Stavitelé CNG stanic se sejdou v Kurdějově

Ve čtvrtek 20. Listopadu začíná dvoudenní konference Pro-Energy Con 2014 pořádaná Pro-Energy magazínem v hotelu Kurdějov u Hustopečí na Moravě.

CNG Powered

Odborná energetická konference bude letos zaměřena také na alternativní paliva v dopravě, konkrétně na CNG, které je na poli alternativních paliv nyní nejen u nás, ale i ve světě, největším dravcem. V poslední době CNG doslova zažívá boom, o dalším rozšíření vozů na stlačený zemní plyn jak ve firemních flotilách, tak i u soukromníků, rozhodne dostupnost vozů, cena paliva i hustota sítě plnicích stanic. "CNG je dnes jednoznačně nejperspektivnějším palivem, vozy mají stejný vzhled i výkon jako u tradičních paliv, nemají žádná omezení, stejnou rychlost natankování atd. Po dohodě s provozovateli tradičních plnicích stanic se začíná přibližovat i hustota počtu plnicích stanic, v tom nemá žádné jiné alternativní palivo dnes konkurenci. Při využití CNG navíc máte téměř poloviční úsporu, prokazatelně bezpečnější provoz než s vozy na tradiční paliva, dokonce výhodu úlev na některých daních a dobrý pocit, že šetříte životní prostředí," uvádí Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. Spotřeba CNG strmě narůstala od roku 2000 a zvýšila se celkem 7,5 násobně, v období 2008-2013 narostla spotřeba CNG na trojnásobek, tj. o 200 procent. "I když v současné době stlačený zemní plyn a investice do infrastruktury plnících stanic přitahuje stále více zájemců, pozice alternativního paliva CNG, který je v ČR tím nejrozšířenějším, ve vozovém parku všech druhů vozidel zůstává nadále okrajová," dodává Jiří Šimek. V ČR jezdí nyní asi 8,5 tisíce vozidel na CNG, což není ani 0,2 procenta ze všech registrovaných vozů. Nicméně vozový park nabízený v ČR je dostatečný, zahrnuje přes 35 sériově vyráběných modelů osobních automobilů.
Například společnost Benzina by ráda v budoucnu řidičům nabídla nejširší síť CNG stanic v tuzemsku, na jejich stanicích již vznikají stojany například společností Vítkovice Doprava nebo RWE Energo. Benzina plánuje řidičům nabídnout CNG stojany zejména v rámci čerpacích stanic na dálničních tazích, silnicích I. třídy, rychlostních komunikacích a rovněž ve městech. Celkově v síti Benzina vidí společnost potenciál zhruba pro 40 CNG stojanů.
Do čistého životního prostředí a výstavby CNG stanic se nyní investují v Evropě velké prostředky. Odhaduje se, že asi 160 miliard eur bude investováno do nových CNG stanic jen v EU. Plnicí stanice musí podle nové Směrnice být vybudovány do roku 2020 pro vozidla na CNG v městských oblastech, do roku 2025 pro vozidla poháněná CNG a LNG podél silnic, které patří do jádra transevropské dopravní sítě (TEN-T), do roku 2025 plnicí stanice pro nákladní dopravu LNG pohybující se mezi body sítě TEN-T. Země EU, tedy i Česká republika, nyní musí do roku 2016 připravit příslušné plány, a to včetně stanovení konkrétních cílů ohledně počtu plnicích stanic a znění hlavních vnitrostátních právních předpisů, které přijmou. Komise poté posoudí a podá zprávu o těchto vnitrostátních politických rámcích s cílem zajistit soudržnost na úrovni Unie. Se zvýšením podílu CNG a LNG v dopravě počítá i návrh Aktualizované státní energetické koncepce.

 

Autor: TZ, Zdroj: Pro-Energy

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek