21. 7. 2014
Pro nezasvěcené do problematiky českého trhu s LPG
v Česku přináší rozhovor s generálním ředitelem Kralupolu
Tomášem Chytráčkem řadu šokujících zjištění. Díky dírám
v legislativě a prakticky neúčinné kontrolní činnosti státu je
trh LPG pro některé podnikavce hotové Eldorádo.

Jak se za posledních 10, 15 let vyvinul trh s LPG
v České republice?
V oblasti autogasu je rozvoj poměrně velký, v současné době
máme odhadem (protože přesná evidence neexistuje, byť by měla být
povinná) něco mezi 800 a 850 čerpacími stanicemi. Kvůli dírám
v legislativě se nám rozvinuly plnírny, z původních 10,
12 jich dnes v České republice evidujeme 105. Trh topení,
který momentálně trochu stagnuje, se po bouřlivém rozvoji
v 90. letech přeci jen díky některým cenovým úpravám
v konkurenčních palivech začíná trochu rozhýbávat. To samé
platí o tlakových lahvích, které prudce spadly po revoluci, ale
díky všemožným novým spotřebičům se trh začíná trochu
vzpamatovávat. Stále však zůstává velká legislativní díra
z hlediska vlastnictví lahví a zodpovědnosti za údržbu
lahvového konta. To je obrovský dluh tohoto státu vůči všem
poctivým podnikatelům, kteří podnikají v tomto oboru.
Plnění lahví autogasem na čerpací stanici
Jaký je problém pro provozovatele čerpací stanice
s klecí pro výměnu tlakových lahví, když jim zákazníci dovezou
lahve s prošlou periodickou prohlídkou?
To je v pořádku, ale problémem je, že personál čerpacích
stanic přijímá většinou za úplatu (často i bez vědomí
provozovatele) prošlé lahve i naplněné od některých neseriózních
distributorů! Ti buď prošlé lahve naplní a nebo je jednoduše na
čerpací stanici vymění za dobré. Jestliže na takovém místě najde
kontrolní orgán plnou lahev, která je prošlá, tak už je dotyčný
distributor nepostižitelný. Zákon říká, že nesmíte prošlou lahev
naplnit, ale nikoliv skladovat.
To je periodická zkouška tak nákladná?
Periodická zkouška, která se má dělat maximálně po 15 letech,
stojí u 10 kg lahve přibližně 200 korun. Ročně za údržbu lahví
vydáme 15 milionů a oni z toho masově kořistí. Když jsme si
trochu postěžovali, tak jsme skončili na Úřadu pro hospodářskou
soutěž, protože my ty malé utlačujeme, že jim ty lahve nechceme
opravovat. A když už prošlé lahve nevymění u Kralupolu
v kleci, tak si v železářství koupí raznici a na límec
lahve vyrazí datum periodické zkoušky. A vůbec jim nevadí, že
nemají ten správný razicí znak opravňující je k tomu, že to můžou
dělat.
Potom jsou ale ještě čerpačky, které vám lahev naplní autogasem,
což zákon zakazuje. Dotyčný si na pistoli našroubuje nástavec, ví,
že do lahve má naplnit 18 litrů…
To mi nejde do hlavy, jak někdo může plnit lahve
autogasem, vždyť se okrádá na spotřební dani, od které je topný
plyn osvobozen…
V první řadě je potřeba říci, že se nejedná jen o nelegální
plnění lahve, ale jde o velmi nebezpečnou záležitost. Ten, kdo
lahev tímto způsobem plní, totiž nemůže vědět, jestli v ní
není nějaký zbytek plynu a může tak dojít k přeplnění lahve,
která se pak stává nebezpečnou pro zákazníka. Ale vraťme se
k otázce - ne, dotyčné osobě vůbec nevadí, že tam spotřební
daň je. Ví, že do lahve musí naplnit 18 litrů produktu. Princip
plnění přes litry je následující - ve skutečnosti to není 10 kg,
ale zákazník do přinesené lahve dostane jen 9 nebo 9,5 kg. Tím ho
primárně trochu okrade na množství a vykompenzuje si spotřební daň,
která činí 3,90 Kč z kila, což jsou cca 2 litry. A navíc
někteří další pak přijímají do čerpacích stanic občas i produkt bez
evidence a tím pádem spotřební daň neřeší.
