18. 3. 2021

Vyhlašování nouzových stavů a řada opatření
k omezení mobility s cílem zabránit šíření pandemie nemoci
covid-19 se negativně promítnul do celé ekonomiky státu. Projevilo
se to v poklesu spotřeby pohonných hmot.V roce 2020 byla
celková spotřeba pohonných hmot 7,66 mld. litrů, což je o 6 % méně
než v roce 2019.
Výraznější pokles byl u automobilových benzinů. Za hodnocené
období klesla jeho spotřeba o 9,2 %, u motorové nafty to bylo jen o
4,7 %. Nejvýraznější propad poptávky po pohonných hmotách byl
v dubnu, kdy spotřeba benzinu klesla o 32 % a spotřeba
motorové nafty o 20 % v porovnání se stejným obdobím roku
2019. Celosvětová pandemie samozřejmě vedla i k dramatickému
omezení letecké dopravy. V Česku došlo k propadu spotřeby
leteckého petroleje meziročně o 67 %. Ukončení nouzového stavu na
konci května, postupné uvolňování restrikcí a pomalé zlepšování
ekonomické kondice v řadě odvětví vedlo k mírnému nárůstu
poptávky po benzinech až v letních měsících (červenec -září )
proti stejnému období roku 2019 to byl nárůst v rozsahu 3 až 5
%. Ovlivněno to bylo i domácí individuální turistikou
v letních měsících. U nafty se zvýšená poptávka projevila až
v září a to o 2 %. Výpadek prodeje automobilových benzinů za
první pololetí 12 % se podařilo za 3. čtvrtletí mírně snížit na
celkový roční propad 9 %. U nafty se propad za první pololetí ve
výši 7 % podařilo snížit na celkový roční propad o 5 % proti roku
2019. Pokles poptávky po pohonných hmotách pochopitelně úzce
koresponduje s makroekonomickým ukazatelem HDP, který za rok
2020 vykázal pokles o 5,6 %.
Automobilové benziny
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za rok
2020 dosáhl 1468 tisíc tun (1,957 mld. litrů). Proti stejnému
období roku 2019 (1616 tisíc tun - 2,155 mld. litrů) vykázal pokles
o 9,2 %.
Hlavní důvodem poklesu poptávky bylo vyhlašování nouzových stavů
s cílem zabránit šíření koronaviru a s tím úzce související
přijímaná opatření s negativním dopadem do ekonomiky a tedy i
spotřeby pohonných hmot. I když došlo od poloviny ledna
k výraznému snížení cen pohonných hmot v rozsahu 4-6
korun za litr, byl tento pozitivní faktor eliminován důsledky
nouzového stavu. Především pak je nutné zdůraznit, že rozhodující
vliv na to měl omezený volný pohyb osob a omezení některých
průmyslových odvětví (stála například výroba osobních automobilů),
osobní veřejná doprava a částečně i nákladní doprava.
V příhraničních regionech z důvodů uzavření hranic
docházelo často k vyšším propadům prodejů pohonných hmot u
čerpacích stanic o více jak 60 %. Některé tyto stanice pak
byly dočasně uzavřeny.
Dokonce i v lednu 2020 byla vyšší spotřeba benzinu (155
mil. litrů) než v dubnu 2020 (124 mil. litrů), který bývá
většino mnohem silnější, protože začíná motoristická sezona. Pouze
v letních měsících (červenec, srpen a září) se poptávka
zvýšila o 20 až 40 mil. litrů měsíčně ale po zbytek druhého
pololetí 2020 stále nedosahovala hodnot srovnatelného období roku
2019. V prosinci, který bývá dlouhodobě silný na spotřebu benzinu
v ČR, byl propad oproti roku 2019 14 % (140 mil. litrů).
V některých regionech kvůli nízké poptávce po pohonných
hmotách i kvůli uzavření restauračních zařízení na čerpacích
stanicích docházelo ke zkrácení prodejní doby i dočasnému uzavření
stanic. Přes přijatá hygienická opatření se našly i případy
karantény nebo nemoci u obsluhujícího personálu. K uzavírání
čerpacích stanic docházelo především v příhraničních oblastech
a v menších obcích s nízkou mobilitou. Výpadek hotovosti vedle
propadu prodeje pohonných hmot způsobil i propad tržeb za zboží a
služby z prodejen či uzavřených restaurací.
Potvrdilo se, vývoj jeho spotřeby se otočil také v důsledku
poklesu výkonnosti ekonomiky. Zhruba ze 40 % HDP ovlivňuje růst
výdajů domácností na dopravu. Lidé necestovali v rámci
individuální motorizace a to jak turistické tak do zaměstnání
v řadě odvětví. Služební cesty podnikových flotil byly také
výrazně omezeny. Příhraniční styk, který často sloužil
k nákupům levnějších pohonných hmot v ČR (zejména oproti
SRN, Rakousku Slovenska) se zejména ve druhém čtvrtletí 2020
prakticky zastavil. Z celoročního pohledu se růst poptávky ve
spotřebě automobilových benzinů projevil pouze v letních
měsících červenec, srpen a v září. Jen pro ilustraci:
V září, kdy nebyl nouzový stav, byla měsíční spotřeba
automobilových benzinů v ČR 188 mil. litrů a v dubnu, kdy
byl nouzový stav, jen 124 mil. litrů. To je rozdíl 64 mil.
litrů!
Motorová nafta
Celkový objem dodávek motorové nafty v roce 2020 na trh v
ČR dosáhl 4789 tis. tun (5,701 mld. litrů). Proti stejnému období
roku 2019 (5025 tis.tun - 5,982 mld. litrů) klesla meziročně
spotřeba o 4,7 %.
Pokles spotřeby nafty byl oproti benzinům nižší především
z důvodů mezinárodní kamionové dopravy a veřejné nákladní
tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu důležitými
komoditami. Přispěly k tomu také zvýšené aktivity
integrovaného záchranného systému (hasiči, armáda) při zajišťování
ochranných pomůcek a dezinfekčních prostředků a dalších úkolů
v souvislosti s nouzovým stavem. Pokles spotřeby nafty byl ale
jinak ovlivněn poklesem ekonomiky, protože vývoj ukazatele HDP má
80 % vliv na spotřebu nafty. Ta od poloviny března, v dubnu,
v květnu a částečně i v červnu byla citelně ovlivněna
poklesem přepravních výkonů v důsledku řady omezení v průmyslové
výrobě, stavebnictví, omezení ve veřejné silniční osobní dopravě a
dalších odvětvích. V individuální osobní dopravě se pak projevil
nouzový stav a omezený pohyb osob či absence zahraničních
turistů.
K určitému zlepšení ve spotřebě motorové nafty došlo pouze
v září (nárůst o 2 %), ale ve čtvrtém čtvrtletí, kdy došlo
ke druhé vlně pandemie, se trh opět propadl. V období říjen až
prosinec 2020 byla spotřeba nafty v ČR o 3 až 6 % nižší oproti
roku 2019. Průměrná měsíční spotřeba nafty v ČR v roce 2020 byla
475 mil. litrů, zatímco o rok dříve se vyšplhala na téměř 500 mil.
litrů.
Samozřejmě, že bez pohonných hmot se neobejdeme ani letos. I
nadále se jedná o strategickou komoditu a je prioritou zajištovat
dostatek zdrojů, plynule zásobovat trh ČR a plnit ekologické cíle.
Zpracování ropy a výroba pohonných hmot i nadále patří do kritické
infrastruktury státu.
Ve struktuře vozového parku i nadále jednoznačně převažují
spalovací motory, jejích podíl se stále pohybuje nad 97 procenty. I
přes současný pokles poptávky po nových osobních automobilech si
petrolejářský obor v ČR udrží i do budoucna strategickou pozici a
v rámci nových výzev se může soustředit na snižování uhlíkové
stopy včetně rozšiřování nabídky alternativních paliv.
Bohužel, vzhledem k současné epidemiologické situaci lze
očekávat, že i v prvním čtvrtletí roku 2021 dojde k poklesu
spotřeby proti roku 2019 u benzinu o 15-20 a u nafty o 10-12 %.
Vyšší spotřebě nepomůže ani skutečnost, že pohonné hmoty jsou
začátkem března stále levnější proti roku 2020 (u benzinu o 1.50
Kč/l, u nafty o 2,30 Kč/l).
Letecký petrolej
V souvislosti s pandemií řada států přijímala opatření
k zabránění šíření pandemie, která vedla k historicky
největšímu omezení mezinárodní letecké dopravy v současném
moderním světě. Tento stav měl dopad i na spotřebu v ČR.
V roce 2020 se spotřebovalo 147 tisíc tun leteckého petroleje, což
představuje pokles o 67 % ve srovnání s rokem 2019 (448 tisíc
tun). Přitom roky předtím vykazovala spotřeba leteckého petroleje
meziroční nárůst okolo 4 %.
Autor: Václav Loula , Zdroj: ČAPPO