„Seriózní podnikatel je u nás vždy v nevýhodě – a to nejen v LPG.“

Pro nezasvěcené do problematiky českého trhu s LPG v Česku přináší rozhovor s generálním ředitelem Kralupolu Tomášem Chytráčkem řadu šokujících zjištění. Díky dírám v legislativě a prakticky neúčinné kontrolní činnosti státu je trh LPG pro některé podnikavce hotové Eldorádo.

Chytráček Tomáš

Jak se za posledních 10, 15 let vyvinul trh s LPG v České republice?
V oblasti autogasu je rozvoj poměrně velký, v současné době máme odhadem (protože přesná evidence neexistuje, byť by měla být povinná) něco mezi 800 a 850 čerpacími stanicemi. Kvůli dírám v legislativě se nám rozvinuly plnírny, z původních 10, 12 jich dnes v České republice evidujeme 105. Trh topení, který momentálně trochu stagnuje, se po bouřlivém rozvoji v 90. letech přeci jen díky některým cenovým úpravám v konkurenčních palivech začíná trochu rozhýbávat. To samé platí o tlakových lahvích, které prudce spadly po revoluci, ale díky všemožným novým spotřebičům se trh začíná trochu vzpamatovávat. Stále však zůstává velká legislativní díra z hlediska vlastnictví lahví a zodpovědnosti za údržbu lahvového konta. To je obrovský dluh tohoto státu vůči všem poctivým podnikatelům, kteří podnikají v tomto oboru.

Plnění lahví autogasem na čerpací stanici

Jaký je problém pro provozovatele čerpací stanice s klecí pro výměnu tlakových lahví, když jim zákazníci dovezou lahve s prošlou periodickou prohlídkou?
To je v pořádku, ale problémem je, že personál čerpacích stanic přijímá většinou za úplatu (často i bez vědomí provozovatele) prošlé lahve i naplněné od některých neseriózních distributorů! Ti buď prošlé lahve naplní a nebo je jednoduše na čerpací stanici vymění za dobré. Jestliže na takovém místě najde kontrolní orgán plnou lahev, která je prošlá, tak už je dotyčný distributor nepostižitelný. Zákon říká, že nesmíte prošlou lahev naplnit, ale nikoliv skladovat.

To je periodická zkouška tak nákladná?
Periodická zkouška, která se má dělat maximálně po 15 letech, stojí u 10 kg lahve přibližně 200 korun. Ročně za údržbu lahví vydáme 15 milionů a oni z toho masově kořistí. Když jsme si trochu postěžovali, tak jsme skončili na Úřadu pro hospodářskou soutěž, protože my ty malé utlačujeme, že jim ty lahve nechceme opravovat. A když už prošlé lahve nevymění u Kralupolu v kleci, tak si v železářství koupí raznici a na límec lahve vyrazí datum periodické zkoušky. A vůbec jim nevadí, že nemají ten správný razicí znak opravňující je k tomu, že to můžou dělat.
Potom jsou ale ještě čerpačky, které vám lahev naplní autogasem, což zákon zakazuje. Dotyčný si na pistoli našroubuje nástavec, ví, že do lahve má naplnit 18 litrů…

To mi nejde do hlavy, jak někdo může plnit lahve autogasem, vždyť se okrádá na spotřební dani, od které je topný plyn osvobozen…
V první řadě je potřeba říci, že se nejedná jen o nelegální plnění lahve, ale jde o velmi nebezpečnou záležitost. Ten, kdo lahev tímto způsobem plní, totiž nemůže vědět, jestli v ní není nějaký zbytek plynu a může tak dojít k přeplnění lahve, která se pak stává nebezpečnou pro zákazníka. Ale vraťme se k otázce - ne, dotyčné osobě vůbec nevadí, že tam spotřební daň je. Ví, že do lahve musí naplnit 18 litrů produktu. Princip plnění přes litry je následující - ve skutečnosti to není 10 kg, ale zákazník do přinesené lahve dostane jen 9 nebo 9,5 kg. Tím ho primárně trochu okrade na množství a vykompenzuje si spotřební daň, která činí 3,90 Kč z kila, což jsou cca 2 litry. A navíc někteří další pak přijímají do čerpacích stanic občas i produkt bez evidence a tím pádem spotřební daň neřeší. 

Černé čerpací stanice

V úvodu jste zmínil, že evidujete 800 až 850 čerpacích stanic…
Já jsem to kdysi odhadoval o 100 méně, ale podle zkoumání kolegů z asociace jich je více a já mám tendenci jim věřit. Podle našeho odhadu jich je aktuálně 835. Spolupracujeme také se serverem lpg.cz, který se už léta snaží mapovat trh, takže se jeho provozovatelům snažíme nějakým způsobem dodávat informace a zároveň od nich máme zpětnou vazbu. Myslím si, že minulý rok jsme se sešli na tomto čísle.

Povinnost provozovatele registrovat čerpací stanici je daná zákonem a registr je veden MPO, zde by měl tedy být přesný seznam všech stanic prodávajících LPG.
V řadě případů jsme ministerstvu informace a čísla o čerpacích stanicích LPG poskytovali my. V registru MPO bohužel dochází k problému, že některé čerpací stanice LPG jsou evidované duplicitně, protože byly nahlášené majitelem výdeje LPG a zároveň provozovatelem multiproduktové čerpací stanice, pokud je výdej LPG její součástí. Na druhou stranu někdo o té registraci ani nevěděl a nevědomě nebo vědomě se nezaregistroval.

Neregistrovaným stanicím ale hrozí 5milionová sankce.
Zastavte se na ministerstvu a zeptejte se, kdo tu pokutu už dostal.

Pokud vím, tak zatím nikdo.
Teď jsme u toho. Tak proč by se někteří evidovali?

Povinnost zaregistrovat čerpací stanici má provozovatel.
Ten má povinnost, ale když ji nesplní, tak ho nikdo nenajde.

Riskuje však, že ho někdo může nahlásit.
To sice ano, ale on to asi nikdo neudělá. Kolem té vesnice, kde ta stanice stojí, většinou ani lidé nevědí, že má být registrovaná na MPO. A přitom by stačila jediná věc: ČOI, která patří pod MPO, by mohla registrace kontrolovat. 

Nezdaněný plyn prodávaný jako autogas

U nás se dají rozdělit stanice LPG podle kvalitativní úrovně do dvou skupin. V té první se provozovatelé LPG stanic snaží zákazníkovi poskytnout komfort srovnatelný se standardem čerpacích stanic klasických pohonných hmot a druhou skupinu tvoří LPG stanice, které se zastavily svou úrovní v první polovině 90. let. Jaký odhadujete poměr mezi těmito dvěma skupinami čerpacích stanic, co do jejich počtu?
V současné době je to 50 na 50.

Při našem testu se potvrdilo nedávné zjištění ČOI, která ze 39 kontrol zjistila v 10 případech výrazné překročení obsahu síry. TEST PETROL ve třech z 10 vzorků identifikoval více než pětinásobné překročení normy povoleného obsahu síry, zřejmě nikoliv ne náhodou na stanicích druhé skupiny. Myslíte si, že je to náhoda, nebo obraz současného stavu na trhu?
Bohužel je to poslední dobou rozšířený problém. Síra je velký malér. Je to otázka zdroje a poptávky některých podnikavců po takovém zboží, je totiž mnohem levnější. Vůbec si neumím představit, že by to šlo z Rafinérské, k nám se to dostává dovozem.

K tomu je ale potřeba mít infrastrukturu, cisterny, daňový sklad.
Daňový sklad u nás ani mít nemusíte. Cisterna vyjede z daňového skladu z Polska, tady produkt rozveze a zase se do Polska vrátí. Pokud pak často střídáte dopravce a nakupujete z různých zdrojů jen podle ceny, pak nemůžete zajistit stabilní kvalitu plynu. Navíc někteří distributoři vědomě poptávají plyn, který není určen pro autogas (nesplňuje normu), aby pak ušetřili na jeho ceně a někdy i na spotřební dani.

Snad není tak jednoduché pro nepoctivé distributory vymanit se z dohledu celníků nad zbožím, které je zatížené spotřební daní.
Nikoliv, jde to celkem dobře, celní správa nekontroluje kvalitu. Právě díky miniplnírnám využívají tito distributoři možnosti, že deklarují plyn do lahví, ale protože je kousek vedle čerpačka, tak se tam složí i část produktu s nulovou spotřební daní. Jednou za čas pak na stanici vezmou zboží i se spotřební daní a třeba i od normálního distributora, aby měli co vykázat vůči celní správě a zároveň získají osvědčení o jakosti paliva pro zákazníky. Většina plynu končí papírově pro celní správu v lahvích, které se nemohou dál monitorovat, ale ve skutečnosti je plyn prodán v autogasu, kde měl být zdaněný spotřební daní.