Černé čerpací stanice
V úvodu jste zmínil, že evidujete 800 až 850
čerpacích stanic…
Já jsem to kdysi odhadoval o 100 méně, ale podle zkoumání kolegů
z asociace jich je více a já mám tendenci jim věřit. Podle
našeho odhadu jich je aktuálně 835. Spolupracujeme také se serverem
lpg.cz, který se už léta snaží mapovat trh, takže se jeho
provozovatelům snažíme nějakým způsobem dodávat informace a zároveň
od nich máme zpětnou vazbu. Myslím si, že minulý rok jsme se sešli
na tomto čísle.
Povinnost provozovatele registrovat čerpací stanici je
daná zákonem a registr je veden MPO, zde by měl tedy být přesný
seznam všech stanic prodávajících LPG.
V řadě případů jsme ministerstvu informace a čísla o čerpacích
stanicích LPG poskytovali my. V registru MPO bohužel dochází
k problému, že některé čerpací stanice LPG jsou evidované
duplicitně, protože byly nahlášené majitelem výdeje LPG a zároveň
provozovatelem multiproduktové čerpací stanice, pokud je výdej LPG
její součástí. Na druhou stranu někdo o té registraci ani nevěděl a
nevědomě nebo vědomě se nezaregistroval.
Neregistrovaným stanicím ale hrozí 5milionová
sankce.
Zastavte se na ministerstvu a zeptejte se, kdo tu pokutu už
dostal.
Pokud vím, tak zatím nikdo.
Teď jsme u toho. Tak proč by se někteří evidovali?
Povinnost zaregistrovat čerpací stanici má
provozovatel.
Ten má povinnost, ale když ji nesplní, tak ho nikdo nenajde.
Riskuje však, že ho někdo může nahlásit.
To sice ano, ale on to asi nikdo neudělá. Kolem té vesnice, kde ta
stanice stojí, většinou ani lidé nevědí, že má být registrovaná na
MPO. A přitom by stačila jediná věc: ČOI, která patří pod MPO, by
mohla registrace kontrolovat.
Nezdaněný plyn prodávaný jako autogas
U nás se dají rozdělit stanice LPG podle kvalitativní
úrovně do dvou skupin. V té první se provozovatelé LPG stanic
snaží zákazníkovi poskytnout komfort srovnatelný se standardem
čerpacích stanic klasických pohonných hmot a druhou skupinu tvoří
LPG stanice, které se zastavily svou úrovní v první polovině
90. let. Jaký odhadujete poměr mezi těmito dvěma skupinami
čerpacích stanic, co do jejich počtu?
V současné době je to 50 na 50.
Při našem testu se potvrdilo nedávné zjištění ČOI, která
ze 39 kontrol zjistila v 10 případech výrazné překročení obsahu
síry. TEST PETROL ve třech z 10 vzorků identifikoval více než
pětinásobné překročení normy povoleného obsahu síry, zřejmě nikoliv
ne náhodou na stanicích druhé skupiny. Myslíte si, že je to náhoda,
nebo obraz současného stavu na trhu?
Bohužel je to poslední dobou rozšířený problém. Síra je velký
malér. Je to otázka zdroje a poptávky některých podnikavců po
takovém zboží, je totiž mnohem levnější. Vůbec si neumím
představit, že by to šlo z Rafinérské, k nám se to
dostává dovozem.
K tomu je ale potřeba mít infrastrukturu, cisterny,
daňový sklad.
Daňový sklad u nás ani mít nemusíte. Cisterna vyjede
z daňového skladu z Polska, tady produkt rozveze a zase
se do Polska vrátí. Pokud pak často střídáte dopravce a nakupujete
z různých zdrojů jen podle ceny, pak nemůžete zajistit stabilní
kvalitu plynu. Navíc někteří distributoři vědomě poptávají plyn,
který není určen pro autogas (nesplňuje normu), aby pak ušetřili na
jeho ceně a někdy i na spotřební dani.
Snad není tak jednoduché pro nepoctivé distributory
vymanit se z dohledu celníků nad zbožím, které je zatížené
spotřební daní.
Nikoliv, jde to celkem dobře, celní správa nekontroluje kvalitu.
Právě díky miniplnírnám využívají tito distributoři možnosti, že
deklarují plyn do lahví, ale protože je kousek vedle čerpačka, tak
se tam složí i část produktu s nulovou spotřební daní. Jednou
za čas pak na stanici vezmou zboží i se spotřební daní a třeba i od
normálního distributora, aby měli co vykázat vůči celní správě a
zároveň získají osvědčení o jakosti paliva pro zákazníky. Většina
plynu končí papírově pro celní správu v lahvích, které se
nemohou dál monitorovat, ale ve skutečnosti je plyn prodán
v autogasu, kde měl být zdaněný spotřební daní.
Nefungující kontrola - nedostatečná ochrana
trhu
Existuje podle vás proti takovým praktikám nějaká
obrana?
V současné době je většina plníren vybavena hmotnostním
průtokoměrem, aby se vědělo, kolik se stočilo s nulovou
spotřební daní a kolik se naplnilo. V řadě případů tyto
průtokoměry nefungují nebo lépe řečeno fungují tak, aby bylo
vykázáno, co je potřeba. Navíc celníci nemají kapacitu, aby
kontrolovali dnes už více než 100 plníren. Mluvili jsme o tom
poměru čerpacích stanic 50 na 50, u té druhé skupiny je právě
z velké části vedle čerpačky plnírna. Myslíte, že by ji tam
dělali, kdyby neměli zvláštní důvod?
Máte nějaké doporučení ke kontrolám na čerpacích
stanicích?
Celní správa dnes plombuje stojany celní uzávěrou, kontroluje
registry, dostává od daňových skladů data o příjmu a výdeji LPG. To
je velmi dobrý začátek. Myslím, že by bylo dobré všechna tato data
důkladně analyzovat a dohledávat případné rozdíly nebo podvody.
K tomuto by jistě přispělo i to, kdyby čerpací stanice byly
vybaveny pokladnou, nejlépe napojenou na výdejní stojan.
Je to v důsledek slabé kontrolní
činnosti?
Je to problém veškeré kontrolní činnosti v tomto státě.
Udělují se sankce, které jsou směšné. Já nevím, že by v naší
branži někomu sebrali živnostenský list. Stejně tak nevím o
případu, že by někomu dali opravdu takovou finanční pokutu, že by
skutečně musel zavřít nebo na ni hodně dlouho vydělávat.
Myslíte si, že když je norma v obsahu síry
překročena 5krát, že by mělo následovat zastavení provozu čerpací
stanice?
Samozřejmě. Okamžitě, tam není o čem diskutovat. Je třeba pátrat
po zdrojích. Začátek problému je v tom, že u nás není sankce
"od - do", my máme sankce "až do". Tady je přesně prostor po
korupci. To znamená, že se pochybení řeší domluvou, což je také
forma sankce. Takže vám domluvím, vy se budete tak akorát smát a
zítra jedete v klidu dál...
ČOI je často kritizována nejen za nízké sankce, malou
četnost kontrol, ale i za to, že kontroluje opakovaně subjekty, u
kterých je vždy vše v pořádku, místo těch, o kterých je
dokonce v rámci oboru známo, že podvádějí…
Pokud si vzpomínám, jsou období, že u nás je realizováno až skoro
50 % z celkového počtu deklarovaných vzorků.
U Kralupolu je tak silné podezření na prodej
nekvalitního LPG?
Ne, u nás je to pohodlné a bezpečné. Při všech kontrolách u nás se
nikdy ani nedosáhlo limitních hodnot. Kralupol je viditelná firma,
za nic se neschováváme, a tak kontroloři logicky chodí k nám.
Základním problémem je to, že kontroly probíhají jen na části
čerpacích stanic a ta zbylá část ve své podstatě nikdy nebyla
kontrolovaná, možná i proto, že se o nich neví.
Nepomohla by vůči motoristům větší komunikace kvality
LPG a úrovně prodeje, protože ti ve své podstatě mohou vystavit do
autu neseriozní čerpací stanice?
Určitě ano, bohužel komunikace není mnoho na obecné rovině.
Nicméně jedno z obecných pravidel je jet na multiproduktové
čerpací stanice, ty většinou tyto problémy nemají. Nekoukat jen na
cenu a dívat se, v jakém balení zde produkt kupuji. To je
jednoduchá zásada - tak jako já bych od nějaké neveřejné
čerpací stanice nevzal benzin, naftu nebo cokoli do auta, tak u
takových nebudu nakupovat ani LPG, protože je to samo o sobě na
první pohled podezřelé.
Při našem testu LPG u čerpacích stanic nám byl daňový
doklad vydán na vyžádání pouze ve formě ručně vypsaného
paragonu…
To je typický znak pro tu skupinu podnikavců, pro které je
pokladna zbytečnou investicí. S tou se hlavně nedá moc
kouzlit, ručně popsaný papír snese všechno. Kontrola celní správy
kontroluje na čerpačkách totalizéry a podobně a vše srovnávají
s evidencí výdeje a příjmu, takže bilance by měla se
započtením teplotní roztažnosti sedět. Samozřejmě u ručně vedené
jednoduché evidence v sešitu, který je dostatečně správně
vyplněn, nic nikdy nenajdou.
Z tohoto pohledu je v obrovské nevýhodě podnikatel,
který chce seriózně prodávat LPG!
Seriózní podnikatel je u nás vždy v nevýhodě - a to nejen
v LPG.
Jaký je tržní podíl vzhledem k celkovému obratu LPG
seriózních a neseriózních firem?
Já jsem si dlouhou dobu myslel, že ti seriózní jsou ve velké
převaze, ale doteď mám spíše dojem, že s přibývajícím časem se
dostávají do defenzívy. Zejména v oblastech, které jsou zajímavé na
dovozy z Polska, jsou tyto firmy napadané a musí se nechtěně
cenově přizpůsobit situaci. Pořád bych řekl, že je tu ještě většina
těch, kteří mají nějakou snahu podnikat seriózně. Občas jsou
tlačeni k ústupkům - sice 200 mg síry nepřipustí, ale nekladou
takový důraz na kvalitu jako my v Kralupolu. Pro nás je kvalita
naprosto nejvyšší priorita. Chápeme, že někteří hráči, kteří ještě
hrají seriózně, ale trochu z kvality slevují, nabízejí dejme
tomu průměrnou kvalitu, ale stále dle normy. Když i tyto započítám,
tak ještě pořád nás je většina.
Myslíte, že neseriózní podvodně podnikající firmy
ovládají více než 20 % trhu LPG?
20 % - to je pro nás situace z říše snů. Tady vidíte,
v jakých podmínkách podnikáme.
Jak vidíte LPG jako autogas do budoucna?
Já dalšímu rozvoji LPG stále věřím. Pokud tedy stát nezničí LPG
nesmyslným zdaněním a bude ho stále brát jako ekologické palivo.
Když se podíváte na rozbory zbytků po spálení, tak LPG je lepší než
CNG. Také je zcela opomíjen fakt, že 65 až 70 % LPG pochází jako
doprovodný plyn ze země při těžbě zemního plynu. Je tedy skutečně
ekologický a musíme se na něj dívat stejně jako na CNG, ale vůbec
se o tom nemluví a to je chyba. Začíná se velice zajímavě rozvíjet
diesel gas, protože se již vyřešily technické problémy
s naftovými motory. Na některých flotilách se začíná
nasazovat, což pro LPG samozřejmě přinese další zákazníky. Dále u
nás musíme odbourat zákazy parkování v garážích. V Evropě
auta na LPG zde běžně parkují. Při jakémkoli nárazu může benzin
začít hořet, v případě LPG se nestane nic. LPG nádrže jsou
vyrobeny z oceli a jsou vybaveny bezpečnostním ventilem, který se
v případě nehody uzavře v řádech setin sekundy. Benzinová
nádrž s benzinovými parami uvnitř takové jištění vůbec nemá.
LPG je nesrovnatelně bezpečnější, ale u nás se tomu dělají
překážky. Když se podíváte, kolik výrobců nabízí auta na LPG už
rovnou koupené jako nové, tak já LPG jako autogas vidím do budoucna
docela pozitivně.
ing. Tomáš Chytráček
Po absolvování ČVUT FEL a posléze Vysoké školy ekonomické
v Praze nastoupil v roce 1978 do PZO Strojexport a
působil v různých arabských zemích, na Středním a Blízkém
východě. V roce 1992 nastoupil do Shellu jako člen týmu na
privatizaci rafinérií v České republice, kde posléze strávil
15 let včetně 5letého působení v LPG. V roce 2007 odešel
ze Shellu při prodeji Shell Gas k francouzské skupině Vitogaz.
V roce 2012 Vitogaz ukončil své aktivity v Česku a od té
doby vede na postu generálního ředitele jeho nástupce - typicky
českou firmu Kralupol. V LPG aktivně působí více než 12
let.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia