22. 6. 2016
Prémiová paliva figurují v nabídce všech velkých
sítí čerpacích stanic a jejich spotřeba se podle odborníků
v poslední době i díky příznivým cenám pohonných hmot zvyšuje.
Firmy se navíc díky tankovacím kartám mohou dostat na ceny
srovnatelné se standardními palivy.

Kvalita automobilových paliv obecně může mít výrazný vliv na
výkon, spolehlivost a životnost motorů. Významně rovněž ovlivňuje
dopad provozu vozidel na životní prostředí. Kromě standardních
paliv jsou v sítích čerpacích stanic dostupná i paliva
označovaná jako prémiová, která jsou nadstandardně aditivovaná.
"Pod pojmem prémiová paliva se rozumí pohonné hmoty, které
zákazníkům přinášejí určitou přidanou hodnotu díky přídavku
speciálních chemických látek - aditiv. Ta svým složením zlepšují
parametry paliva nad rámec platných technických norem pro
jednotlivé druhy pohonných hmot, přičemž některé nadstandardní
parametry jsou i měřitelné," vysvětluje Václav Loula z ČAPPO.
Prémiová paliva jsou součástí nabídky všech velkých
petrolejářských společností a těší se rostoucí oblibě. Podle
Václava Louly se výrazný pokles cen pohonných hmot
v předchozích letech projevil i v rostoucí poptávce
po prémiových palivech, což potvrzuje František Linhart ze
společnosti Shell Czech Republic. "Mohu potvrdit, že poptávka po
našich prémiových palivech V-Power Nitro+ neustále roste.
V současné době již dosahuje podílu asi 22 % v segmentu
privátních zákazníků," uvádí Linhart. Zájem o prémiová paliva roste
také mezi firmami. "Měsíční výtoč pohonných hmot u našich
tankovacích karet letos v průměru rostla o127 000 litrů, což
představuje navýšení o 14,4 %. Výrazně však rostla též výtoč
prémiových Shell V-Power paliv," potvrzuje trend Damir Duraković z
nákupní aliance Axigon, jejíž členové měsíčně natankují více než
1,5 milionů litrů pohonných hmot. "Letos v květnu byla
výtoč v prémiovém segmentu o17 000 litrůvyšší než
v dubnu, což představuje 22% růst. Dostáváme se tak těsně pod
hranici 100 tisíc litrů prémiových paliv měsíčně, což představuje
přibližně 7% podíl naší celkové výtoče v Česku," dodává
Duraković.
Tlak na vyšší kvalitu pohonných hmot vychází jednak
z konkurenčního prostředí, jednak z požadavků
automobilového průmyslu. Nové technologie motorů vyžadují stále
kvalitnější paliva a v této souvislosti se častěji používají
ke zlepšení kvality speciální přísady. Ještě více zesílil tlak na
aditivaci nafty po povinné aplikaci biosložek kvůli eliminaci
některých jejích negativních vlastností. "Benzinová i naftová
prémiová paliva odstraňují karbonové úsady a následně udržují
v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Další
výhodou je vyšší oktanové číslo u benzinů nebo cetanové číslo u
nafty. Speciální mazací přísady výrazně snižují třecí ztráty, což
zvyšuje výkon a v kombinaci s vysokým oktanovým nebo
cetanovým číslem snižuje spotřebu," dodává Václav Loula. Využití
prémiových paliv se přitom netýká jen nejnovějších modelů vozů.
"Naše prémiová paliva zvyšují výkon a působí v motoru
okamžitě. Zabraňují tvorbě nových a odstraňují stávající usazeniny,
které snižují výkon. Hodí se tedy nejen pro moderní motory, ale
využijí je i majitelé starších vozů," upozorňuje František
Linhart.
I když se vývoj cen pohonných hmot obrátil a benzin i nafta opět
zdražují, používání prémiových paliv má svůj význam. Díky nižší
spotřebě a pozitivnímu vlivu na stav motorových dílů se mnohdy
vyplatí si za kvalitní palivo připlatit. To se týká i firemních
vozidel, u kterých se vzhledem k vyššímu nájezdu vliv kvality
paliva projeví o to víc. Firmy přitom mohou díky tankovacím kartám
získat lepší cenu. "Díky naší tankovací kartě s trvalou slevou
2 koruny za litr mohou firmy tankovat prémiová V-Power paliva za
totemovou cenu běžných paliv," připomíná Damir Duraković.
Autor: TZ