21. 2. 2014
Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) se zvyšuje. Ve
stále větší míře využívají toto palivo státní organizace, hlavně
pošta, a dopravní podniky. Ty mohou nyní požádat o dotaci EU na
pořízení autobusů na CNG, ovšem pouze ve třech krajích. Některá
česká města uvažují také o elektrobusech, v Polsku jezdí i autobusy
na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ten má však budoucnost spíše v
námořní dopravě.

Škoda Citigo Green Tec je prvním
českým sériově vyráběným automobilem, který může spalovat stlačený
zemní plyn
V Česku se loni spotřebovalo téměř 22 mil. kubíků stlačeného
zemního plynu, což je o 44 % více než v roce 2012. "Výsledky vysoce
předčily naše očekávání, ještě v prosinci jsme věřili jen asi ve
20% nárůst," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého
plynárenského svazu (ČPS) a zároveň místopředseda představenstva
E.ON Energie. Za posledních pět let se přitom spotřeba
ztrojnásobila. CNG se používá převážně jako pohonná hmota pro
osobní, nákladní a komunální vozy a autobusy. V menší míře na toto
palivo jezdí také manipulační vozíky a lokomotivy.
Dvě tisícovky za rok
Podle údajů Sdružení automobilového průmysl se v České republice
eviduje celkem asi 5,5 mil. vozidel, z toho na CNG jich jezdí kolem
6700 vozů, tedy něco přes jedno promile. Nových vozů se loni
zaregistrovalo zhruba 189 tis., z toho na stlačený zemní plyn jich
bylo více než 2000, což už dělá přes 1 % všech nových vozů. Většina
vozidel na tento alternativní pohon patří mezi osobní, v kategorii
náklaďáků jezdí u nás na stlačený zemní plyn 60 aut a autobusů je
430 (čísla platná v polovině ledna).
Automobily na CNG si pořizují hlavně řidiči a firmy s vyšším
počtem ujetých kilometrů. "Nejčastějším důvodem pořízení CNG
vozidel je velké snížení nákladů na provoz. Cena CNG je zhruba
poloviční oproti benzinu či naftě. Proto si CNG vybírají například
firmy s velkými autoparky, spediční firmy a dopravní podniky," říká
Jiří Šimek. Zájemci si mohou svá vozidla nechat na CNG i
přestavět.
Nejen dopravní podniky
Vedle dopravních podniků patří k nejvýznamnějším zájemcům o
pořízení vozidel na stlačený plyn státní organizace. Postupně si
nově pořizují, nebo rozšiřují své flotily na CNG podniky jako Česká
pošta, hasičské záchranné sbory či policie. Ukazuje se, že
nepotřebují tak širokou síť plnicích stanic, jejichž nedostatek
bývá nejčastěji zmiňován jako problém přechodu na toto alternativní
palivo. Pokud se provozuje více vozů na CNG na jednom místě, často
se vyplatí postavit i soukromou plnicí stanici přímo v areálu
společnosti.
Pokud si firma pořídí manipulační techniku na zemní plyn, výstavba
plničky je pak již téměř nezbytná. Stanice s pomalým plněním, které
trvá až několik hodin a plní se tedy převážně v noci, stojí od asi
150 tis. korun. Cena stanice s rychlým plněním se pohybuje v
milionech korun. V případě, že má firma větší vozíkovou flotilu,
investice se může vyplatit již za jeden až dva roky.
Společnost Linde Material Handling vyrábí a na českém trhu nabízí
vysokozdvižné vozíky na CNG již od roku 2005. V loňském roce také
otevřela v centrále společnosti v Praze vlastní plnicí stanici a tu
využívá i pro flotilu 18 osobních firemních vozů na CNG. "Nové
vysokozdvižné vozíky na CNG jsou nejenom velmi ekologickým řešením,
ale hlavně přinášejí v porovnání s dieselovými vozíky významnou,
přibližně 50% úsporu nákladů na pohonné hmoty," říká Jiří Klenk,
zástupce obchodního ředitele Linde MH. Podle něho firma prodala za
minulý rok řádově stovky vozíků na CNG, přesná čísla ale sdělit
nemůže.
Tendr podle plniček
CNG u nás nejvíce využívá Česká pošta. Provozuje v současné době
celkem asi 5300 vozidel, z čehož kolem 700 jezdí na zemní plyn,
včetně 60 osobních aut, 20 nákladních a zbytek jsou dodávky. Tento
počet se bude nejspíš dále zvyšovat. Už je vyhlášen tendr na
pořízení několika stovek vozů formou operativního leasingu. Jestli
budou na naftu, nebo CNG, závisí pouze na počtu a hustotě sítě
plnicích stanic. "Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně
výhodnější, s auty na CNG šetříme až 40 % nákladů," říká Jan
Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty. Dodal ale, že se
podnik bude rozhodovat, s jakým pohonem nová vozidla pořídí, podle
aktuálního počtu postavených plnicích stanic CNG. Ty má v blízkosti
dep pošty postavit externí firma jako veřejnou infrastrukturu na
pozemcích státního podniku. Pošta nechtěla riskovat, že by
postavila plnicí stanice sama, ale pak by neměla pro jejich využití
dost aut v případě, že by se některý účastník tendru odvolal proti
jeho výsledkům, nebo by vznikl jiný problém.
Rozsáhlým vozovým parkem na CNG disponuje také strojírenská
skupina Vítkovice, která má celkově kolem 400 vozidel na toto
palivo. CNG vozy začínají postupně využívat i policisté a hasiči.
"Rozhodli jsme se pro obměnu nejméně poloviny všech našich vozů. V
současné době jich na CNG provozujeme celkem 20. Jen za rok 2012
při průměrném počtu najetých asi 800 tis. km činila úspora více než
milion korun, návratnost naší investice byla jen asi rok a půl,"
říká Zdeněk Harazim, ředitel Městské policie Ostrava. Osobní auta
na CNG si pořídili také třeba pardubičtí hasiči.

Vozový park autobusů na CNG se v České republice utěšeně
rozrůstá
Dotace na autobusy
V současné době jezdí v ČR celkově přes čtyři stovky autobusů na
CNG. Dopravní podnik v Pardubicích odhaduje, že uspoří za pohonné
hmoty díky 20 takovým autobusům ročně kolem 11 mil. korun, Jihlava
s 13 autobusy necelých 5 mil. korun.
A nákup vozů na CNG zvažují i další dopravní podniky. Například
Kladno plánuje pořízení několika desítek vozů. "Naším cílem je
postupně zvýšit jejich počet až na 60, tedy přibližně třetinu
vozového parku společnosti," říká Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD
Kladno. V Ostravě už mají plán na nákup asi sta kusů autobusů na
CNG. To samé mají v úmyslu do dvou až tří let v Brně. Celkem již
jezdí autobusy na stlačený zemní plyn nejméně ve 22 městech
ČR.
Další autobusy na CNG by mohly přijít v souvislosti s miliardovou
dotací, kterou se Česku konečně podařilo zajistit z evropského
Fondu soudržnosti. Podpora až do výše 85 % je určená na výměnu
starých autobusů městské hromadné dopravy za ekologičtější. Týká se
ale jen Moravskoslezského a Ústeckého kraje a Brněnska, které se
potýkají s nejvíce znečištěným ovzduším, informovalo ministerstvo
životního prostředí. "Mrzí mě, že dotace na pořízení CNG nejsou
cílené plošně. Např. oblast Kladna, kde je také špatné ovzduší, by
to využila," uvedl Landa.
"O vyhlášení výzvy na výměnu starých autobusů za ty na stlačený
zemní plyn jsme usilovali od roku 2011. V Bruselu jsme se zástupci
EK dojednali poslední sporné body, které bránily vyhlášení výzvy na
příjem žádostí o dotaci," uvedl bývalý ministr Tomáš Podivínský. Z
dotace, o kterou je možné požádat do konce března, lze financovat i
plnicí stanice CNG pro městskou hromadnou dopravu.

V USA se prosazují také domácí
plničky stlačeného zemního plynu
Letos dvojnásobek stanic
Chronickým problémem trhu s CNG je nedostatek plnicích stanic.
Na konci loňského roku bylo v Česku k dispozici 50 veřejných a 108
neveřejných. Zatímco veřejných stanic přibylo za celý rok pět, tzv.
domácích stanic, tedy soukromých, loni vzniklo přes 20. To
naznačuje zájem o přechod na tento alternativní pohon právě ze
strany majitelů větších flotil.
Už na počátku letošního roku ale přibyly další dvě veřejné plnicí
stanice zemního plynu a celkem jich má letos vzniknout nejméně 45.
E.ON plánuje 12 až 14 plniček, Vemex nejméně 10, společnost
Vítkovice chce letos vybudovat přes 20 stanic ve spolupráci s
Benzinou a RWE nejméně 3 stanice, také na čerpačkách Benziny. Pokud
plány všem zřizovatelům vyjdou, množství plnicích stanic by se
téměř zdvojnásobilo.
Podle ČPS bude letos na jaře Evropský parlament hlasovat o Návrhu
směrnice na zavedení infrastruktury pro alternativní paliva.
Protože síť stanic není v Evropě stále rovnoměrná, Evropská unie
chce zavést konkrétní počty plnicích stanic na CNG. Podpořit by jej
měl i systém evropských finančních programů. Europoslanci navrhují
interval rozmístění CNG stanic maximálně po 100 km, v městských
oblastech by v tomto případě měla připadnout minimálně jedna
stanice na 100 tis. obyvatel. Celkově odhadované náklady na
vytvoření takové sítě v celé EU se odhadují na 160 mil. eur. "Do
konce roku 2014 by mohlo být v ČR v provozu 90 plnicích veřejných
stanic, v každém kraji alespoň šest, bez problémů podmínky této
směrnice už teď plníme," říká Jiří Šimek.
Firma Vemex, která patří pod Gazprom Germania, chce v
následujících třech letech postavit asi 15 plnicích stanic ročně,
řekl marketingový ředitel společnosti Hugo Kysilka. Podle
plynárenského svazu by v celém Česku do roku 2020 mohlo být k
dispozici až 300 CNG stanic, a tím by se hustotou sítě mohlo Česko
vyrovnat například Rakousku nebo Německu, kde má CNG delší
tradici

Terminál na LNG v nizozemském
Rotterdamu
LNG hlavně v přístavech
Zemní plyn lze v dopravě využívat i ve zkapalněné formě. V
silniční dopravě se ale LNG zatím výrazněji neprosadilo. Hlavní
výhodou zkapalněného zemního plynu je, že má oproti stlačené formě
mnohem menší objem, je proto vhodnější pro dálkovou dopravu.
Přeměna zemního plynu na LNG je ale technologicky náročná, stejně
jako jeho uskladnění, které musí probíhat za extrémně nízkých
teplot. Problémem je také malý počet čerpacích stanic LNG.
Podle Jiřího Šimka u nás zatím čerpací stanice zkapalněného
zemního plynu nejsou. Do dvou let by ale dvě mohly vzniknout.
Hlavní překážkou v rozvoji infrastruktury je právě fakt, že proces
přeměny paliva je složitý a drahý, proto se palivo dováží už
zkapalněné. A to nejčastěji z námořních přístavů, kam proudí ze
speciálních terminálů z oblastí, kde se těží. Evropská unie plánuje
vytvoření sítě čerpacích stanic LNG, které by měly být rozsety po
hlavních trasách nákladní dopravy zhruba 300 až 400 km od sebe.
Zkapalněný zemní plyn se začíná využívat i v městské dopravě.
Například v polských městech Olsztyn nebo ve Varšavě, kde místní
dopravní podnik koncem loňského roku pořídil 35 těchto autobusů od
společnosti Solbus.
Větší budoucnost má LNG ale v námořní dopravě, v níž by se mohl
prosadit vzhledem k provázanosti s transportem plynu. Zemní plyn se
obvykle převáží ve speciálních lodích ve zkapalněné formě na větší
vzdálenosti tam, kde to neumožňují plynovody. LNG se tak často
přesouvá přes námořní přístavy. A v nich by chtěla EU vybudovat síť
čerpacích stanic pro nákladní lodě, které budou muset brzy splňovat
přísnější pravidla provozu. Lodě totiž běžně využívají palivo (mimo
jiné) s vysokým obsahem síry. Její povolený podíl se nyní bude
snižovat a v některých oblastech severní Evropy (a Ameriky) vznikne
tzv. oblast SECA, kde budou limity pro obsah síry v lodních
palivech ještě přísnější. Jednou z možností, jak tato pravidla
splnit, bude přechod na LNG.

Nejpoužívanějším alternativním
palivem je u nás stále zkapalněný ropný plyn
Nejužívanější alternativa
Přes rozvoj na poli CNG u nás stále zůstává nejpoužívanějším
alternativním palivem zkapalněný ropný plyn (LPG). Jeho načerpání
umožňuje v Česku kolem tisícovky stanic, celkem se u nás pohybuje
několik desítek tisíc vozů na LPG. Většinou jde ale o přestavby
starších vozů, i když koupit lze i vozidla s originálním zařízením
z výroby.
Auta na LPG využívají i firemní flotily. V Praze je toto palivo
oblíbené například u lokálních kurýrních firem. "Firmy využívají
nejen osobní vozy na LPG, ale poptávka roste i v oborech
stavebnictví a dopravy, kde se kromě klasických přestaveb
benzinových motorů začíná osvědčovat novinka Dieselgas. Ta
kombinuje naftový pohon s LPG a vyplatí se především u nákladních
vozidel," vysvětluje L'ubomír Žiak, obchodní ředitel společnosti
Flaga. Systém Dieselgas během provozu vstřikuje do sání motoru
řízené dávky LPG, nafta je tak zhruba z 20 % nahrazena levnějším
palivem, čímž se snižují náklady na provoz.

Pražské dopravní podbiky testovaly
také elektrobus, na snímku elektrobus SOR
Elektrobus na trolejích
Zatímco řada dopravních podniků přechází na CNG nebo o tomto
palivu uvažuje, Pražský dopravní podnik (DPP) si ověřuje jiný směr.
Do zkušebního provozu poslal v lednu nový elektrobus
Siemens-Rampini. Jde o menší vůz, který se hodí zejména do úzkých
ulic městských center. "Našim dlouhodobým cílem je co nejvíce
dopravně odlehčit středu města a jedním z kroků je zavádění
ekologické hromadné dopravy mezi obtížně dostupná místa," uvedl
radní Jiří Pařízek.
Autobus je zajímavý tím, že dobíjí baterie z tramvajových trolejí.
Na střeše má umístěn sběrač, který připojí na konečné stanici k
trakčnímu vedení, a v průběhu 10 až 15 minut je baterie nabitá.
"Díky rozsáhlé tramvajové síti, jaká v Praze je, lze provoz
elektrobusu zajistit bez zásadních investic," uvedl generální
ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Dva elektrobusy dopravce zkoušel již v roce 2010. Kvůli
poruchovosti ale musely být vyřazeny z provozu. Nyní podle mluvčího
DPP Jiřího Štábla organizace Ropid, která plánuje trasy a sestavuje
jízdní řády, připravuje výběrové řízení na provozování ekologické
linky v oblasti Starého Města s možným prodloužením na Malou
Stranu. Elektrobus se představil také v Českých Budějovicích,
uvažuje o něm i Brno.
Statistiky CNG
|
Konec roku 2005
|
Konec roku 2012
|
Konec roku 2013
|
Počet CNG vozidel ve světě
|
4 640 000
|
17 193 023
|
17 782 037
|
Počet CNG vozidel v Evropě
|
556 650
|
1 730 693
|
1 848 550
|
Počet CNG vozidel v ČR
|
390
|
4 300
|
6 300
|
Počet CNG autobusů ve světě
|
125 050
|
701 758
|
787 747
|
Počet CNG autobusů v Evropě
|
90 232
|
278 409
|
278 587
|
Počet CNG autobusů v ČR
|
90
|
362
|
404
|
Počet nákl. vozů na CNG ve světě
|
223 069*
|
363 578
|
370 606
|
Počet nákl. vozů na CNG v Evropě
|
91 313*
|
193 756
|
193 983
|
Počet veřejných CNG stanic ve světě
|
8 965
|
21 393
|
22 165
|
Počet veřejných CNG stanic v Evropě
|
2 031
|
4 180
|
4 570
|
Počet veřejných CNG stanic v ČR
|
9
|
45
|
50
|
Roční spotřeba CNG v ČR (mil. m3)
|
3,01
|
15,24
|
21,95
|
* údaj za rok 2009, zdroj: ČPS
Autor: Radek Novotný, Zdroj: Hospodářské noviny