednoduché přípravy
kapslové kávy v domácnostech nebo v kancelářích také podpora
standardů fairtrade, které garantují dodržování závazných
mezinárodních kritérií spravedlivého obchodu. Koncept fairtrade
podporuje drobné pěstitele kávy a zlepšuje tak jejich hospodářskou
a sociální situaci. Prodejem fairtradové kávy TikTak nebo kávy
Alleanza z certifikovaných plantáží Rainforest Alliance
zlepšuje společnost Segafredo Zanetti kvalitu života místních
farmářů a podporuje udržitelnost zemědělství a ochranu životního
prostředí v oblastech kávovníkových plantáží.

Kávovzníková plantáž Fazenda v
Brazílii
Základní podmínkou k tomu, aby si čeští konzumenti oblíbili pití
kvalitní, chutné a zdravé kávy je především její správné podávání,
s čímž souvisí profesionální školení zaměstnanců kaváren a
restaurací. Majitelé gastronomických provozoven si bohužel stále
dostatečně neuvědomují ekonomický potenciál, jaký jim může správné
servírování kávy přinést. Pokud zákazník ochutná opravdu dobrou a
kvalitní kávu, bude se na ni s radostí vracet. "Jsme přesvědčeni o
tom, že o kvalitě podávaného espressa rozhoduje v 70 % lidská
ruka a za špatně připravenou kávu může ve většině případů obsluha
kávovaru," říká Petra Knapová marketingová specialistka společnosti
Segafredo Zanetti a dodává: "našim cílem je proškolit nové baristy
ve správné přípravě italského espressa, ale také ukázat, jak má
naše káva chutnat. Z toho důvodu provozujeme již od roku 2006
Školu kávy Segafredo, kterou prošlo jíž více než 2 500
absolventů. V současnosti nabízíme kurzy i široké veřejnosti.
Vítáni jsou všichni milovníci kávy, kteří chtějí proniknout do
tajemství přípravy dobré kávy."
Autor: TZ, Zdroj: Segafredo Zanetti