25. 9. 2023

Silniční doprava luxusní službou?
Pohled na rychle rostoucí ceny paliv u čerpacích stanic
znepokojuje všechny motoristy. Sice zde není tak urgentní příčina,
jakou byl začátek ruské invaze, ale přesto cena za tři měsíce
poskočila o razantních 9 Kč. Pro kamionové dopravce, u nichž cena
nafty tvoří zhruba třetinu nákladů, to znamená nárůst výdajů cca o
3 Kč na kilometr. Tedy o více než 10 %. O dalších téměř deset
procent zvyšuje ostatní náklady stále vysoká inflace. Časy levné
silniční dopravy zjevně končí a v příštím roce bude
s největší pravděpodobností ještě hůř.
Sousední Německo chystá již od letošního prosince razantní
navýšení mýtných sazeb o 83 %, tedy na téměř dvojnásobek. Plánované
zvýšení mýtného v ČR je plánováno na 15 % od března příštího
roku. Netřeba pochybovat o tom, že pro zvýšení státních příjmů
využijí i ostatní státy novou povinnost započítat do mýtné sazby
emise CO2 produkované vozidlem.
Z ekonomického hlediska není optimistický ani pohled
za vzdálenější horizonty. Přechod na lokálně bezemisní dopravu
v podobě bateriových nebo vodíkových vozidel bude finančně
extrémně náročný. Cena středně těžkých a těžkých nákladních vozidel
v elektrickém provedení je v současnosti v nabídce
všech značek na trhu vždy téměř trojnásobná oproti klasické
dieselové verzi. Nákladní vozy s vodíkovými palivovými články
zatím na trhu k dispozici nejsou, jejich cena rozhodně ale
nižší nebude. Silniční doprava se při udržení současných trendů
patrně velmi rychle stane luxusním zbožím.
Zdroj: TZ