30. 10. 2015
"Česká republika a přilehlá území se stanou polem
tvrdého konkurenčního boje o zákazníky," říká v rozhovoru
jeden z našich předních odborníků v oboru výroby a
distribuce pohonných hmot, dřívější pracovník Benziny, později
ředitel Shell Czech Republic, který v současnosti působí na
Ministerstvu průmyslu a obchodu.

Jaká je konkurenceschopnost českého petrolejářského
průmyslu ve střední Evropě?
To je otázka na odborníka čistě rafinérského nebo
petrochemického oboru. Já se na to dívám zejména z pohledu
mých 35 let zkušeností z našeho trhu a pak něco z Evropy.
Z pohledu technické vybavenosti na tom rafinérie v České
republice nejsou v zásadě nijak špatně. Technologické vybavení
je staví na úroveň těch relativně lepších v porovnání
s celým zbytkem Evropy. Koncentrace zpracovatelského průmyslu
v nejbližším okolí je ale poměrně vysoká. Postavení jednotlivých
rafinérií je logicky založené na tom, jakým způsobem s nimi
jejich majitelé nakládají, jak je udržují v provozu na
optimální hladině zpracování ropy, do jaké míry se starají o jejich
další budoucnost investicemi do jejich technologického rozvoje
a pravidelné údržby. Evropská komise požaduje po rafinériích, aby
plnily cíle nejen v kvalitě produktů k ochraně životního
prostředí, ale aby také disponovaly nejlepšími dostupnými
technologiemi pro omezení negativních dopadů vlastních provozů. Kdo
se přizpůsobí tomuto trendu, je jeho budoucnost zajištěna, a naopak
kdo nebude na tento požadavek reflektovat, bude se logicky dostávat
do postupných problémů.
Majitel českých rafinérií - polský PKN ORLEN čelí již
delší dobu kritice, že české rafinérie, co se týče technologického
rozvoje, jsou za posledních 5, 6 let podinvestované...
Poslední skutečně velké investice do rafinérií
v České republice se konaly ve druhé polovině 90 let. Za
tu dobu technologie poskočila, požadavky na kvalitu produktů na
výstupu jsou dnes vyšší, i na skladbu výstupů. Všichni jsme byli
seznámeni s oficiálním prohlášením současného jediného
vlastníka rafinérií v České republice s jeho investičním
plánem na roky 2014-2019, kde se plánuje proinvestovat 19 miliard.
Na druhou stranu tento plán v sobě obsahoval rozdělení částky
na tři různé cíle - jedna část do rafinérií, jedna část do
petrochemie a jedna část do retailu, čili do čerpacích stanic.
Nevypadá to, že by do rafinérií měla jít podstatná část této
investice.
To by znamenalo jednu z největších investic, která
svojí výší dokonce přesahuje částku, za kterou byl Unipetrol prodán
v privatizaci. Je tak vysoká investice reálná?
V tuto chvíli lze jen obtížně odhadovat, jestli se
plány vlastníků naplní nebo nenaplní. Do roku 2019 máme před sebou
ještě pár let a všichni víme, že investiční příprava nějaký čas
trvá. Já doufám, že tento plán dojde naplnění, byť, pokud si dobře
vzpomínám na prezentaci, která provázela představení tohoto
projektu, na posledním slajdu bylo mnoho i odkazů a vnějších
podmínek, které musí být dodrženy, aby tento investiční plán zůstal
v platnosti.
Do jaké míry je riziková pozice státu v situaci,
kdy jiný stát (Polsko) ovládá prostřednictvím státem řízené firmy
PKN ORLEN veškerou rafinérskou kapacitu České republiky?
Já tuto situaci vnímám neutrálně. Znám jen dobré
vlastníky a špatné vlastníky. Dobrý vlastník se stará o svůj
majetek a vede ho k prosperitě a špatný vlastník se o něj
nestará. Máme příklad z více zemí v Evropské unii, kde
státy nevlastní vůbec žádnou výrobní kapacitu, vlastní ji buď státy
cizí, nebo privátní investoři, a nic to neznamená pro energetickou
bezpečnost dané konkrétní země, pokud je vlastník dobrý. To není
otázka národnostní, ale je to otázka investičních možností,
schopností a manažerských dovedností.
Tiskem prošla nedávno zpráva, že český kapitál silných
společností má zájem o odkoupení Unipetrolu. Jak se díváte na
možnost, že polský vlastník rafinérie prodá?
O té nabídce, která přišla, se obecně mluví. Na obchod
ale vždy musí být dva a ten druhý se musí nějakým způsobem
k tomu vyjádřit. Víme, jakým způsobem se měnila majetková
struktura v českých rafinériích, a nelze vyloučit jakýkoliv
vývoj. Také si umím představit, že současný stav potrvá i
nadále.
Strategická surovina ropa je do českých rafinérií
přepravována na základě ústní dohody o přepravě ropy mezi státem
ovládanou společností MERO a polským vlastníkem Unipetrolu, a
jednání uvízla na mrtvém bodě. Jak si myslíte, že se tohle bude dát
řešit?
Normální stav to určitě není a je v zájmu obou
stran, aby se na konkrétním řešení dohodly. Platnost původní
smlouvy skončila, nicméně všechny její aspekty jsou na bázi chování
obou subjektů denně naplňovány. Svým způsobem trvá tím, že je věcně
z obou stran dodržována, což jí dává jakousi drobnou míru
legalizace. Je jen otázka, do jaké doby budou obě strany ochotny
tento aktuální stav snášet. Ideální by bylo, aby se obě strany
dohodly u jednacího stolu a rozumně všechny své možnosti a závazky
stvrdily písemnou smlouvou.
Stanoviska obou stran ke stanovení přepravního poplatku
se ale diametrálně rozcházejí. Obě dvě firmy jsou státem řízené,
nelze působením přes orgány společností v obou firmách docílit
určitého kompromisu?
To je sice pravda, ale na druhou stranu jsou oba subjekty
svébytné obchodní společnosti a je na nich, aby si pozice
z titulu své existence obhájily. Podle mých informací
minimálně česká strana, vedení společnosti MERO, má mandát na to,
aby smlouvu písemně uzavřela, a také se o to velmi aktivně snaží.
Jak jsem říkal v případě změn majetkové struktury, i zde platí
totéž - na dohodu musí být vždy dva.
Za posledních pět let se zavřelo v Evropě poměrně velké
množství rafinérií s podobnou zpracovatelskou kapacitou, jakou má
kralupská rafinérie. V tomto kontextu stále častěji i
z úst renomovaných odborníků zaznívají scénáře, kdy může
polský vlastník českých rafinérií při zhoršení makroekonomických
podmínek dojít zcela pragmaticky k rozhodnutí zavřít provoz
jedné či obou rafinérií, popřípadě ukončit své působení
v Česku.
Pravdou je, že v Evropě za posledních několik let došlo
k uzavření poměrně velkého počtu zpracovatelských závodů,
případně jejich konverzi na skladové kapacity nebo na jiné provozy.
To vychází z ekonomické situace v odvětví. Ty, které
postihla konverze, byly vesměs technologicky hůře vybaveny,
případně měly nižší výrobní kapacitu. Nikde není napsáno, že proces
utlumování zpracování ropy v Evropě je již u konce. Tlak na
ekonomiku a rentabilitu zpracovatelských kapacit bude pokračovat.
Ti, kteří myslí na budoucnost a mají progresivní plány, uspějí.
MERO podle jejího ředitele Stanislava Bruny připravuje
krizový scénář, kdy Česko zůstane bez rafinérií. Myslíte si, že
k němu může teoreticky dojít?
Teoreticky. Chtěl bych vyzdvihnout nové vedení společnosti MERO,
že se zabývá teoreticky i touto otázkou. Já si myslím, že každý
podnikatel musí mít zpracovaný strategický plán, který
v různých mírách senzitivity zohledňuje případné budoucí
situace. Mero je závislé na přepravě ropy, kterou poptává
v podstatě pouze jeden jediný subjekt - Unipetrol. Český stát
nemá vliv na nákup ropy na našem území, nákupem ropy se zabývá
pouze vlastník rafinérií. V závislost na obchodních vztazích
s jedním jediným partnerem si musí MERO logicky připravit i
krizové scénáře.
Odborníci z pohledu strategických zájmů České
republiky považují za nutné oživení rozpracovaných konceptů na
realizaci státem kontrolovaného petrolejářského komplexu tvořeného
spojením logistických firem MERO a ČEPRO doplněných o
zpracovatelskou kapacitu - minimálně rafinérii v Kralupech.
Vyplatí se státu usilovat o odkoupení rafinérské
kapacity?
Kdyby se to nevyplatilo, tak proč by o to stát usiloval? Podle
mého názoru existuje dost důvodů pro to, aby stát tento zájem
zvažoval. Koncept myšlenky získání vlivu státu na zpracovatelský
průmysl není nový, vyskytl se už zhruba před čtyřmi lety. Já
považuji za zcela legitimní snahu státu mít dohled i nad
zpracovatelskou kapacitou. Jsou země, kde stát vliv na
zpracovatelský průmysl nemá, na druhou stranu bychom mohli jmenovat
země, které vliv na svůj zpracovatelský průmysl mají. Česká
republika se k nim samozřejmě může přiřadit.
Jsou státy, které nemají vlastní rafinérie?
Určitě jsou státy, kde počet rafinérií poklesl, či které
jsou závislé na dovozu. Rozhodně to nejsou žádné velké státy, ale
například pobaltské země, kde kromě rafinérie Mažeiki další
rafinerie není. Víme, že došlo k uzavření hned několika
velkých rafinérií, které patřily do národního pokladu
v Británii a ve Francii. Já předpokládám, že Česká republika
nebude tou, která by do skupiny států bez zpracovatelského průmyslu
spadla.
Jak se vám jeví nabídka polského vlastníka na odkoupení
nebo alespoň vstup do společností MERO a Čepro?
To je obrácený gard. Všechny strategické materiály v čele
se Státní energetickou koncepcí, které byly vypracovány a schváleny
na úrovni nejen této vlády, ale i předchozích, počítají s tím,
že státní strategické podniky ropného průmyslu, zůstanou
v rukách státu.
Příští období bude ve znamení konkurenčního souboje rafinérských
komplexů Unipetrolu a MOLu. Oba mají produktovodní napojení do
distribučních skladů Čepro a mají tak stejný přístup na trh.
Slovenská rafinérie Slovnaft ale disponuje nadbytkem kapacity a má
i výhodu vyšší úrovně konverze.
O maďarském energetickém komplexu MOL je známo, že se velmi
výrazným způsobem rozhodl pro expanzi mimo území Maďarska
doprovázenou masivní investiční činností. Díky tomu se mu podařilo
nejen v Maďarsku, na Slovensku, ale i v ostatních zemích, kde
MOL působí, významným způsobem posílit svoji pozici. Český trh se
pro MOL a současného vlastníka rafinérií Unipetrol stává polem
střetu, ve kterém se budou oba hráči snažit vytvořit konkurenční
výhodu. Svým způsobem je to dobře pro zákazníky na českém trhu.
Uvidíme, co přinese budoucnost, protože MOL s Unipetrolem nejsou
jediní, kteří v tomto regionu působí. Blízko za hranicemi
provozuje rafinérii rakouská společnost OMV, velmi blízko za
západní hranicí máme velkou 10miliónovou rafinérii v Leuně,
nad ní s podobnou kapacitou je další rafinérie ve Schwedtu a
to nemluvím o komplexu rafinérií v Bavorsku, který
v současné době mění majitele a bude se rozhlížet po nových
trzích. Takže Česká republika a přilehlá území se stanou polem
konkurenčního boje o zákazníky.
