4. 7. 2013
Každý rok redakce německého odborného časopisu
Tankstelle vyhodnocuje vlastní anketu "Která společnost
s minerálními oleji je nejlepší". Po třetí v řadě se jejím
vítězem stala středně velká společnost Classic
Tankstellen.

Hodnocení společností samotnými nájemci
Na podzim loňského roku volili čtenáři významného německého
časopisu pro německý trh čerpacích stanic: "Tankstelle" nejlepší
společnosti obchodující s minerálními oleji. Vítězem se stala
středně velká firma s minerálními oleji Classic Tankstellen
GmbH & Co. KG. Na tak silném trhu, jako je ten německý
s 16.000 čerpacími stanicemi, třikrát obhájit vítězství
v prestižní anketě je více než pozoruhodný výkon. A to je
důvodem, abychom si přiblížili alespoň v základních rysech
zásadní atributy a průběh samotné čtenářské ankety. Dlužno dodat,
že Tankstelle podobně jako česko-slovenský PETROL magazín je
distribuován především na čerpací stanice, a tudíž hodnotiteli v
německé anketě jsou samotní provozovatelé čerpacích stanic.
V dotazníku "Která společnost s minerálními oleji je
nejlepší" se redaktoři nejprve ptali na otázku: "Jak celkově
hodnotíte vaši petrolejářskou společnost / vaše sdružení (BFT,
Avia, Uniti)?" Firma Classic obdržela od většiny z přibližně
200 účastníků známku 1. Těsně následována sdružením Avia se známkou
1,4 a Q1, taktéž se známkou 1,4. Čerpací stanice firmy Classic
nezaujmou pouze opticky svým výrazným černo-žlutým designem, ale
taktéž spokojenými partnery čerpacích stanic. Stále však jde o
společnost do značné míry lokální. Bezmála 100 čerpacích stanic je
především na severu Německa, od spolkové země Schleswig-Holstein po
rozsáhlé územní celky v oblasti Osnabrücku a Hannoveru, kde
jsou černo-žlutí zastoupeni. Čerpací stanice firmy CLASSIC se
nacházejí také v dalších spolkových zemích.
Koncept maximální podnikatelské volností partnerů
vítězí
Za rozšiřování na jihu německé republiky vděčí společnost
partnerské firmě Classic Mineralöl Rhein-Hessen GmbH
& Co.KG, která je od 1. května 2010 začleněna do
komanditní společnosti Lühmann. Možný důvod, proč jsou čerpací
stanice firmy Classic pro čtenáře německého časopisu tak
atraktivní, nalezneme na webových stránkách společnosti: "Naši
partneři na čerpacích stanicích jsou samostatnými obchodníky, kteří
mají podnikatelskou volnost. Až na přímý prodej pohonných hmot
mohou jednat samostatně". Úspěch této koncepce se ukazuje také
v tom, že značka Classic byla v posledních letech
v anketě časopisu Tankstelle potřetí za sebou zvolena
německými provozovateli čerpacích stanic nejlepší společností
obchodující s minerálními oleji.
Velké společnosti pořadím nezamíchaly
"Jak hodnotíte nabídky vzdělávání (školení, příručky) vaší
společnosti obchodující s minerálními oleji / vašeho sdružení
pro vás a vaše spolupracovníky?" Za tuto otázku obdrželo sdružení
Avia nejvyšší počet bodů a obsadilo první místo, následováno firmou
Classic a Q1. Společnost, která jen v Německu provozuje pod
ochrannou známkou Avia na 800 čerpacích stanic, vede dle mínění
našich čtenářů v oblasti vzdělávání partnerů a jejich
pracovníků. Sdružení Avia je celoevropsky zastoupeno, nicméně
v regionech individuálně. Nezávislé členské firmy sice
využívají výhody sdružení Avia, ale ve svých regionech jednají
samostatně a ke každému zákazníkovi mají osobní přístup.
"Méně znamená více!" Z tohoto motta vychází firma Q1. Tato
středně velká společnost obchodující s minerálními oleji,
která je v Německu zastoupena se zhruba 165 čerpacími
stanicemi, se umístila na předních místech a to ve všech
kategoriích mezi prvními třemi. Co se týče marketingu a reklamních
nabídek pro partnery, jednání s nájemci stanic nebo otázky
"Doporučil byste vaši společnost obchodující s minerálními
oleji / vaše sdružení?", jsou výsledky srovnatelné s vítěznou
firmou Classic. Q1 Tankstellenvertrieb patří v Německu mezi
pět největších provozovatelů čerpacích stanic v oblasti
středně velkých firem a jeho podíl na celkovém německém trhu je
vyšší než jedno procento.
Potěšující podle pracovníků redakce časopisu Tankstelle bylo,
že se jejich ankety poprvé zúčastnili také nájemci společností
takzvané skupiny A, kterou tvoří mezinárodní korporace jako Esso,
Total, Tamoil, Shell, BP/Aral, OMV, PKN Orlen a další.
Nejaktivnější však byli partneři firmy Tamoil, která skončila na 4.
místě, čtenářské ankety se jich zúčastnilo 44. Především opatrnější
přístup k anketě u provozovatelů značkových stanic byl jedním
z hlavních důvodů, že se velké společnosti neprobojovaly na
přední příčky. Je ale otázkou, zda by se jim to i při vyšší účasti
franšízantů či nájemců jejich čerpacích stanic podařilo. Ti jsou
často svázaní poměrně přísnými pravidly a pokud by odpovídali
pravdivě a bez obav z následné bouřky "shora", s největší
pravděpodobností by stávajícím pořadím v anketě příliš
nezamíchali.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia, Tankselle, Classic Oil