7. 5. 2018
Využití stlačeného zemního plynu (CNG) se
v posledních letech zvyšuje, přesto budou v roce 2030 ze
tří čtvrtin stále dominovat fosilní paliva. Česká vláda se nyní
podobně jako ta německá zavázala nezvyšovat spotřební daň u CNG
minimálně do roku 2025. Díky tomu je spotřební daň u CNG oproti
benzínu nižší o více než 11 korun.

Podle statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) se
na tuzemském trhu v roce 2017 prodalo více než 67,6 milionů
m3 stlačeného zemního
plynu (CNG) a jeho spotřeba tak v ČR meziročně vzrostla
o 13,9 %.
Aktuálně je v Česku v provozu téměř 170 plniček, takže
při současném tempu rozvoje infrastruktury bychom se ke konci roku
mohli dočkat pokoření hranice 200 plnicích stanic CNG
v ČR.
Hlavním důvodem rostoucí obliby CNG je štědrá podpora státu ve
formě nižší spotřební daně.
I přesto, že se sazba spotřební daně na
CNG počínaje rokem 2018 zdvojnásobila na přibližně
1,44 Kč/m3,
při porovnání se spotřebními daněmi u benzínu, kde zaplatíme státu
za každý litr 12,84 Kč, a nafty, u níž činí spotřební daň
10,95 Kč/l, se stále jedná o výrazné daňové zvýhodnění.
Vláda ČR se aktuálně v memorandu zavázala
nezvyšovat sazbu CNG v období 2020 až 2025. Byla to nutná
podmínka pro další naplňování Národního akčního plánu čisté
mobility, který byl schválen na konci roku 2015.
"Potenciálním zájemcům o CNG vozy dává podepsané
memorandum větší jistotu ohledně ceny CNG v budoucích letech a
nemusejí se tak obávat koupě těchto vozů na delší časové období.
Schválením snížené daně do roku 2025 jsme se zároveň víceméně
srovnali se sousedním Německem, kde prodloužili sníženou sazbu daně
do roku 2026," podotýká Petr Hrubý, manažer zodpovědný za CNG ve
společnosti E.ON.
Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu
(ČAPPO) se po roce 2020 budou muset ve vyspělých zemích postupně
měnit zdroje energie pohonu. Budoucí emisní norma Euro 7 totiž bude
po roce 2020 vyžadovat v průměru maximálně 95 g CO2
na kilometr. To v současnosti odpovídá spotřebě nafty zhruba
3,6 l/100 km nebo benzínu 4,1 l/100 km. Po roce 2025 je cíl snížit
povolené emise CO2 dokonce až na 75 g/km. Lze tedy
očekávat vyšší zastoupení plynných paliv včetně vodíku a stejně tak
nárůst využití elektromobilů. "Minimálně v roce 2030 budou
stále dominovat fosilní paliva. Podíl elektromobility v české
dopravě by v té době mohl dosáhnout až 10 %. Plynné
alternativy v podobě CNG, LNG a v blízké budoucnosti i
vodíku, jenž je emisně bezkonkurenčně nejlepší, budou zastoupeny
15% podílem," uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva
ČAPPO, který si podle svých slov dovede představit, že kolem roku
2040 bude v rámci EU až 1 % automobilů na vodík. "Podíl
pohonných hmot z ropy upravených další ekologizací však bude
nadále činit minimálně 75 %," dodává Václav Loula.
Autor: TZ, Zdroj: Axigon