28. 8. 2015
MERO již dva roky dopravuje ropu do českých rafinérií
bez písemné smlouvy se zástupci jejich polského vlastníka. Právě
snaha dotáhnout vyjednávání o přepravních tarifech do konce a
budoucnost českého ropného byznysu je předmětem rozhovoru se
Stanislavem Brunou, generálním ředitelem státem ovládané
společnosti MERO, která provozuje ropovody na území České republiky
a skladuje pro stát strategické zásoby ropy.

Jednání o přepravě ropy na mrtvém bodě
Na začátku letošního roku se vystřídalo vedení
společnosti MERO a vy jste obrazně řečeno stanul na kapitánském
můstku. Jaké jste si stanovili cíle?
Chtěli bychom dotáhnout ke konci především proces
vyjednávání o nové smlouvě a přepravu ropy a dále chceme připravit
MERO na strategické výzvy, které před námi stojí. Samozřejmě bychom
také chtěli zefektivnit provoz.
V jaké kondici MERO aktuálně je?
Co se týče fyzické kondice, tak je ve velmi dobrém
stavu. Ropovod IKL dostal po dvaceti letech provozu obnovené
provozní povolení na neomezenou dobu. To svědčí o tom, že je
v perfektním stavu. Zatím můžeme říci, že Družba, i když letos
slaví padesát let od zprovoznění na českém území, je také
v dobrém stavu. Spíše řešíme věci, které jsou spojené
s posílením ropné bezpečnosti na jedné straně, a současně
musíme řešit i varianty, které by mohly nastat v případě, že
vývoj českého petrochemického průmyslu by pokračoval v trendu,
který je v tuto chvíli aktuální.
Aktuálně s vaším jediným zákazníkem Českou
rafinérskou, která je 100% ovládaná Unipetrolem, nemáte už dva roky
uzavřenou smlouvu o přepravě ropy. Jak je možné zásobovat stát
ropou bez písemné smlouvy?
Ta situace je velmi nekomfortní. Vztah bez písemné
smlouvy pro nás není dobrý. Předpokládám, že situace není dobrá ani
pro Unipetrol, zatím to funguje, protože se neobjevil významnější
problém. Pokud by se objevil, tak se obávám, že by to mohlo systém
velmi poškodit. Chtěli bychom tuto situaci vyřešit, je to pro nás
priorita.
Proč nebylo možné za dva roky najít určitý
kompromis?
To je o tom, co obě strany od smlouvy očekávají. My
jsme se snažili nějakým způsobem jednání znovu rozběhnout. Bohužel
před více než dvěma měsíci Česká rafinérská z mého pohledu po
velmi nešťastné reakci na moje vystoupení na konferenci o
budoucnosti české petrochemie podmínila další vyjednávání uzavřením
smlouvy "o ochraně informací". Ale ve smlouvě jsou takové podmínky,
které MERO nemůže akceptovat, a v podstatě ta jednání uvízla
na dva měsíce na mrtvém bodě. Já mám pocit, že v Unipetrolu
převládli právníci nad obchodníky.
Jádrem sporu je výše přepravních tarifů
Polská strana tvrdí, že jim MERO účtuje poplatek, jehož
výše je neodůvodnitelná tržními podmínkami.
Tarif byl dohodnut před mnoha a mnoha lety, při
výstavbě IKL. Pokud si pamatuji, tak ten tarif je o 40 % nižší, než
se původně očekávalo, a za těch více než dvacet let se nezměnil,
přestože například i kurz koruny od té doby měl dosti dramatický
vývoj. V okamžiku, kdy byl Unipetrol privatizován do rukou PKN
Orlen, byl ten tarif známý. Výše současného tarifu je adekvátní
komfortu, který má Unipetrol k dispozici. Garance dvou
nezávislých zdrojů ropy, navíc Unipetrol by bez existence dvou
ropovodů nemohl provozovat obě rafinérie. Kralupská rafinérie bez
ropovodu IKL nemůže být provozována. Litvínov zpracovává jen ruskou
ropovodní směs. Když máte v rodině dvě auta, náklady jsou o
něco vyšší, ale ten komfort, který vám to poskytuje, je
nesrovnatelný.
Nemá druhá strana v rukou argument v podobě
nedávno uzavřeného kontraktu se slovenským Transpetrolem, kde se
Unipetrolu, resp. České rafinérské podařilo dohodnout výhodnější
cenu přepravního tarifu?
Slovenská strana je v jiné situaci. Jednak pro ni
české rafinérie nejsou jediným zdrojem příjmů a za druhé
v okamžiku vyjednávání Transpetrol neměl alternativu a Česká
rafinérská byla v pozici, že teoreticky stále alternativu za
Transpetrol má. Pozice vyjednávání Transpetrolu byla jiná a
současně můžeme říci, že jeden z ekonomických efektů, který
přináší pro Českou rafinérskou spolupráce se společností MERO,
je výhodný tarif s Transpetrolem.
Kdybyste seděl v křesle ředitele Unipetrolu,
přistoupil byste na podmínky, které nabízíte?
To záleží na tom, jakou strategii bych měl jako
generální ředitel Unipetrolu naplňovat. Pokud je to strategie
dlouhodobého rozvoje, dlouhodobé spolupráce s partnery na
českém trhu, dlouhodobého zájmu na vzájemném rozvoji byznysu, tak
bych se samozřejmě snažil dosáhnout takové dohody, která by
přinášela výhody mně, ale za podmínek pravidla vyjednávání
"win-win", kdy obě strany vycházejí z jednání s pocitem
vítěze. To znamená snažit se najít další způsoby spolupráce, které
by vedly k dohodě obou stran.
Komu tento stav vyhovuje?
My to nejsme. Ztratili jsme dva měsíce a
pravděpodobně ztratíme i třetí měsíc, protože naši partneři mají
dlouhodobé dovolené v průběhu července. Jak jsem řekl už
jednou a vzbudilo to negativní reakce - já nemám pocit, že by
Unipetrol nějak zvlášť o uzavření smlouvy usiloval.
Jste státní firma se spoluzodpovědností na strategické
bezpečnosti státu v oblasti zásobování ropou. Jak silné je zatím
jen teoretické riziko, že slovní dohoda nebude akceptována
například novým vedením Unipetrolu v případě odvolání toho
stávajícího - podobná výměna se v minulosti již stala…
Ta pozice je z právního hlediska složitá už
proto, že obě smluvní strany jsou de facto dominanty z pohledu
hospodářské soutěže. Pozice České rafinérské je v podstatě
monopolní a v tuto chvíli je kromě Správy státních hmotných
rezerv z pohledu skladování jediný možný zákazník pro
přepravu. My jsme jediný subjekt, který může nabízet ropovodní
transport. Ten vztah je složitý právě z tohoto
pohledu.
Mluvil jste o reakci vedení Unipetrolu na vaše
vystoupení na veřejném fóru. Do jaké míry se promítá váš nepříliš
komfortní osobní vztah s vedením Unipetrolu do vyjednávání o
smlouvě na přepravu ropy?
Já se přiznám, že mě ta reakce překvapila, protože
mé vystoupení nikdo ze zástupců vedení Unipetrolu neviděl a
v novinách se objevila pouze jedna věta z toho vystoupení
bez jakékoliv logické souvislosti. Tak tomu nerozumím. Já si ale
nemyslím, že bych měl s představiteli Unipetrolu negativní,
špatné vztahy. Spíše bych řekl, že se málo vídáme a příliš se do té
situace vkládají právníci.
Vliv konkurenčního boje mezi Unipetrolem a
MOL
Na konferenci jste shrnul, že chování vlastníka
rafinérií nasvědčuje tomu, že v budoucnu plánuje opustit
Českou republiku.
Formuloval jsem to o trochu přesněji, že
z chování Unipetrolu odhadujeme, že chtějí rafinérský byznys
v České republice ukončit. Něco jsou oficiální deklarace a
něco jsou strategie mezinárodních společností. My se musíme snažit
trochu jako detektivové ze známek chování druhé strany odhadovat,
co jako náš zákazník bude asi dělat, jak se bude vyvíjet náš
byznys. Bohužel chování Unipetrolu nás nepřesvědčuje o tom, že
by stál před nějakou etapou bouřlivého rozvoje nebo investičního
boomu. Musíme na to naši firmu připravit.
Generální ředitel Unipetrolu pan Switajewski sice
u vašeho vystoupení chyběl, nicméně Unipetrol následně
prostřednictvím svých zástupců opakovaně potvrdil, že uzavření
rafinérií neplánuje, a naopak připravuje investice, včetně
petrochemie v Litvínově, a že například do Benziny
v uplynulých cca deseti letech nainvestoval 1,4
miliardy.
Ano, Unipetrol nainvestoval do retailu 1,4 miliardy
za téměř deset let. To bylo hodně peněz, ale do rebrandingu, navíc
nemám dostatek informací na to, abych posoudil, jaký byl nárůst
výtočí na pumpách. Uvědomuji si, že není jednoduché stavět nové
benzinové stanice, ale naproti tomu se během těch let neuskutečnila
žádná akvizice jakékoliv sítě čerpacích stanic.
Koupí 100% podílu v České rafinérské Unipetrol
slovy jejich představitelů deklaruje snahu rozvíjet obchod tady
v Česku…
Neznám strategii v této oblasti a zvláště
Unipetrolu. Já z pohledu pozorovatele zvenčí vnímám, že
kapacita sítě čerpacích stanic významně nevzrostla, ale za poslední
tři roky se rafinérská kapacita Unipetrolu de facto zdvojnásobila.
Čili mohou mít problém výrobu na trh dostat.
V současnosti probíhá silný a intenzivní nástup
maďarského MOLu na český trh s cílem získat minimálně 20%
podíl. Neočekáváte také pokles ve vašich výkonech, pokud MOL získá
podíl právě na úkor Unipetrolu?
Nemusí to být až tak. Záleží na tom, jakým způsobem
se bude Unipetrol bránit. Bedlivě to sledujeme, pozorujeme, co se
na trhu děje, a budeme se snažit danému vývoji přizpůsobit
fungování firmy.
Příští období bude ve znamení konkurenčního souboje
rafinérských komplexů Unipetrolu a MOLu. Oba mají produktovodní
napojení do distribučních skladů Čepro a mají stejný přístup na
trh. Slovenská rafinérie Slovnaft ale disponuje nadbytkem kapacity
a má i výhodu vyšší úrovně konverze.
Konverze je u rafinérie významná. Otázka je, co je
za rafinérií. Pokud je za ní petrochemie, může být nižší komplexita
kompenzována právě navazujícími petrochemickými výrobami. Ten
konkurenční boj se může možná částečně přelít právě do petrochemie,
to znamená, že nadbytek motorových paliv může být částečně přeměněn
na petrochemické komodity.
Zabezpečení při výpadku ropovodu Družba
Je Česko dostatečně zabezpečeno proti výpadku Družby
nebo zastavení dodávek z Ruska?
Já bych začal odzadu. Máme dobré vztahy se všemi
společnostmi, které jsou na východ po trase. Žádné indikace
nehovoří o tom, že by mohlo dojít k přerušení dodávek. Družba
vede dosti daleko od oblasti bojů na Ukrajině. Naši slovenští
kolegové věří ve smlouvu, kterou uzavřelo Slovensko s Ruskou
federací. Situace z aktuálního pohledu není vnímána jako
riziková. Samozřejmě víme, že naší povinností je ropná bezpečnost
České republiky a tam ta situace 100% náhrada není úplně dobrá,
protože aktuální volná kapacita na ropovodu TAL je vyloženě
minimální. Není tam příliš velký prostor pro případné navýšení
dodávek. Je to dáno jednak aktuálním využitím ropovodu, ale l
rekonstrukcemi a opravami, které probíhají přímo v přístavu
v Terstu.
Jak vypadá Družba od slovenských hranic dále na
východ?
Podle našich informací můžeme říci, že trasa na
ruském území, která zásobuje nás i Bělorusko, je ve velmi dobrém
stavu, na Ukrajině jak kde. Tam je spíše otázka, jestli
v současné situaci nemůže být integrita ropné trasy poškozena
z důvodů, že si někdo bude chtít přilepšit. V tuto chvíli
žádná zásadní rizika z pohledu technického stavu
nevidíme.