MOL získal prakticky stejný počet čerpacích stanic, jako
má Benzina, která patří do skupiny Unipetrol, a s avizovanou
modernizací stanic dojde k vyrovnání sil v maloobchodu.
Jak si myslíte, že se bude odvíjet situace na špičce trhu čerpacích
stanic mezi těmito dvěma soupeři?
To je vcelku obtížná predikce. Masivní investiční program
společnosti MOL se projevil v posílení odbytové struktury
v sektoru čerpacích stanic a troufnu si malinko nahlédnout
jakoby do křišťálové koule. Myslím si, že majetkové přesuny, které
v posledních letech nastaly v rámci sítí čerpacích
stanic, ještě nejsou zcela u konce. Logicky mám-li výrobu,
potřebuji i prodejní kanál. Ten, kdo bude mít silnější prodejní
kanál, obslouží více zákazníků a lépe uplatní svou výrobu na trhu.
Lze očekávat, že na tomto poli dojde ještě ke změnám majetkových
struktur. V roce 1994 v Praze na konferenci
petrolejářského průmyslu jakýsi odborník z poradenské firmy
predikoval, že do roku 2010 v České republice zůstanou dvě velké
výrobní společnosti a pět velkých značkových distribučních sítí.
Tehdy na trhu masivně investovalo na 25 velkých zahraničních
společností do všech možných technologií a do sítí čerpacích stanic
a nikdo mu nevěřil. Byla to však prorocká slova a dnešní situace
potvrzuje jeho předpověď.
Pavel Šenych

Jaký je váš osobní a profesionální vztah k oboru
zpracování ropy a distribuci pohonných hmot?
Je celoživotní. Odmalička jsem rád chodil do drogerie,
protože krásně voněla i benzinem a lihem, které se tam stáčely, a
navíc můj tatínek byl vyučený drogista. Později i část prázdnin
jsem pak trávil na čerpací stanici Benziny na náměstí
v Ondřejově u paní Kratochvílové, která ji obsluhovala ruční
pumpou a já jsem jí tam pomáhal tankovat do pionýrů, spartaků a
všeho, co přijelo. To bylo v šedesátých letech, to mi bylo
kolem 10 let.
Jak jste se dostal do Benziny?
Do národního podniku Benzina jsem se dostal
z ekonomických důvodů, protože předtím jsem pracoval
v chemické laboratoři výzkumného ústavu zvukové, obrazové a
reprodukční techniky. Se založením rodiny přestal plat
výzkumníka stačit k uživení, a proto jsem přijal nabídku
podniku Benzina, který v tu chvíli hledal pracovníka do odboru
ropovodů a produktovodů. Tím začala moje kariéra v profesním
odboru dopravy a skladování ropy, následně později i pohonných
hmot.
Další zlom v kariéře přišel po revoluci
s příchodem velkých petrolejářských společností...
V roce 1991 jsem byl v podniku Benzina vedoucím
Odboru zahraničního obchodu, kde jsme přišli do kontaktu
s mezinárodními společnostmi, které hromadně
v Československu zakládaly své pobočky a hledaly odborníky. Od
1. února 1992 jsem začal pracovat ve společnosti Shell, kde jsem
dostal na starosti logistiku - zásobování a dopravu produktů pro
tehdy vznikající síť čerpacích stanic (první se otevřela až
v listopadu 1992). Inu zkrátka, aby váš motor skvěle
Shell….
Později jste byl dlouholetým ředitelem české pobočky
Shellu, ze které jste přestoupil do státní správy na MPO.
Na Ministerstvu průmyslu a obchodu pracuji od 1. ledna
2012 jako vedoucího oddělení kapalných paliv, v rámci Odboru
plynárenství a kapalných paliv.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia