14. 9. 2016
Prodejci pohonných hmot dosáhly svého cíle. Novela
zákona o ovzduší počítá s tím, že se jim zmírní limit, o který měli
příští rok snížit emise skleníkových plynů oproti roku 2010.
Z původních 4 procent bude pro příští rok stačit 3,5
procenta.

Takovýchto míst jako u čerpací
stanice Benzina v Humpolci by s novelou zákona o ovzduší mělo
přibývat
Možná ještě důležitější změnou je výčet paliv, která si do
snížení emisí mohou započítat: k biopalivům totiž nově přibude
třeba stlačený zemní plyn a elektřina. Změna zákona přitom může
pomoci plynařům. Výhodou zemního plynu emise
CO2 o pětinu nižší než u
benzinu. Navíc na tento pohon jezdí výrazně větší počet vozidel než
na elektřinu a díky finanční dostupnosti mají potenciál
růstu.
Zatím prodejci klasických pohonných hmot vnímali
stlačený zemní plyn jako konkurenci, nyní to pro ně bude vítané
rozšíření nabídky o palivo, které jim sníží přísný emisní limit,
protože prostřednictvím biopaliv se jim to zřejmě nepodaří. A
samozřejmě to uvítají i uživatelé automobilů na CNG, kteří si budou
moci natankovat a využívat služeb standardních čerpacích stanic.
Prodeje biopaliv se v podstatě zastavily, když cena ropy
klesla na současné částky, a biopaliva začala být dražší. Současná
úleva je však jen dočasná, do roku 2020 se totiž mají všechny emise
snížit o šest procent. Už teď se však mluví o tom, že je to
nereálné. Petrolejáři dosud měli jedinou možnost, jak cíle splnit.
Nakupováním biopaliv a prodejem za dumpingové ceny, což by
pochopitelně vedlo k obrovským ztrátám. Podle Jana Mikulce
(ČAPPO) ve výši až miliardy korun. Pumpařům by ve snižování emisí
také pomohlo, kdyby se u nás prodával jako palivo bioplyn, který se
však kvůli dotacím využívá jen na výrobu elektřiny.
O plynaře se nyní zřejmě strhne obchodní válka,
protože novela umožní, aby prodejci plynu vykazovali úspory za
petrolejáře. A také to zřejmě urychlí dobudování infrastruktury
plnících stanic na CNG.
Autor: jk