8. 12. 2016
Zemní plyn se stal jednoznačně alternativním palivem
číslo jedna k fosilním palivům pro současnost a budoucnost.
Nestálost cen ropy, jeho velké zásoby po celém světě a také přínos
pro životní prostředí z něj dělá klíčové palivo pro celý
svět.

Zatímco zemní plyn je celkem přirozenou volbou mnoha
společností, kterým záleží na životním prostředí a zároveň sledují
ekonomiku provozu, elektromobily s mnoha nevyřešenými otázkami
okolo dojezdu a infrastruktury jsou pomocí dotací preferovány
hlavně státními organizacemi a vládami.
Řada studií, které se týkají zemního
plynu v jeho komprimované a zkapalněné formě, předpokládá růst
tempem 4-5 % ročně do roku 2025.
"I přes pokles cen ropy
zůstává zemní plyn velmi atraktivní alternativou k benzínu a naftě
v mnoha oblastech. Zvláště pak v místech, kde elektrifikace
zatím není použitelná," tvrdí Sam Abuelsamid, analytik společnosti
Navigant Research, která vypracovala
studii využití zemního plynu v dopravě. Podle této studie se
očekává se, že počet míst, kde bude možné natankovat zemní plyn
vzroste z 23 001 v roce 2015 na 38 890 v roce 2025, přičemž
většinou se bude jednat o stanice na CNG. Analytici společnosti
Technavio zase spočítali, že světový obchod se stlačeným zemním
plynem bude mít v roce 2020 obrat 6 miliard dolarů.
Navzdory dramatickému poklesu růstu v letech 2013 až 2015 se do
čela největšího světového spotřebitele zemního plynu staví Čína. Ta
chce využívat jak LNG pro snížení emisí kamionové dopravy, která
v nejlidnatějším státě na světě musí překonávat obrovské
vzdálenosti, tak CNG pro snížení znečištění v obrovských
mnohamilionových metrolopolích, které se celoročně potýkají se
smogem. Jen tak mimochodem, v roce 2015 bylo v Číně 2500 čerpacích
stanic na CNG a LNG pro celkem 240 000 vozidel. Dnes jich bude již
přes tři tisíce a zároveň se prodává okolo 100 tisíc vozidel ročně.
Kvůli problémům se životním prostředím se Čína snaží zavádět i
veřejnou dopravu na CNG ve více než 100 městech.
Autor: jk, Zdroj: PetrolPlazza