18. 11. 2014
Ve čtvrtek 20. Listopadu začíná dvoudenní konference
Pro-Energy Con 2014 pořádaná Pro-Energy magazínem v hotelu
Kurdějov u Hustopečí na Moravě.

Odborná energetická konference bude letos zaměřena také na
alternativní paliva v dopravě, konkrétně na CNG, které je na
poli alternativních paliv nyní nejen u nás, ale i ve světě,
největším dravcem. V poslední době CNG doslova zažívá boom, o
dalším rozšíření vozů na stlačený zemní plyn jak ve firemních
flotilách, tak i u soukromníků, rozhodne dostupnost vozů, cena
paliva i hustota sítě plnicích stanic. "CNG je dnes
jednoznačně nejperspektivnějším palivem, vozy mají stejný vzhled i
výkon jako u tradičních paliv, nemají žádná omezení, stejnou
rychlost natankování atd. Po dohodě s provozovateli tradičních
plnicích stanic se začíná přibližovat i hustota počtu plnicích
stanic, v tom nemá žádné jiné alternativní palivo dnes
konkurenci. Při využití CNG navíc máte téměř poloviční úsporu,
prokazatelně bezpečnější provoz než s vozy na tradiční paliva,
dokonce výhodu úlev na některých daních a dobrý pocit, že šetříte
životní prostředí," uvádí Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.
Spotřeba CNG strmě narůstala od roku 2000 a zvýšila se celkem 7,5
násobně, v období 2008-2013 narostla spotřeba CNG na trojnásobek,
tj. o 200 procent. "I když v současné době stlačený zemní plyn a
investice do infrastruktury plnících stanic přitahuje stále více
zájemců, pozice alternativního paliva CNG, který je v ČR tím
nejrozšířenějším, ve vozovém parku všech druhů vozidel zůstává
nadále okrajová," dodává Jiří Šimek. V ČR jezdí nyní asi 8,5
tisíce vozidel na CNG, což není ani 0,2 procenta ze všech
registrovaných vozů. Nicméně vozový park nabízený v ČR je
dostatečný, zahrnuje přes 35 sériově vyráběných
modelů osobních automobilů.
Například společnost Benzina by ráda v budoucnu řidičům nabídla
nejširší síť CNG stanic v tuzemsku, na jejich stanicích již
vznikají stojany například společností Vítkovice Doprava nebo RWE
Energo. Benzina plánuje řidičům nabídnout CNG stojany zejména v
rámci čerpacích stanic na dálničních tazích, silnicích I. třídy,
rychlostních komunikacích a rovněž ve městech. Celkově v síti
Benzina vidí společnost potenciál zhruba pro 40 CNG stojanů.
Do čistého životního prostředí a výstavby CNG stanic se nyní
investují v Evropě velké prostředky. Odhaduje se, že asi 160
miliard eur bude investováno do nových CNG stanic jen v EU.
Plnicí stanice musí podle nové Směrnice být vybudovány do roku 2020
pro vozidla na CNG v městských oblastech, do roku 2025
pro vozidla poháněná CNG a LNG podél silnic, které patří do jádra
transevropské dopravní sítě (TEN-T), do roku 2025 plnicí stanice
pro nákladní dopravu LNG pohybující se mezi body sítě TEN-T. Země
EU, tedy i Česká republika, nyní musí do roku 2016 připravit
příslušné plány, a to včetně stanovení konkrétních cílů ohledně
počtu plnicích stanic a znění hlavních vnitrostátních právních
předpisů, které přijmou. Komise poté posoudí a podá zprávu o těchto
vnitrostátních politických rámcích s cílem zajistit soudržnost na
úrovni Unie. Se zvýšením podílu CNG a LNG v dopravě počítá i návrh
Aktualizované státní energetické koncepce.
Autor: TZ, Zdroj: Pro-Energy