Automobily a další vozidla na CNG si
v Evropě získaly významnou pozici. Na starém kontinentu jich
dnes jezdí přes 1,85 milionu zejména díky nízké ceně tohoto paliva,
dobré dostupnosti čerpacích stanic i příznivé ceně vozidel. Česká
republika přitom vývoj v západní Evropě kopíruje a také u nás
se za poslední rok podmínky pro nákup vozidla na stlačený zemní
plyn významně zlepšily.
7500 vozidel
Počet vozidel na CNG v České republice
roste každoročně dvouciferným tempem, loni dokonce o 44 %. Také v
letošním pololetí se jejich množství významně zvýšilo."V první
půlce letošního roku u nás jezdilo zhruba 7500 vozidel na CNG. Do
konce roku předpokládáme, že jejich počet přesáhne 8000, možná bude
atakovat i hranici 8500. Hodně tomu napomáhá nová Škoda Octavia
G-Tec s CNG pohonem, která vzbudila zájem nejen u firem, ale
také soukromých osob,"vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze
společnosti E.ON Energie. Na snímku dole průřez modelem Opel Zafira
Sports Tourer CNG.

55 čerpacích stanic a 123 domácích
plniček
Čeští motoristé a vlastníci vozů na zemní plyn
dnes mohou tankovat u 55 veřejných čerpacích stanic, celkem 123
soukromníků si také pořídilo domácí malou plnící stanici.
V blízké budoucnosti se očekává další růst počtu čerpacích
míst - jen letos by mělo být u nás otevřeno zhruba 70 stanic, do
roku 2020 je cílem až 200 veřejných plniček. Tím by se Česká
republika vyrovnala například sousednímu Rakousku. Na snímku dole
čerpací stanice firmy Vemex v Praze - Strašnicích.

18 Kč za litr paliva
Na českých čerpacích stanicích lze nakoupit
jeden kilogram paliva CNG za zhruba 25-26 Kč, v přepočtu na
litr je cena zhruba 18 Kč. Průměrné ceny běžných pohonných hmot
(nafta, benzín) se pohybují na dvojnásobku okolo 36 Kč. Nízká cena
zemního plynu by měla vydržet také v budoucnu:"Palivo CNG je do
roku 2020 zatíženo jen minimální spotřební daní, díky čemuž cena
výrazněji neporoste. Zájem je tento termín prodloužit o dalších
zhruba 5 let,"vysvětluje Jiří Lachout.

30 000 Kč rozdíl v ceně u
Škody Octavia
Rozdíly v cenách vozidel na CNG a běžná paliva
(benzín, nafta) za posledních 12 měsíců v České republice
významně poklesly. Automobil na zemní plyn dnes koupíte
v některých případech již za prakticky stejné částky jako
naftové a benzínové verze. U Škody Octavia činí rozdíl mezi CNG a
benzínovou motorizací zhruba 30 000 Kč. Návratnost investice
se díky nižším nákladům na palivo u CNG odvíjí jen od počtu ujetých
kilometrů. U většiny vozů ji lze přesto odhadovat na jeden,
maximálně dva roky. Po jejich uplynutí motorista jezdí levněji než
s běžným vozem.

512 autobusů na CNG ve 35
městech
CNG je díky svým vlastnostem palivo, které
minimálně zatěžuje životní prostředí - oproti benzínu nebo naftě
řadu emisí zcela eliminuje, případně významně snižuje jejich
množství. Nejen z tohoto důvodu se těší popularitě ve veřejné
dopravě."Autobusy na zemní plyn jsou nejlepší alternativou pro
zdravá čistá města. Ve světě jich dnes jezdí téměř 800 tisíc. Jen
třeba ve městě Barcelona využívají už 400 autobusů na CNG a v
Madridu více než 790,"vysvětluje Jan Ruml, výkonný ředitel Českého
plynárenského svazu. V České republice aktuálně jezdí celkem 512
autobusů v 35 městech, nejnověji získalo celkem 12 nových vozů
město Brno, kde bude na konci roku 2015 v provozu dokonce až
100 CNG autobusů. Díky dotaci 2,4 miliardy ze Státního fondu
životního prostředí se dočkají v příštích měsících také další
města, kde je veřejným zájmem usilovat o zvýšení kvality ovzduší -
jde například o Ostravu, Havířov, Karvinou nebo Chomutov.
