1. 12. 2015
Polský koncern PKN Orlen chce prostřednictvím své české
dceřinné společnosti Unipetrol ovládnout český maloobchodní trh
s pohonnými hmotami a zároveň se letos chystá vyplatit po osmi
letech dividendy.

Unipetrol by chtěl získat 70 čerpacích stanic
rakouské společnosti OMV, která je s 217 čerpacími stanicemi
třetím největším řetězcem v ČR, ale část z nich nabízí
k prodeji. Potvrdil to i Andrzej Kozlowski, která má na
starosti strategii polské společnosti. Unipetrol již dříve ohlásil
své cíle, mezi nimiž je získání 17procentního podílu na českém
trhu, což by 70 pump od OMV mohlo zajistit. V souvislosti s
prodejem se mluví také o 172 čerpacích stanicích Shell, což ale
zástupci českého zastoupení nizozemské společnosti nepotvrdili.
V současné době má síť Benziny 338 čerpacích stanic, což je
přibližně 15 procent. PKN Orlen ale určitě nebude mít zájem převzít
kompletní sítě konkurenčních řetězců, protože v České
republice má Benzina pokryto veškeré území a vlastnit některé
čerpací stanice konkurence by bylo s ohledem na jejich polohu
kontraproduktivní
Vypadá to, že PKN Orlen se rozhoupal
k expanzi poté, co mu na záda začala dýchat maďarská ropná
společnost MOL, která se po získání sítě čerpacích stanic Lukoil a
Agip stala s 316 čerpacími stanicemi druhým největším hráčem
na českém trhu a oznámila, že se hodlá vyšvihnout na první místo.
V současnosti však MOL čekají velké výdaje s modernizací
a přejmenováním stávajících čerpacích stanic, takže se neočekává,
že by už nyní měla zájem své portfolio čerpacích stanic
rozšiřovat.
Vedení polského ropného giganta současně
s tím uvažuje o výplatě dividend Unipetrolu - mimochodem
poprvé od roku 2007, což by umožnily skvělá obchodní bilance
Unipetrolu v letošním roce, kterou umožnily hlavně vysoké
marže v rafineriích. Za první tři čtvrtletí roku 2015 má
společnost provozní zisk okolo 10 miliard korun, i navzdory
zářijové havárii a následnému omezení provozu v chemičce
v Záluží.
Unipetrol zároveň nedávno nastartoval
největší investici v petrochemickém průmyslu v Česku
v historii. Výstavba nové polyetylenové jednotky v Záluží
by měla stát 8,5 miliardy korun, v plánu jsou však i další
investice ve výši 10,5 miliardy korun . I když
v kuloárech se hovořilo v poslední době hlavně o tom, že
Unipetrol je na prodej a Poláci se chtějí z českého trhu
stáhnout, zdá se že opak je pravdou. Nebo se alespoň v PKN
Orlen všechny snaží přesvědčit o opaku.
I když něco na prdej opravdu je. Nedávno
totiž PKN Orlen oznámil prodej dopravních firem Orlen
KolTrans a Orlen Transport za v přepočtu 2,21
miliardy korun a něco podobného prý čeká i firmu Unipetrol Doprava.
Důvodem prodeje je získání financí na rozvoj koncernu , aniž
by bylo třeba jej zatěžovat bankovními úvěry. O firmu Unipetrol
Doprava má zájem Daniel Křetínský a jeho Energetický
a průmyslový holding (EPH), který se ostatně v létě
zajímal o celý Unipetrol. Ale z jednání prý nakonec sešlo, a
tak firma, jejíž hodnota se dnes odhaduje na 27 miliard korun,
zůstane i nadále pod kontrolou polské
společnosti.
Autor: jk