14. 12. 2016
V listopadu odstartovalo Ministerstvo životního
prostředí příjem žádostí o dotace pro obce a kraje na nákup vozidel
s alternativním pohonem. Podobnou výzvu zaměřenou na firemní
vozidla realizovalo i Ministerstvo průmyslu a obchodu. Od nového
roku navíc budou firmy moci žádat o další příspěvky na
elektromobily. Ministerstvo životního prostředí zase
zváží, aby v roce 2017 mohly dotace dostat i fyzické
osoby.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) rozdělí 100 milionů korun
na dotacích pro obce a kraje na nákup vozidel s alternativním
pohonem. Konkrétně se jedná o elektromobily, plug-in hybridy a vozy
na zemní plyn. Příjem žádostí začal 10. listopadu a potrvá do konce
března příštího roku. V tuto chvíli se žadatelé s výzvou
teprve seznamují, navíc jsou dotace určeny obcím a krajům, které
budou muset svůj zájem stvrdit přes zastupitelstva. Přesto se
očekává, že zájem o peníze bude velký."První žádosti očekáváme
spíše až po novém roce. Podle průzkumu, který jsme si v obcích
udělali v průběhu přípravy výzvy, je evidentní, že obce a
města o nákup vozů s alternativním pohonem mají
zájem,"upozorňuje ministr životního prostředí Richard Brabec. Od
dotázaných obcí, měst a krajů MŽP zatím obdrželo
78 odpovědí.
"Z průzkumu vyplývá, že 48 procent má zájem o
elektromobily, devět o plug-in hybridy a 43 procent o
CNG. Co se týče typů vozidel, pak mají obce a kraje eminentní zájem
o osobní a užitková vozidla, menší zájem pak evidujeme u nákladních
automobilů a skútrů,"dodává Richard Brabec.
S podobnou výzvou již v letošním roce přišlo i
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) pro firmy a podnikatele.
Byla v ní zahrnuta podpora na pořízení elektromobilů. Firmy
však přitom v praxi preferují vozy s CNG pohonem."Nejvíce
jsou ve firemních flotilách zastoupena vozidla s CNG pohonem,
což je důsledkem většího výběru mezi značkami, typy a modely
vozidel oproti dalším alternativním pohonům. V minulosti
převládala ve fleetech spíše užitková vozidla nad osobními, nyní je
širší nabídka i u osobních vozidel, zejména
s nástupem tovární Octavie s CNG pohonem,"říká obchodní
ředitel společnosti Arval Jiří Solucev.
Podle něj je jakákoliv podpora pořízení vozidel
s alternativním pohonem zásadní a stát hraje důležitou roli
jako výkonná moc s možností ovlivnit nákup a provoz těchto
vozidel formou daňových úlev nebo jiných zvýhodnění. A není to jen
o úrovni státní, ale také regionální. Například města by měla podle
Soluceva podpořit tato vozidla a jejich provoz vyhláškami
usnadňujícími parkování a vjezdy do zvláštních zón."U firem nicméně
stále rozhoduje spíše ekonomická výhodnost provozu nad ekologickou
uvědomělostí. Vozidlo s ekologickým pohonem musí být tedy pro
firmu především úsporné,"dodává Jiří Solucev.
Stát hodlá v podpoře alternativních pohonů pokračovat. 5.
prosince MPO schválilo navazující II. výzvu programu Nízkouhlíkové
technologie (NUT) s podporou pořizovaní elektromobilů."Do
konce roku 2016 bude zveřejněna výzva a příjem žádostí bude zahájen
na začátku roku 2017. Výše celkové alokace II. výzvy programu
NUT je 250 milionů Kč,"uvádí František Kotrba, tiskový mluvčí
MPO."V této výzvě budou zahrnuty další podporované aktivity,
jako akumulace energie či zavádění inovativních technologií na
zpracování druhotných surovin,"dodává František Kotrba s tím,
že očekává minimálně stejný zájem jako v rámci I. výzvy, při
níž ministerstvo obdrželo 53 žádostí o přibližně 40 milionů
Kč.
MŽP pak v příštím roce možná bude dle výsledků pilotní výzvy
pro obce, města, kraje a jimi řízené organizace uvažovat o
poskytnutí dotací na pořízení vozidel s CNG či jiným
alternativním pohonem i běžným občanům."Na základě zhodnocení
výsledků aktuální výzvy a komplexní analýzy rozvoje alternativní
dopravy v ČR zvážíme rozšíření podobné dotační podpory pro
další skupiny žadatelů, například pro fyzické osoby. Více ale
budeme vědět nejdříve v druhé půli roku 2017,"uzavírá Richard
Brabec.
Autor: TZ