25. 4. 2016
Společnost Shell představila koncept městského vozu,
který by mohl v případě zavedení do výroby přinést snížení
energetické náročnosti osobních vozidel.

Tvůrci úsporného "autíčka" (zleva)
Gordon Murray, Hidehito Ikebe a Bob
Mainwaring
Tento třímístný vůz je hmatatelným důkazem pokroku v
oblasti energetické účinnosti, kterého lze dosáhnout díky využití
nejmodernějších dostupných technologií a při souběžném vývoji
karoserie vozu, konstrukce motoru a použitých
maziv.
Nezávislé testy ukazují, že koncept
vozidla od společnosti Shell by ve srovnání s typickým městským
vozem používaným v současnosti během celého životního cyklu
přinesl 34procentní snížení ve využití primární energie. Na výrobu
a provoz konceptu by bylo potřeba přibližně o polovinu méně energie
než u typického malého rodinného vozu a o 69 % méně energie
než u typického SUV.
Shell koncept je kompletním
přepracováním městského vozu T.25 z dílny společnosti Gordon Murray
Design vyrobeného v roce 2010, pro který společnost Shell vyvinula
speciální motorový olej zvyšující energetickou účinnost vozu. Nový
vůz je výsledkem inženýrské spolupráce předních světových návrhářů
vozidel, motorů a maziv. Snížení energetické náročnosti vyžadovalo
holistický přístup a vzájemnou úzkou provázanost všech tří hlavních
oblastí - od vhodné volby materiálů, přes agresivní zmenšení
rozměrů a hmotnosti vozidla až po zvýšení energetické efektivnosti
prostřednictvím inovativní konstrukce motoru a složení motorového
oleje.
Spotřeba benzínu vozidla byla měřena na
základě široké palety testovacích protokolů zahrnujících plynulý i
městský styl jízdy. Výsledky testů ukazují, že podle nového modelu
evropského jízdního cyklu (NEDC) bylo dosaženo spotřeby 2,64 l/100
km při rychlosti 70 km/h a snížení hodnoty emisí
CO2 na 4,67 g/km při
použití speciálního motorového oleje, zajišťujícím pětiprocentní
snížení spotřeby paliva v porovnání s běžně dostupnými
mazivy.
Mark Gainsborough, výkonný viceprezident
divize Shell Lubricants, která stála za projektem, řekl: "Poznatky
získané v rámci tohoto projektu by mohly změnit přístup k využívání
energií v sektoru silniční dopravy. Využívání energie a klimatické
změny patří mezi velké problémy dnešní společnosti. Tento projekt
ukazuje, že když využijeme nejlepší současné technologie, včetně
nejnovějších znalostí o mazivech, mohli bychom výrazně ovlivnit
využívání energií a snížit emise
CO2. Snížení spotřeby paliva
pomocí společně vyvinuté konstrukce motoru a motorového oleje je
působivé a podtrhuje obrovské výhody vyplývající z velmi úzké
spolupráce mezi konstrukčními partnery. Zároveň ukazuje, jak
důležitou roli mohou maziva potenciálně hrát ve snaze o naplnění
cílů pro snížení emisí
CO2."

Koncept úsporného vozu Shell byl také za
srovnatelných podmínek nezávisle testován v britském certifikovaném
automobilovém testovacím centru společně s řadou dalších vozů.
Měřena byla spotřeba paliva a emise
CO2. Při formálním NEDC testu
dosáhl koncept nižších emisí CO2
než typický městský vůz se zážehovým motorem (o 28 %) i
než hybridní vozidlo (o 32 %).
Společnost Shell dodala pro koncept
všechny kapaliny, speciálně "navrhla" motorový olej zlepšující
celkovou účinnost vozidla, především díky minimalizaci tření.
Technologický tým divize Shell Lubricants vyrábí speciální motorový
olej, vycházející z prémiového produktu Shell Helix Ultra s
technologií PurePlus. Skupina známého motorového specialisty Osamy
Gota ze společnosti Geo Technology souběžně optimalizovala
tříválcový zážehový motor. Upravila konstrukci a optimalizovala
řadu vnitřních komponentů motoru s cílem snížit tření. Použité
kapaliny ve srovnání s běžně dostupnými a používanými mazivy
snížily během studené fáze cyklu NEDC emise CO2 o 7,1 % a v
kombinovaném cyklu o 5,0 %. Jde o další potvrzení přínosu
společného vývoje motorů a používaných kapalin.
Koncept městského vozu Shell je postaven
na patentované platformě iStream společnosti Gordon Murray Design
a představuje radikální přehodnocení způsobu navrhování, vývoje a
výroby automobilů. Kombinuje moderní lehké technologie - vozidlo
váží pouze 550 kg - a je vyroben z pečlivě vybraných materiálů,
jejichž zpracování se vyznačuje nízkou spotřebou energií a nízkými
emisemi CO2. Gordon Murray při
vývoji tohoto vozu využil své zkušenosti z formule 1 zejména v
oblasti vysoké pevnosti při zachování nízké hmotnosti. Řada
součástí vozu byla vytvořena pomocí 3D tisku, což výrobu prototypu
značně urychlilo. Na karoserii byla použita také recyklovaná
uhlíková vlákna, což umožnilo pořídit ji za čtvrtinu ceny běžné
ocelové konstrukce. Téměř celé vozidlo lze po skončení životnosti
recyklovat.
Vůz využívá upravenou verzi aplikace pro
chytré telefony Shell Drive. Tato aplikace poskytuje řidičům na
displeji informace o spotřebě a upozorňuje zároveň na fakt, že
množství spotřebovaného paliva výrazně závisí na chování
řidiče.
Z hlediska designu nabízí Shell koncept
nový pohled na "vysokou a úzkou" konstrukci vozu a přináší zábavný
faktor díky sedadlu řidiče umístěnému uprostřed vozu a dvěma
sedadlům pro cestující vzadu. Design vytváří velice neobvyklé
uspořádání sedadel dovolující přepravu tří osob navzdory malým
vnějším rozměrům vozidla. Má menší poloměr otáčení než vůz
londýnské taxislužby, což z něj dělá ideálního společníka pro jízdu
ve městě.
Dr. Andrew Hepher, viceprezident
výzkumného týmu divize Shell Lubricants, řekl: "Náš vůz je sice
malý, ale skrývá v sobě obrovský potenciál. Chceme urychlit diskuzi
o tom, jak vyrábět energeticky účinnější vozy s menší uhlíkovou
stopou. V následujících týdnech a měsících se o naše vědecké
poznatky z tohoto projektu podělíme s návrháři motorů,
automobilkami, akademickými pracovníky a dalšími odborníky napříč
automobilovým sektorem."

Technické údaje
Karoserie
Třímístná (1+2) kompozitní na trubkovém rámu
z kompozitních materiálů (cx=0,29), nezávisle zavěšená
13palcová kola, zavazadlový prostor 160-720 litrů. Délka 2,5m,
šířka 1,35m, výška 1,6m. Pohotovostní hmotnost 550 kg.
Motor
Celohliníkový zážehový tříválec, zdvihový objem 660
cm3, výkon 33 kW, točivý
moment 64 N.m, převodovka samočinná pětistupňová,
palivová nádrž 22 l. Nejvyšší rychlost 156 km/h, zrychlení 0-62
mil/h za 15,8 s.
Autor: TZ, Zdroj: Shell