Říkal jste, že technický stav ropovodu IKL Ingolstadt -
Kralupy je v perfektním stavu, teď se rekonstruuje TAL, který
se tak dostane na stejnou úroveň spolehlivosti…
Spolehlivost je dobrá, kapacita je ale maximálně
využitá. Připravuje se však rekonstrukce ropovodu. Na trase
ropovodu zatím žádná zásadnější omezení nejsou indikována, ale
probíhají rekonstrukce v přístavu, které mohou v případě
jiných faktorů (třeba nepřízně počasí na moři atd.) zkomplikovat
situaci s organizovanou vykládkou tankerů. V tuto chvíli
vedení TALu velmi důrazně tlačí na všechny shippery, aby dodržovali
nezbytná pravidla a kázeň z hlediska organizování
dodávek.
Existují nějaké mezinárodní alternativy
v zásobování ropou prostřednictvím ropovodů napojených na
Družbu - Oděsa Brody nebo Adria?
Ropovod Oděsa Brody je sice funkční, ale
v tuto chvíli je provozován spíše ve směru Brody Oděsa, to
znamená pro export. Ten bych jako aktuální alternativu neviděl.
Adria může za určitých okolností možná i zásobovat Českou
republiku, ale zase v případě významnějšího výpadku Družby
jsou na její trase i jiné země, které jsou blíže. Kapacita ropovodu
Adria není tak veliká, aby mohla zásobit Chorvatsko, Srbsko,
Maďarsko, Slovensko i Českou republiku.
Česko jako koncová země je v určité nevýhodě. Je
potom při výpadku 90denní povinná minimální zásoba ropy a ropných
produktů dostatečná pro zajištění alternativní cesty pro dopravu
ropy do českých rafinérií?
Za standardních výpadků dodávek prostě potřebujete
přesměrovat to, co teče Družbou, a tak v podstatě přes moře
dostat do Terstu a TALem a IKL k nám. V minulosti jsme si tuto
situaci v Unipetrolu několikrát vyzkoušeli. Celé je to možné
zvládnout v šesti až osmi týdnech, než přeorganizujeme a objednáme
tankery, než tankery dorazí do Terstu atd. Z tohoto pohledu je
devadesátidenní zásoba hmotných rezerv dostatečná.
Vážné téma: Ukončení provozu českých
rafinérií
Jak vážně se ve strategických plánech do budoucna
pracuje na scénáři, kdy zahraniční vlastník českých rafinérií
ukončí jejich provoz?
Já bych vám odpověděl, že se pracuje
vážně.
Lze zásobovat český trh pohonnými hmotami ze
zahraničních rafinérií a skladů?
Po železnici určitě. Nemyslím si, že systém
společnosti MERO by bez zásadnějších rekonstrukcí umožňoval využití
pro dopravu motorových paliv. Průměry potrubí jsou hodně veliké a
už jenom naplnění tohoto sytému by bylo o poměrně velkých objemech
a velkých finančních prostředcích.
Lze v případě odstavení rafinérií udržet
v provozu i návazné petrochemické provozy?
Bez rafinérií ne.
Jak velký dopad by mělo odstavení rafinérií na ceny
pohonných hmot a zaměstnanost?
Zastavení rafinérské výroby je první kostka domina.
Jde tam o zastavení petrochemických výrob, pravděpodobně o
zkomplikování situace zpracovatelského průmyslu, který je do značné
míry napojený na automobilový průmysl, a už by to
jelo...
MERO, které zásobuje ropou české rafinérie, by víceméně
ztratilo své existenciální opodstatnění…
To samozřejmě. V této situaci má MERO jako
transportér ropy jedinou možnost - dopravovat a skladovat ropu pro
někoho jiného.
Je možné spravovat zásobu ropy pro zahraniční
rafinérie?
Teoreticky je možné všechno. My se snažíme
dosáhnout takového stavu, aby to bylo možné i prakticky.
To by vyvolalo potřebu reverzního toku v Družbě a
IKL.
To máme technicky vyřešeno. Pokud bychom chtěli
provozovat ropovod IKL opačným směrem, museli bychom k tomu
mít provozní povolení ze strany německých orgánů.
Pokud by MERO skladovalo zásoby ropy pro Německo, zřejmě
by šlo o formalitu…
My se snažíme proces zahájit, diskutujeme i
možnosti skladování pro německé stání hmotné rezervy a samozřejmě
máme technicky vyřešenou i možnost reverzního provozu
Družby.
