9. 3. 2023

Spotřeba pohonných hmot se loni opět
zvýšila
Vloni dosáhla celková spotřeba pohonných hmot 8,228 mld. litrů
(6763 tis. tun), což bylo o 2,1 % více než v roce 2021.
Rozhodující podíl tvoří motorová nafta (76,5 %). U benzinu stoupla
spotřeba na 2,109 mld. litrů, což meziroční nárůst o 5,1 %. U
motorové nafty vzrostla spotřeba na 6,120 mld. litrů (5171 tis.
tun), což představuje meziroční nárůst o 1,2 %.
Obavy z nedostatku se nenaplnily
Válečný konflikt na Ukrajině ovlivnil růst cen energií, služeb,
ale i ropy a vedle vysokého nárůstu cen pohonných hmot došlo
zejména v období březen-duben 2022 k růstu poptávky, která
byla ovlivněna obavami motoristů z nedostatku pohonných hmot a
ropy. Tyto obavy se v průběhu roku 2022 nenaplnily. V průběhu roku
pak spotřebu pohonných hmot negativně ovlivňovaly vysoké náklady
domácností na energie, bydlení a růst cen potravin.
Také spotřebu motorové nafty vedle vysoké ceny pak ovlivňovala
stagnace nebo jen mírný nárůst výkonů v řadě odvětví náročných
na spotřebu nafty, výkonů veřejné nákladní dopravy, mezinárodní
kamionové dopravy, nebo mírný růst průmyslové výroby atd. Celkem
pět měsíců v roce 2022 byla spotřeba nafty nižší než
v roce 2021.
Nejvýraznější propad poptávky automobilových pohonných hmot byl
v únoru a březnu roku 2021. Automobilové benziny klesly o
20 % až 22 % a motorová nafta v lednu a únoru o 6 až 7 %
v porovnání se stejným obdobím roku 2020. Nejvyšší
nárůsty pak byly u automobilových benzinů v únoru, březnu a
dubnu. U motorové nafty byly největší nárůsty za 1. čtvrtletí,
naopak v letních měsících byl pokles poptávky. Hlavním důvodem
byl vývoj ekonomiky i pokles domácí spotřeby z důvodů vysokých
cen energií v souvislosti s energetickou krizí, doprovázený
nárůstem cen, zboží, služeb a poklesem kupní síly.
Spotřeba pohonných hmot je ovlivněna i skladbou vozového parku a
pohonů s dominantním podílem nafty u kategorie LUV, nákladní
dopravy, autobusů a technologických vozidel v sektorech
zemědělství, stavebnictví, obrany a vozidlech IZS. Skladba vozového
parku u osobních vozidel je ovlivněná i vysokým podílem dovozu
ojetých osobních automobilů s převahou dieselového pohonu.
Automobilové benziny
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za rok
2022 dosáhl 1592 tis. tun (tj. 2,109 mld. litrů). Proti stejnému
období roku 2021 (1515 tis. tun, tj. 2,007 mld. litrů) vykázaly
nárůst o 5,1 %. Srovnáním spotřeby s rokem 2019 (2,140 mld. litrů)
byla spotřeba automobilových benzinů za rok 2022 stále nižší o 1,5
%. Z údajů roku 2022 dosahuje průměrná měsíční spotřeba
automobilových benzinů v ČR 176 mil. litrů.
Hlavním důvodem vývoje rostoucí poptávky byla zejména v 1.
čtvrtletí 2022 odstraněná veškerá proticovidová opatření omezující
mobilitu, a i přes vysoký nárůst cen automobilových benzinů
převažovaly obavy z nedostatku pohonných hmot vlivem válečného
konfliktu na Ukrajině. Především pak je nutné zdůraznit další
rozhodující vlivy jakými jsou energetická krize, inflace, nárůst
cen energií, potravin a dalších služeb, které
vedly v letním a podzimním období k poklesu
poptávky. Nižší zájem zahraničních turistů byl i v letních
měsících. Na nižší spotřebu automobilových benzinů má vliv i
modernizace vozového parku s nižší spotřebou. Vliv alternativních
pohonů, elektromobilů a hybridních modelů na spotřebu pohonných
hmot je zatím velmi malý.
Vývoj jeho spotřeby v roce 2022 byl poznamenán také v
důsledku nižší výkonnosti ekonomiky a vysokých nákladů na energie,
bydlení a potravin. Lidé méně cestovali v rámci individuální
motorizace, a to jak turistické, tak do zaměstnání v řadě
odvětví. Služební cesty podnikových flotil byly také omezeny.
Motorová nafta
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČR za rok 2022
dosáhl 5171 tis. tun (tj. 6,120 mld. litrů). Proti stejnému období
roku 2021 (5112 tis. tun, tj. 6,050 mld. litrů) stoupla spotřeba o
1,2 %. Z údajů za rok 2022 dosáhla průměrná měsíční spotřeba
motorové nafty v ČR 510 mil. litrů.
Nárůst spotřeby motorové nafty byl zaznamenán především
v 1. čtvrtletí 2022 o 13,6 % proti stejnému období r. 2021 a
byl oproti benzinům výrazně nižší (benziny + 31 %). Hlavní důvody
byly nákupy do zásob z obavy, že vlivem válečného konfliktu
nebude dostatečné zdrojové pokrytí - tyto obavy se nenaplnily. Dále
proti kovidovému 1. čtvrtletí 2021 byly již zrušena všechna omezení
především z důvodů mezinárodní kamionové dopravy a veřejné
nákladní tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu důležitými
komoditami. V dalším období došlo k poklesu poptávky po
motorové naftě čerpáním ze zásob u spotřebitelů a poklesem
výkonnosti řady odvětví. Pokles spotřeby nafty pak byl ovlivněn
poklesem ekonomiky.
Vývoj ukazatele HDP má 80 % vliv na spotřebu nafty. Ta od května
do října 2022 byla citelně ovlivněna nižší domácí spotřebou,
poklesem přepravních výkonů, omezení v průmyslové výrobě,
stavebnictví a dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty.
K výraznému snížení spotřeby motorové nafty došlo ve 3.
čtvrtletí 2022, kde v jednotlivých měsících byl pokles
v rozsahu 9 až 12 %.
Stále strategická komodita
Opět se potvrdilo, že rozhodujícím faktorem pro vývoj spotřeby
pohonných hmot je vývoj ekonomiky, a potřeba mobility, jak u osobní
individuální dopravy, veřejné dopravy osob, tak v řadě
průmyslových odvětví, stavebnictví, zemědělství veřejné nákladní
dopravy tedy odvětví náročných na spotřebu motorové nafty. Dokazuje
to hlavní první pololetí loňského roku, kdy se spotřeba zvýšila o 9
% a přitom bezprecedentně rostly ceny PHM.
I nadále se bez pohonných hmot neobejdeme, jsou stále
strategickou komoditou, proto i v letošním roce je prioritou
zajištovat dostatek zdrojů, plynule zásobovat celý trh ČR
kvalitními pohonnými hmotami a plnit ekologické cíle.
Fakt převahy benzinových a naftových verzí spalovacích motorů
staví náš petrolejářský obor v současnosti i do budoucna stále
na strategickou pozici. Proto je i nadále vysokou prioritou
bezpečnost výroby, spolehlivá distribuce a dostatek zdrojů
kvalitních pohonných hmot, kde pokračujeme ve snižování uhlíkové
stopy včetně rozšiřování nabídky alternativních paliv především
v budování dobíjecích stanic pro elektromobily a plnících
stanic na CNG. I při současné složité geopolitické situaci
v Evropě a válečnému konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou
zajišťujeme plynulé zásobování trhu pohonnými látkami a disponujeme
dostatečným objemem zásob i spolehlivou logistikou zásobování
čerpacích stanic a celého trhu. Ropovodní trasy do ČR jsou plně
funkční a dle nasmlouvaných kontraktů je ropa čerpána do ČR.
Autor: Václav Loula - ČAPPO, Zdroj: TZ