Nefungující kontrola - nedostatečná ochrana trhu

Existuje podle vás proti takovým praktikám nějaká obrana?
V současné době je většina plníren vybavena hmotnostním průtokoměrem, aby se vědělo, kolik se stočilo s nulovou spotřební daní a kolik se naplnilo. V řadě případů tyto průtokoměry nefungují nebo lépe řečeno fungují tak, aby bylo vykázáno, co je potřeba. Navíc celníci nemají kapacitu, aby kontrolovali dnes už více než 100 plníren. Mluvili jsme o tom poměru čerpacích stanic 50 na 50, u té druhé skupiny je právě z velké části vedle čerpačky plnírna. Myslíte, že by ji tam dělali, kdyby neměli zvláštní důvod?

Máte nějaké doporučení ke kontrolám na čerpacích stanicích?
Celní správa dnes plombuje stojany celní uzávěrou, kontroluje registry, dostává od daňových skladů data o příjmu a výdeji LPG. To je velmi dobrý začátek. Myslím, že by bylo dobré všechna tato data důkladně analyzovat a dohledávat případné rozdíly nebo podvody. K tomuto by jistě přispělo i to, kdyby čerpací stanice byly vybaveny pokladnou, nejlépe napojenou na výdejní stojan.

Je to v důsledek slabé kontrolní činnosti?
Je to problém veškeré kontrolní činnosti v tomto státě. Udělují se sankce, které jsou směšné. Já nevím, že by v naší branži někomu sebrali živnostenský list. Stejně tak nevím o případu, že by někomu dali opravdu takovou finanční pokutu, že by skutečně musel zavřít nebo na ni hodně dlouho vydělávat.

Myslíte si, že když je norma v obsahu síry překročena 5krát, že by mělo následovat zastavení provozu čerpací stanice?
Samozřejmě. Okamžitě, tam není o čem diskutovat. Je třeba pátrat po zdrojích. Začátek problému je v tom, že u nás není sankce "od - do", my máme sankce "až do". Tady je přesně prostor po korupci. To znamená, že se pochybení řeší domluvou, což je také forma sankce. Takže vám domluvím, vy se budete tak akorát smát a zítra jedete v klidu dál...

ČOI je často kritizována nejen za nízké sankce, malou četnost kontrol, ale i za to, že kontroluje opakovaně subjekty, u kterých je vždy vše v pořádku, místo těch, o kterých je dokonce v rámci oboru známo, že podvádějí…
Pokud si vzpomínám, jsou období, že u nás je realizováno až skoro 50 % z celkového počtu deklarovaných vzorků.

U Kralupolu je tak silné podezření na prodej nekvalitního LPG?
Ne, u nás je to pohodlné a bezpečné. Při všech kontrolách u nás se nikdy ani nedosáhlo limitních hodnot. Kralupol je viditelná firma, za nic se neschováváme, a tak kontroloři logicky chodí k nám. Základním problémem je to, že kontroly probíhají jen na části čerpacích stanic a ta zbylá část ve své podstatě nikdy nebyla kontrolovaná, možná i proto, že se o nich neví.

Nepomohla by vůči motoristům větší komunikace kvality LPG a úrovně prodeje, protože ti ve své podstatě mohou vystavit do autu neseriozní čerpací stanice?
Určitě ano, bohužel komunikace není mnoho na obecné rovině. Nicméně jedno z obecných pravidel je jet na multiproduktové čerpací stanice, ty většinou tyto problémy nemají. Nekoukat jen na cenu a dívat se, v jakém balení zde produkt kupuji. To je jednoduchá zásada - tak jako já bych od nějaké neveřejné čerpací stanice nevzal benzin, naftu nebo cokoli do auta, tak u takových nebudu nakupovat ani LPG, protože je to samo o sobě na první pohled podezřelé.

Při našem testu LPG u čerpacích stanic nám byl daňový doklad vydán na vyžádání pouze ve formě ručně vypsaného paragonu…
To je typický znak pro tu skupinu podnikavců, pro které je pokladna zbytečnou investicí. S tou se hlavně nedá moc kouzlit, ručně popsaný papír snese všechno. Kontrola celní správy kontroluje na čerpačkách totalizéry a podobně a vše srovnávají s evidencí výdeje a příjmu, takže bilance by měla se započtením teplotní roztažnosti sedět. Samozřejmě u ručně vedené jednoduché evidence v sešitu, který je dostatečně správně vyplněn, nic nikdy nenajdou.

Z tohoto pohledu je v obrovské nevýhodě podnikatel, který chce seriózně prodávat LPG!
Seriózní podnikatel je u nás vždy v nevýhodě - a to nejen v LPG.

