Slovensko bude dotovat nákup elektromobilu částkou 5000 euro

Slovenský ministr hospodářství Peter Žiga v pondělí potvrdil, že brzy ohlásí pětimilionový dotační program na financování elektromobilů. Příspěvek by měl být do 5000 eur na jedno vozidlo.

Billa elektromobilita
Taková místa by už na Slovensku neměla zůstat prázdná...

Nepovažuje to ale za systémové řešení, rozdíl v nákupní ceně oproti konvenčnímu pohonu je stále propastný. Jeho resort však má spolu se Sdružením automobilového průmyslu (ZAP) ambici zatraktivnit elektromobily a akcelerovat poptávku po těchto vozidlech formou dotace.
Žiga již v září avizoval, že během následujících dnů představí program přímých podpor nákupu elektrických vozidel. Loni se jich na Slovensku koupilo jen 70 kusů.
"Ze zmíněných pěti milionů eur bychom chtěli dávat dotaci asi 5000 eur na nákup jednoho auta," uvedl Žiga, podle kterého je ještě třeba doladit detaily. Hledají se totiž legislativní způsoby, jak zabránit případným spekulacím, např. aby se elektroauto koupeno na Slovensku s dotací druhý den nevyvezlo za hranice a tam neprodalo za vyšší cenu. Zároveň situaci přirovnal také k dotování fotovoltaiky. I její zavádění v Evropě bylo doprovázeno dotacemi, přičemž se peníze dávaly i do výzkumu a vývoje. Se stoupajícím počtem vyrobených článků jejich cena klesla. "To musí nastat i při výrobě elektromobilů. Jinou cestu prostě nevidím," dodal Žiga.
Hlavní problém ale Slováci vidí v aktuálně vysoké pořizovací ceně vozidel. "Pokud konvenční model Volkswagen up! na benzín stojí 9000 eur a cena modelu elektromobilu e-up! je 26 000 eur, tak dotace 5000 eur prodeje zase tak moc rozhýbat nedokáže," poznamenal logicky ministr a dodal: "Pokud automobilky nevymyslí levnější způsob výrony, tak si neumím představit, že překonáme tuto bariéru."
Ministerstvo sice může usilovat o určité směrování a legislativu, ale trh určí, jakým způsobem se automobilky rozhodnou realizovat požadavky na snižování emisí skleníkových plynů.
Poslanec Karel Galek ze strany SaS následně připomněl systémovější řešení podpory elektromobility známé ze zahraničí, jako např. povolení jízdy elektromobilům v pruzích pro autobusy, preferenční parkování ve městech a jiné netarifní formy podpory, které by nezatěžovaly státní rozpočet.
A jak diskuze o případných dotacích dopadne v České republice? Neskončí to pouze elektromobily ve vozových parcích státních, krajských a okresních institucí?

Autor: jk, Zdroj: energia.sk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek