27. 10. 2016
Slovenský ministr hospodářství Peter Žiga v pondělí
potvrdil, že brzy ohlásí pětimilionový dotační program na
financování elektromobilů. Příspěvek by měl být do 5000 eur na
jedno vozidlo.

Taková místa by už na Slovensku
neměla zůstat prázdná...
Nepovažuje to ale za systémové řešení, rozdíl v
nákupní ceně oproti konvenčnímu pohonu je stále propastný. Jeho
resort však má spolu se Sdružením automobilového průmyslu (ZAP)
ambici zatraktivnit elektromobily a akcelerovat poptávku po těchto
vozidlech formou dotace.
Žiga již v září avizoval, že během následujících dnů představí
program přímých podpor nákupu elektrických vozidel. Loni se jich na
Slovensku koupilo jen 70 kusů.
"Ze zmíněných pěti milionů eur bychom
chtěli dávat dotaci asi 5000 eur na nákup jednoho auta," uvedl
Žiga, podle kterého je ještě třeba doladit detaily. Hledají se
totiž legislativní způsoby, jak zabránit případným spekulacím,
např. aby se elektroauto koupeno na Slovensku s dotací druhý den
nevyvezlo za hranice a tam neprodalo za vyšší cenu. Zároveň situaci
přirovnal také k dotování fotovoltaiky. I její zavádění v Evropě
bylo doprovázeno dotacemi, přičemž se peníze dávaly i do výzkumu a
vývoje. Se stoupajícím počtem vyrobených článků jejich cena klesla.
"To musí nastat i při výrobě elektromobilů. Jinou cestu prostě
nevidím," dodal Žiga.
Hlavní problém ale Slováci vidí v aktuálně vysoké pořizovací ceně
vozidel. "Pokud konvenční model Volkswagen up! na benzín stojí 9000
eur a cena modelu elektromobilu e-up! je 26 000 eur, tak dotace
5000 eur prodeje zase tak moc rozhýbat nedokáže," poznamenal
logicky ministr a dodal: "Pokud automobilky nevymyslí levnější
způsob výrony, tak si neumím představit, že překonáme tuto
bariéru."
Ministerstvo sice může usilovat o určité
směrování a legislativu, ale trh určí, jakým způsobem se
automobilky rozhodnou realizovat požadavky na snižování emisí
skleníkových plynů.
Poslanec Karel Galek ze strany SaS následně připomněl systémovější
řešení podpory elektromobility známé ze zahraničí, jako např.
povolení jízdy elektromobilům v pruzích pro autobusy, preferenční
parkování ve městech a jiné netarifní formy podpory, které by
nezatěžovaly státní rozpočet.
A jak diskuze o případných dotacích
dopadne v České republice? Neskončí to pouze elektromobily ve
vozových parcích státních, krajských a okresních
institucí?
Autor: jk, Zdroj: energia.sk