Jaký je tržní podíl vzhledem k celkovému obratu LPG seriózních a neseriózních firem?
Já jsem si dlouhou dobu myslel, že ti seriózní jsou ve velké převaze, ale doteď mám spíše dojem, že s přibývajícím časem se dostávají do defenzívy. Zejména v oblastech, které jsou zajímavé na dovozy z Polska, jsou tyto firmy napadané a musí se nechtěně cenově přizpůsobit situaci. Pořád bych řekl, že je tu ještě většina těch, kteří mají nějakou snahu podnikat seriózně. Občas jsou tlačeni k ústupkům - sice 200 mg síry nepřipustí, ale nekladou takový důraz na kvalitu jako my v Kralupolu. Pro nás je kvalita naprosto nejvyšší priorita. Chápeme, že někteří hráči, kteří ještě hrají seriózně, ale trochu z kvality slevují, nabízejí dejme tomu průměrnou kvalitu, ale stále dle normy. Když i tyto započítám, tak ještě pořád nás je většina.

Myslíte, že neseriózní podvodně podnikající firmy ovládají více než 20 % trhu LPG?
20 % - to je pro nás situace z říše snů. Tady vidíte, v jakých podmínkách podnikáme.

Jak vidíte LPG jako autogas do budoucna?
Já dalšímu rozvoji LPG stále věřím. Pokud tedy stát nezničí LPG nesmyslným zdaněním a bude ho stále brát jako ekologické palivo. Když se podíváte na rozbory zbytků po spálení, tak LPG je lepší než CNG. Také je zcela opomíjen fakt, že 65 až 70 % LPG pochází jako doprovodný plyn ze země při těžbě zemního plynu. Je tedy skutečně ekologický a musíme se na něj dívat stejně jako na CNG, ale vůbec se o tom nemluví a to je chyba. Začíná se velice zajímavě rozvíjet diesel gas, protože se již vyřešily technické problémy s naftovými motory. Na některých flotilách se začíná nasazovat, což pro LPG samozřejmě přinese další zákazníky. Dále u nás musíme odbourat zákazy parkování v garážích. V Evropě auta na LPG zde běžně parkují. Při jakémkoli nárazu může benzin začít hořet, v případě LPG se nestane nic. LPG nádrže jsou vyrobeny z oceli a jsou vybaveny bezpečnostním ventilem, který se v případě nehody uzavře v řádech setin sekundy. Benzinová nádrž s benzinovými parami uvnitř takové jištění vůbec nemá. LPG je nesrovnatelně bezpečnější, ale u nás se tomu dělají překážky. Když se podíváte, kolik výrobců nabízí auta na LPG už rovnou koupené jako nové, tak já LPG jako autogas vidím do budoucna docela pozitivně.


ing. Tomáš Chytráček

Po absolvování ČVUT FEL a posléze Vysoké školy ekonomické v Praze nastoupil v roce 1978 do PZO Strojexport a působil v různých arabských zemích, na Středním a Blízkém východě. V roce 1992 nastoupil do Shellu jako člen týmu na privatizaci rafinérií v České republice, kde posléze strávil 15 let včetně 5letého působení v LPG. V roce 2007 odešel ze Shellu při prodeji Shell Gas k francouzské skupině Vitogaz. V roce 2012 Vitogaz ukončil své aktivity v Česku a od té doby vede na postu generálního ředitele jeho nástupce - typicky českou firmu Kralupol. V LPG aktivně působí více než 12 let.

 

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • david, 21. 7. 2014 18:38: Dominantní hráč na trhu se snaží prostřednictvím státní regulace ("důsledné kontroly") zničit slabší konkurenci. Klasika.
    • Petr, 21. 7. 2014 22:31: Když se nepochvílí sami, nikdo to za ně neudělá. Kdyby nedrtili konkurenci tím, že nabízejí nekonkurence schopné ceny, tak by ti ostatní nemuseli spekulovat hledat levnější...
    Reagovat na komentář
  • ViR, 19. 3. 2015 15:13: Sodruh ředitel je filuta :-). Uvádí nešvary, které se, pravda, okrajově dějí (a to i na pumpách jeho firmy) jako kdyby to byl standardní stav. Má zkušenost je taková, že pokud se týká LPG v lahvích, není z Kralupolu ani lepší ani horší, než třeba od spol. Flaga či Tomegas. A pokud se týká bomby s dvěma kg neopařitelného zbytku (asi s vodou), tu jsem už u nich koupil také.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek