Světlík buduje v Dubaji plnicí stanice na CNG

Benzin v Dubaji zdražil téměř na deset korun za litr a místní řidiči hledají alternativy. Vítkovice Machinery dodává do Emirátů řadu zařízení pro prodej stlačeného zemního plynu. Příležitost je to i pro Škodu Auto, ta do země může dodávat plynové Octavie.

Vitkovice Group v Dubaji

V Emirátech už stojí benzin skoro deset korun, řidiči si proto hromadně předělávají auta na zemní plyn, aby ušetřili. Miliardář Jan Světlík této příležitosti využívá. V Dubaji nyní otevírá čtyři čerpací stanice na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Přechod na plyn je ale šance i pro Škodu Auto.
"V Dubaji již zrušili dotace na benzin a plyn vychází levněji," vysvětluje Světlík, majitel strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group.
Dražší benzin způsobil loni v Dubaji paniku a začal růst zájem o CNG. V zemi rychle vznikají dílny, které předělávají benzinová auta na plynová. Zájemce neodrazuje ani slabá síť plnících stanic, u kterých jsou i více než půlhodinové fronty. Plyn pro ně zůstává atraktivní i nyní, když benzin kvůli propadům cen ropy opět zlevňuje. Plyn je ale zkrátka výhodnější a na to spořiví řidiči slyší. Tamní vláda chce navíc CNG podporovat.
Světlík s plynem ve Spojených arabských emirátech začal již v roce 2010. Celkem za 75 milionů korun tam postupně dodal různá zařízení, která jsou k prodeji, přepravě a používání plynu potřeba. Zakázka na vybudování a servisování nových čtyř plnicích stanic má hodnotu 80 milionů korun.

Nové vozy s plynovým pohonem na trhu chybí

Na CNG předělávají své vozy i taxikáři napříč Spojenými arabskými emiráty. Důvodem k přestavbám je i fakt, že na trhu chybí vozy, které jsou na toto palivo připravené již z výroby. "Kdyby měla Škoda vozy na CNG s automatickou převodovkou, šlo by jich tam prodat třeba tisíc," říká Světlík na základně rozhovorů s tamními taxikáři. Škoda nyní nabízí model Octavia s plynovým pohonem pouze s manuální převodovkou. To se ale nyní, letošní novinkou plynové Octavie je verze s dvojspojkovou převodovkou DSG. I proto automobilka zahájení prodeje plynových Octavií ve Spojených arabských emirátech zvažuje. "Konečné rozhodnutí ale prozatím nepadlo," říká mluvčí automobilky Tomáš Kubík. Otázkou také je, zda plynová Octavia stačí výkonově požadavkům arabských zákazníků. Škodovka motorem dokáže držet krok s těmi z obyčejnějších dubajských taxíků, na rozšířenou Toyotu Camry ale nestačí.
Škoda v Emirátech prodává ročně řádově stovky aut a patří mezi minoritní značky na trhu, kde se prodá půl milionu aut a který je tak zhruba dvakrát větší než český. Jednoznačnou jedničkou je japonská Toyota, která má třetinový podíl, podobně jako má Škoda v Česku. Jak velký má plynová Octavia v Emirátech potenciál, naznačuje tamní vládní strategie. Ta počítá, že na plyn bude jezdit až 25 procent všech vozidel. Což nabízí prostor pro prodej stovky tisíc nových aut ročně, konkurence přitom zatím není žádná. Stranou nechce stát ani Světlík. Ten dodává nejen plničky, ale i lahve pro převoz i návěsy za kamiony, které jsou pro transport plynu upravené.

Autor: Roman Šitner, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek