29. 6. 2016
Všechno začalo v roce 1866, kdy firma Anglo-Swiss
Condensed Milk Company otevřela ve Švýcarsku první evropský závod
na výrobu kondenzovaného mléka. Jejím největším konkurentem se
postupně stala firma Henriho Nestlé, který v roce 1867 uvedl na trh
dětskou výživu na bázi sušeného mléka. Osud pak obě firmy v roce
1905 spojil a vznikla globální společnost, kterou dnes známe jako
Nestlé Group.
Generální ředitel Nestlé Česko a Slovensko
Torben Emborg krájí narozeninový dort...
Nejdřív konkurenti…
Američtí bratři Charles a George Pageovi spoluzakládají ve
Švýcarsku v roce 1866 firmu Anglo-Swiss Condensed Milk Company.
Využívají toho, že Švýcarsko oplývá zdroji čerstvého mléka a
aplikují zde znalosti, které získali v
Americe. Ve městě Cham pak spouštějí výrobu
kondenzovaného mléka. Evropská průmyslová města jsou tak zásobována
výrobky značky Milkmaid, coby bezpečnou a dlouhodobě skladovatelnou
alternativou čerstvého mléka.
O rok později ve švýcarském
městě Vevey uvádí lékárník německého původu Henri Nestlé na trh
svou "farine lactée" neboli mléčnou moučku. Tento produkt kombinuje
kravské mléko, pšeničnou mouku a cukr. Nestlé jej vyvinul pro
kojence, kteří nemohou být kojeni, aby tak snížil tehdy velmi
vysokou dětskou úmrtnost. V roce 1868 začíná Nestlé používat nové
logo v podobě hnízda, na kterém ptačí matka krmí tři ptáčata. Nest
totiž znamená německy hnízdo a ptáčci spojení
mezi jménem a společností, která vyráběla
kojeneckou výživu.
V roce 1875 již 61letý Henri Nestlé prodává továrnu
ve Vevey třem místním podnikatelům. Ti zaměstnávají chemiky a další
šikovné pracovníky a rozšiřují výrobu i prodej. Mezi společnostmi
Nestlé a Anglo-Swiss se rozhoří tvrdá konkurence, protože vyvinuly
a prodávají konkurenční verze svých původních produktů:
kondenzované mléko a dětskou výživu. Obě firmy dále rozšiřují
prodej a výrobu do zahraničí.
V roce 1882 expanduje firma Anglo-Swiss do USA,
ale smrt George Page zmaří její další plány. V roce 1902 tak
následuje prodej amerických továren, což otevírá cestu pro případné
spojení s Nestlé.
V roce 1904 začíná Nestlé prodávat mléčnou čokoládu,
když přebírá export firmy Peter & Kohler. Sám Henri Nestlé
ostatně ve vývoji mléčné čokolády sehrál klíčovou roli. Od roku
1875 totiž zásoboval svého souseda z Vevey, Daniela Petera,
kondenzovaným mlékem, a ten jej použil právě k vývoji mléčné
čokolády, která se na trh dostala v roce 1880.
V roce 1905 společnosti Anglo-Swiss
a Nestlé vytvářejí firmu Nestlé & Anglo-Swiss Milk
Company. Má dvě centrály, ve Vevey a Chamu, a otevírá kancelář
v Londýně, která řídí export mléčných výrobků. Globální
potravinářský gigant je na světě…
Recept na úspěch…
Před čtvrnácti dny, ve čtvrtek 16. června představilo
Nestlé ve společnosti partnerů a vybraných hostí svůj "Recept na
úspěch". Jaký je? "Naší firmu po celém světě provází
dva hlavní elementy: chuť objevovat a vynalézat a osobní nasazení
lidí," říká generální ředitel Nestlé Česko a Slovensko, Torben
Emborg. Díky 150 let trvajícímu podnikatelskému duchu a invenci je
Nestlé nyní největší potravinářskou firmou na světě i v České
a Slovenské republice.
Ostatně už na počátku minulého století mělo Nestlé
mnoho společného s tím, jaká je firma dnes. Jednalo se o
globální firmu, která exportovala do Ameriky i Asie a továrny měla
také v Austrálii, a chytře uměla využívat nástrojů marketingu.
Když Henri Nestlé vytvořil z rodinného erbu první logo,
pedantsky trval na jeho používání na všech výrobcích. Společným
znakem byla také kvalita výrobků. Nestléova mléčná moučka opravdu
pomohla snížit dětskou úmrtnost a předznamenala současné zaměření
společnosti na výživu, zdraví a vyvážený životní styl.
Priority Nestlé se tak po století a půl téměř nezměnily -
stále by mělo jít o kvalitní výrobky, péči o zdraví, zodpovědné
podnikání a nápaditý marketing. "Věřím
v lidi, věřím tomu, že každý, kdo pracuje v Nestlé,
přispěl k našemu úspěchu. Jsem přesvědčený, že tu budeme i za
dalších 150 let," říká k tomu generální ředitel
Nestlé Česko a Slovensko, Torben Emborg. Nestlé na trh
v České republice a na Slovensku uvádí výrobky více než 60
značek. Významná část již mnohé desítky let vzniká v českých a
slovenských závodech - moravské Zoře a Sfinxu a slovenské
Carpathii.
České dědictví stále žije
Na "české stopě" Nestlé potkáme kupodivu ženu: Albínu
Maršnerovou, která založila v Balbínově ulici na pražských
Vinohradech firmu na výrobu orientálních cukrovinek. V roce 1921
pro ni začal pracovat tehdy ještě student Zdenek Rykr, který
následně vytvořil logo Orion a je autorem i mnoha slavných obalů
čokoládových cukrovinek, dalších log či marketingových kampaní.
Rykrovo dílo, mimochodem, nyní vystavuje i Národní galerie
v Praze. Značka Orion má nyní domov v olomoucké Zoře,
která ročně vyrobí více než 43 000 tun čokoládových
cukrovinek.
Kořeny nedalekého závodu Sfinx v Holešově sahají
ještě dál než samotné Nestlé - cukrovinky vyrábí již 153 let! Mezi
nejslavnější sladké dobroty nyní patří Lentilky, Bon Pari či
Hašlerky.
Dalším důležitým místem současného Nestlé je závod
Carpathia ve slovenské Prievidzi, kde našly domov značky Maggi a
Carpathia.
Nestlé včera, dnes a zítra…
Dnešní Nestlé si moc dobře uvědomuje, že dobře prodávat
dobré výrobky nestačí. Své podnikání podřizuje konceptu Vytváření
sdílených hodnot, aby prospívalo nejen akcionářům, ale i okolní
společnosti. Jednou ze základních ingrediencí Receptu na úspěch je
tak podpora správného stravování a vyváženého životního stylu dětí
prostřednictvím programu Nestlé Healthy Kids. Ten přináší na
základní školy nutriční vzdělávání a pomáhá dětem orientovat se ve
výživě. Letos jím projde v ČR přibližně 25 000
dětí. Recept na úspěch v budoucnu si nelze představit
bez podpory mladých talentů, kterému se věnuje program "Nestlé
needs YOUth". Ten umožňuje mladým lidem získat praktické zkušenosti
a nastartovat profesní kariéru.

Autor: jk, Zdroj: Nestlé