23. 4. 2014
Hustá síť čerpacích stanic a poměrně silný šedý trh ztěžují v Česku
petrolejářům život. Jeden řetězec po
druhém tak zemi opouští. Stáhl se Aral,
Esso, Jet a v roce 2012 byla prodána i
síť Pap Oil.

OMV, Shell, Benzina a MOL - čtveřice největších řetezců čerpacích
stanic v Česku v nejbližší době
Zdálo se, že už žádná příležitost k nákupu větší sítě nebude,
současnost ale ukazuje, že to tak není. Slovnaft kupuje síť Agip a spekuluje se i o odchodu dalších.
"Můžeme čekat odchod větších hráčů, vedle Agipu se mluví o Shellu a OMV," říká šéf Společenství čerpacích stanic Ivan
Indráček.
Vysoká konkurence v Česku vede k nízkým maržím a i zdánlivě dražší
řetězce či konkrétní čerpací stanice prodávají část paliva na různé slevové karty. Výpadek příjmů z
paliva se snaží vyrovnávat hlavně
doplňkovým prodejem, ten má ale smysl pouze na větších pumpách.
Řetězce se navíc potýkají s vysokými režijními náklady, které malé
rodinné čerpací stanice nemají.
Například u Shellu možný odchod
naznačuje i loňský prodej podílu v České rafinérské, který byl na českém trhu obchodní
výhodou. "V současné době odchod z Česka neplánujeme, po prodeji
podílu v České rafinérské jsme uzavřeli
dlouhodobou dohodu o dodávkách s Unipetrolem," říká ale mluvčí české pobočky
Shellu Petr Šindler.
Shell patří mezi velké kritiky poměrů na
českém trhu s palivy, kde je - alespoň
podle nich - velký podíl neúplně daněných paliv, a tedy i neférové konkurence.
Zatímco jedni odcházejí, jiní chtějí posilovat. Expanze se hodí
všem, kteří chtějí lépe využít své rafinerie v regionu a lépe rozpočítat své
administrativní náklady na co největší prodej paliva.
To se týká mimo jiné Benziny ze skupiny
PKN Orlen, která se pravděpodobně stane jediným vlastníkem České
rafinérské a je v jejím zájmů prodávat co
nejvíce paliva přímo spotřebitelům.
Je to i v zájmu maďarské skupiny MOL, která ovládá slovenský Slovnaft, a tedy i bratislavskou rafinerii, odkud vede produktovod až do Česka,
a umožňuje tak levné zásobování českých čerpacích stanic. Má
tak konkurenční výhodu proti těm, kteří musejí palivo kupovat od velkoobchodníků.
Pro MOL je nákup stanic Agipu výhodný i
proto, že spolu s nimi může získat i sítě značky na Slovensku, v
Maďarsku a Rumunsku, tedy v dalších zemích, které jsou pro další
rozvoj skupiny klíčové.
Růst na českém trhu by mohl být i v zájmu rakouské OMV, která před
devíti lety pohltila síť Aral. Přestože
má také svou rafinerii v dosahu, i o ní
se hovoří v souvislosti s možným prodejem. Skupina to ale odmítá
"Samozřejmě nikdy nemůžeme vyloučit otevírání a zavírání
jednotlivých čerpacích stanic, ale OMV nemá v úmyslu ukončit působení
na českém trhu jako takovém," říká mluvčí skupiny Phillipp
Strommer.
A střídavě se jako o možném kandidátovi na posílení pozice na
českém trhu hovoří i o ruském Lukoilu.
Změny na trhu ale pravděpodobně nebudou mít vliv na cenu paliva pro spotřebitele. Velké řetězce mají jen
část trhu, většina patří malým bezejmenným prodejcům. Změnit se ale
podle Indráčka může velkoobchod s palivem, kde získá významnou tržní sílu PKN
Orlen s Benzinou. Menší čerpací stanice by
tak mohly mít horší podmínky než dnes.
Autor: Roman Šitner, Nikita Poljakov, Zdroj: Hospodářské noviny