2. 5. 2017
Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) pro dopravu
dosáhla v ČR v roce 2016 téměř 60 mil. m3. Meziroční nárůst
tak přesáhl 36 procent. Největším prodejcem CNG v ČR zůstává
společnost Bonett Gas Investment (7,5 mil. m3).

Veřejných plnicích stanic CNG je v ČR celkem 145 (17 z nich je v
Praze), největší počet stanic (celkem 24) provozuje společnost
Bonett Gas Investment, která má na trhu 13% podíl.
V souladu s Národním akčním plánem České republiky
dochází k posilování podpory rozvoje alternativních paliv,
mezi kterými je tím motoristy aktuálně nejvíce voleným pro nová
vozidla stačený zemní plyn neboli CNG (z anglického compressed
natural gas). "V České republice jsme svědky zásadního pozitivního
rozvoje využití zemního plynu v dopravě. Předchozí rok se
zvýšila spotřeba CNG o 46 %, nyní činil meziroční nárůst 36,1 %.
Mezi ostatními alternativními palivy nemá CNG konkurenci. Jsme
přesvědčeni, že během následujících 5 let bude využití zemního
plynu jako ekonomického, ale hlavně nejekologičtějšího paliva pro
dopravu ještě dále výrazně akcelerovat," říká Jiří Šimek, člen Rady
Českého plynárenského svazu.
CNG vozidla přináší významné úspory tuhých znečišťujících látek,
na které jsou vázány rakovinotvorné polycyklické aromatické
uhlovodíky známé zejména z dieselových motorů. Pro další
rozvoj CNG spojený s výrazným snížením produkce zdraví
nebezpečných polutantů bude důležité zejména zachování příznivého
zdanění tohoto ekologického paliva, jehož užití se zároveň příznivě
projevuje v plnění závazků České republiky vůči EU
v emisích z dopravy.
Počet stanic v ČR se bude zvyšovat i nadále, i když se
předpokládá mírné zvolnění tempa růstu stanic vzhledem k již
částečné saturaci trhu. Plány některých společností na trhu pro
letošní rok jsou i tak však poměrně razantní. "Letos chystáme
zvýšit počet našich vlastních stanic z aktuálních 24 na celkem
40 na konci roku 2017", říká na otázku dalšího rozvoje největší
sítě v ČR Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett
Gas Investment. "Už jsme začali chystat naše první stanice
v síti hypermarketů Makro, a budeme otvírat i další stanice u
velkých klasických benzínek. Letošní investice odhadujeme na
dalších 150 milionů korun; máme dlouhodobý zájem o prémiová místa u
benzínek, a investice můžeme navýšit, pokud bychom se dohodli
s řetězci čerpacích stanic na větší spolupráci. Naše cíle jsou
přispět rozvoji CNG otvíráním dalších prodejních míst, navýšit
prodeje z našich stanic a udržet pozici lídra v oblasti
CNG", dodává Holovčák.
Uvažovaná podpora vozů s alternativním pohonem by mohla
trhu a růstu počtu vozidel pomoci, stát zvažuje, že podpoří částkou
50 tisíc korun nejenom CNG vozidla pro státní správu a
municipalitu, ale v budoucnu i pro komerční použití i pro
občany. Tato podpora by umožnila zlevnit nákup CNG vozidel, pořídit
více ekologických vozidel, a byla by vhodným impulsem a podporou
pro další růst trhu.
V letošním roce budou určitě podporovány autobusové společnosti
v nákupu ekologických autobusů s pohonem na CNG, protože
CNG autobusy umožňují významně snížit primární negativní a zdraví
škodlivé emise z dopravy, což je šance pro česká města. Počet
CNG autobusů v České republice je přibližně 1000. Zhruba 20 %
z nich jezdí u dopravních podniků v Ostravě a Brně, kde jsou i
největší stanice v ČR i ve střední Evropě. Obě stanice
vybudovala společnost Bonett, která je současně i největším
dodavatelem CNG technologií v ČR.
Na českých silnicích v roce 2016 přibylo více než 3,5
tisíce dalších CNG vozidel, což je přibližně 1 % všech vozidel.
Zhruba 90 % nových CNG vozidel bylo značky ŠKODA. Např. jen vozový
park České pošty má dnes více než 1 tisíc CNG vozidel, na CNG jezdí
i DB Schenker, Samohýl, Kofola nebo ŽDB Drátovna Bohumín, aj.
Aktuálně se rozhoduje o přidělení dalších dotačních prostředků na
nová ekologická vozidla, která podpoří čistější a udržitelnější
městskou a příměstskou dopravu. I tento krok by mohl pomoci zlepšit
problematickou smogovou situaci, které jsme byli svědky v celé
řadě našich měst v průběhu letošní zimy.
Autor: red.