Vznikne státem ovládaný petrochemický
komplex?
Nečekal jsem, že situace okolo budoucnosti českých
rafinérií je tak vážná. Nestálo by za to oprášit za ministra Kuby
rozpracovaný koncept státem kontrolovaného petrolejářského komplexu
tvořeného spojením logistických firem MERO a ČEPRO doplněných o
zpracovatelskou kapacitu - minimálně rafinérii
v Kralupech?
Samozřejmě, že tento plán by byl zajímavý a já ho
považuji z pohledu strategických zájmů České republiky za
nutný, nebo alespoň za jednu z alternativ.
Považujete snahu státu o odkoupení kralupské rafinérie
za smysluplnou?
Ano.
Jaké šance podle vás má český stát uspět při jednáních o
případném odkoupení s jejich polskými vlastníky?
Nemohu posoudit, ale mohu vycházet ze svých
zkušeností při vyjednávání smlouvy o přepravě ropy.
Poláci by naopak nabídli koupit MERO a ČEPRO nebo
alespoň v těchto firmách získat významné podíly, jak reálnou
vidíte tuto variantu?
To mně nepřísluší hodnotit. Rozhodnutí vlastníka
již bylo jednoznačně deklarováno - MERO a ČEPRO se svým
v Evropě unikátním produktovodním systémem jsou strategické
státní společnosti, a tudíž nepřipadá v úvahu vstup cizích
vlastníků. Toto rozhodnutí jednak samozřejmě musím respektovat a
jednak jej i osobně považuji za správné.
Myslíte si, že se nakonec českému státu podaří nějakým
způsobem otázku budoucnosti rafinérií vyřešit?
To nevím, ale byl bych rád.
Nemůže dojít k situaci, že najednou bude pozdě,
podobně jako v případě pardubického Parama?
Může. Česká republika to musí řešit a já si myslím,
že je to z hlediska zajištění energetické bezpečnosti státu
stejně důležitá otázka, jako je třeba diskuze nad prolomením limitů
těžby v severních Čechách.
Za posledních pět let se v Evropě zavřelo poměrně
velké množství menších rafinérií, jejichž kapacita se velmi blížila
kralupské rafinérii. Při naplnění výhledů poklesu spotřeby
pohonných hmot nejen v Česku do roku 2030 o více než 20
procent a silnou konkurenci na trhu může současný vlastník
vyhodnotit další provoz rafinérie při změně makroekonomických
ukazatelů potenciálně ztrátový, a případné investice do rozvoje
jako neperspektivní a logicky a bez emocí dojít k rozhodnutí
zastavit výrobu jako nerentabilní. Vyplatí se státu usilovat o její
odkoupení?
Ta rafinérie sama o sobě na tom není zase tak
špatně z hlediska efektivity, konverze je tam poměrně vysoká.
Já si myslím, že pokud by se podařilo vhodnými investicemi
rafinérii petrochemizovat a více navázat na petrochemický byznys,
pak je to pro ni perspektiva. To bych viděl jako řešení. Sama o
sobě, to je další problém, Česká rafinérská funguje od roku 1995,
logicky fungovala jako jedna firma s dvěma rafinériemi a
jejich vzájemná integrace (propojení provozů v Litvínově a
v Kralupech) je významná. Tato symbióza by musela pokračovat i
v případě, že by každá z rafinérií měla mít jiného
vlastníka. Takže jsme zpátky u diskuse o vzájemné spolupráci. Měli
bychom se bavit o společné budoucnosti, jinak žádná budoucnost není
a nebude.
Stanislav Bruna (1962)

Absolvent pražské VŠCHT. Začínal jako technolog v
Chemických závodech Litvínov, kde následně působil jako vedoucí
technolog a vedoucí oddělení technologie etylenové jednotky. Po
začlenění Chemopetrolu do skupiny Unipetrol se specializoval na
oblast strategie společnosti. V letech 2001 až 2003 vykonával
funkci ředitele pro strategii na centrále Unipetrolu v Praze,
Unipetrol opouštěl v roce 2012 z postu ředitele obchodní jednotky
Rafinérie Unipetrol RPA. Před letošním nástupem do čela firmy MERO
působil jako nezávislý poradce v oblasti rafinérského a
petrochemického průmyslu.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia