Síť čerpacích stanic se mění, posilují ty s rafineriemi v okolí

Hustá síť čerpacích stanic a poměrně silný šedý trh ztěžují v Česku petrolejářům život. Jeden řetězec po druhém tak zemi opouští. Stáhl se Aral, Esso, Jet a v roce 2012 byla prodána i síť Pap Oil.

ČS Shell, OMV, MOL a Benzina
OMV, Shell, Benzina a MOL - čtveřice největších řetezců čerpacích stanic v Česku v nejbližší době

Zdálo se, že už žádná příležitost k nákupu větší sítě nebude, současnost ale ukazuje, že to tak není. Slovnaft kupuje síť Agip a spekuluje se i o odchodu dalších. "Můžeme čekat odchod větších hráčů, vedle Agipu se mluví o Shellu a OMV," říká šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.
Vysoká konkurence v Česku vede k nízkým maržím a i zdánlivě dražší řetězce či konkrétní čerpací stanice prodávají část paliva na různé slevové karty. Výpadek příjmů z paliva se snaží vyrovnávat hlavně doplňkovým prodejem, ten má ale smysl pouze na větších pumpách. Řetězce se navíc potýkají s vysokými režijními náklady, které malé rodinné čerpací stanice nemají.
Například u Shellu možný odchod naznačuje i loňský prodej podílu v České rafinérské, který byl na českém trhu obchodní výhodou. "V současné době odchod z Česka neplánujeme, po prodeji podílu v České rafinérské jsme uzavřeli dlouhodobou dohodu o dodávkách s Unipetrolem," říká ale mluvčí české pobočky Shellu Petr Šindler.
Shell patří mezi velké kritiky poměrů na českém trhu s palivy, kde je - alespoň podle nich - velký podíl neúplně daněných paliv, a tedy i neférové konkurence.
Zatímco jedni odcházejí, jiní chtějí posilovat. Expanze se hodí všem, kteří chtějí lépe využít své rafinerie v regionu a lépe rozpočítat své administrativní náklady na co největší prodej paliva.
To se týká mimo jiné Benziny ze skupiny PKN Orlen, která se pravděpodobně stane jediným vlastníkem České rafinérské a je v jejím zájmů prodávat co nejvíce paliva přímo spotřebitelům.
Je to i v zájmu maďarské skupiny MOL, která ovládá slovenský Slovnaft, a tedy i bratislavskou rafinerii, odkud vede produktovod až do Česka, a umožňuje tak levné zásobování českých čerpacích stanic. Má tak konkurenční výhodu proti těm, kteří musejí palivo kupovat od velkoobchodníků.
Pro MOL je nákup stanic Agipu výhodný i proto, že spolu s nimi může získat i sítě značky na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku, tedy v dalších zemích, které jsou pro další rozvoj skupiny klíčové.
Růst na českém trhu by mohl být i v zájmu rakouské OMV, která před devíti lety pohltila síť Aral. Přestože má také svou rafinerii v dosahu, i o ní se hovoří v souvislosti s možným prodejem. Skupina to ale odmítá "Samozřejmě nikdy nemůžeme vyloučit otevírání a zavírání jednotlivých čerpacích stanic, ale OMV nemá v úmyslu ukončit působení na českém trhu jako takovém," říká mluvčí skupiny Phillipp Strommer.
A střídavě se jako o možném kandidátovi na posílení pozice na českém trhu hovoří i o ruském Lukoilu.
Změny na trhu ale pravděpodobně nebudou mít vliv na cenu paliva pro spotřebitele. Velké řetězce mají jen část trhu, většina patří malým bezejmenným prodejcům. Změnit se ale podle Indráčka může velkoobchod s palivem, kde získá významnou tržní sílu PKN Orlen s Benzinou. Menší čerpací stanice by tak mohly mít horší podmínky než dnes.

Autor: Roman Šitner, Nikita Poljakov, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek