16. 1. 2014
Problematika náhrady fosilních paliv v dopravě
obnovitelnými zdroji energie má z pohledu Pavla Gebauera
nepřímý přesah do stability petrolejářského odvětví a strategické
bezpečnosti státu.

Ing. Pavel Gebauer je ředitelem
sekce energetiky Ministerstva průmyslu a obchodu
Splnění cíle 10% náhrady klasických fosilních paliv biopalivy
v dopravě v roce 2020 stanoveného EU již dnes
petrolejářský průmysl považuje za nereálné a v případě náhrady
za biopaliva nad 7 % přináší pro dnes velice oslabený rafinérský
sektor řadu obtíží, které jsou jedním z důsledků uzavírání
menších rafinérií.
Vlastní mix obnovitelných zdrojů
v dopravě
Cíl 10% náhrady fosilních paliv biopalivy není stanovený pouze
pro substituci biopalivy, ale jde o alternativní energie
v dopravě. Kromě biopaliv tady máme CNG a elektromobilitu.
V případě biopaliv se tedy jedná pouze o jedno z možných
řešení, i když prakticky jde o nejdostupnější řešení, vlastně
jediné, které v současnosti ve velkém máme zavedené.
V rámci diskuze o směrnici o podporovaných zdrojích energie
se znovu projednává, zda lze splnit cíl náhrady 20 % energie
z obnovitelných zdrojů tak, že do tohoto cíle bude započtena i
doprava, která se dosud z těchto cílů vylučovala. Otázkou je i
to, zda samostatný cíl pro dopravu jako takový je účelný. EU musí
dokončit nejprve diskuzi, proč vylučujeme dopravu, proč ji stavíme
zvlášť a jaké možné alternativy jsou reálně k dispozici.
Doufám, že ta diskuze skončí tak, že část směrnice, která striktně
určuje 10 % alternativních zdrojů v dopravě v roce 2020,
bude zrušena.
Pokud tento cíl jako celek pro dopravu bude zrušený a nahradí se
pouze národními závazky pro obnovitelné zdroje, potom bude čistě na
národních vládách, jak si svůj mix z obnovitelných zdrojů
sestaví a bude na nich, zda budou chtít více podporovat elektřinu,
plyn nebo biopaliva.
Možnost racionálního zdůvodnění neplnění
Kdyby se legislativní proces nedařilo dovést do konce, tak pořád
ve směrnici koncipovaný cíl pro obnovitelné zdroje energie obsahuje
možnost neplnění, ovšem pouze pokud budou nějaké závažné podmínky,
které by způsobovaly problémy s plněním cíle. Průběh plnění je
monitorován prostřednictvím Akčního plánu pro obnovitelné zdroje,
který každé dva roky aktualizuje a dokumentuje to, co stát udělal
pro naplnění cíle, a dokládá se, co se konkrétně nedaří plnit a
z jakých důvodů. Může nastat taková situace, že cíl nelze
plnit a budou se reportovat závažné důvody, které mohou být i
ekonomické.
Proces v případě neplnění není ve směrnici ale úplně
striktní. Podle litery Směrnice platí, že pokud cíl nebude možné
plnit, tak o tom členské státy musí informovat Evropskou komisi a
ta rozhodne, jestli důvody pro neplnění byly opravdu relevantní
nebo nerelevantní. Obecně bych si dal pozor na striktní vnímání
typu: "Brusel přikázal a my to musíme do posledního pětníku splnit,
ať to stojí, co to stojí," což byl mimochodem častý argument
solárníků. Naopak - existuje tu možnost pro racionální vysvětlení,
že cíl nelze splnit.
Projekt petroholdingu s účastí státu
O problémech rafinerií v souvislosti se strategickou
energetickou bezpečností té dané země se znovu začíná diskutovat.
Bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba rozpracoval koncepci
vybudování petroholdingu s účastí státu, který posiluje
strategickou energetickou bezpečnost státu. Záměr státu vstoupit do
rafinérského sektoru se zkomplikoval prodejem podílu Shellu
Unipetrolu, vlastněného PKN ORLEN, nicméně úplně to nezabilo
možnost dále jednat s oběma zbývajícími procesory o odkupu
podílu v České rafinérské.
Záměr ale má logiku z více pohledů, například řeší propojení
společností MERO a ČEPRO a má i význam v tom, že český stát by měl
vliv na petrochemický průmysl. Například by se v části
petrochemického průmyslu nemusely řešit problémy jako v OKD Paskov
s náhlým rozhodnutím majitelů ukončit výrobu a následným řešením
zaměstnanosti. Určitě takový projekt význam má, ale jakou bude mít
prioritu, to záleží na budoucím politickém rozhodnutí nového vedení
státu.
Autor: Pavel Gebauer, Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia