26. 2. 2016
Benzin v Dubaji zdražil téměř na deset korun za litr a
místní řidiči hledají alternativy. Vítkovice Machinery dodává do
Emirátů řadu zařízení pro prodej stlačeného zemního plynu.
Příležitost je to i pro Škodu Auto, ta do země může dodávat plynové
Octavie.

V Emirátech už stojí benzin skoro deset korun,
řidiči si proto hromadně předělávají auta na zemní plyn, aby
ušetřili. Miliardář Jan Světlík této příležitosti využívá. V Dubaji
nyní otevírá čtyři čerpací stanice na CNG, tedy stlačený zemní
plyn. Přechod na plyn je ale šance i pro Škodu Auto.
"V Dubaji již zrušili dotace na benzin a
plyn vychází levněji," vysvětluje Světlík, majitel strojírenské
skupiny Vítkovice Machinery Group.
Dražší benzin způsobil loni v Dubaji
paniku a začal růst zájem o CNG. V zemi rychle vznikají dílny,
které předělávají benzinová auta na plynová. Zájemce neodrazuje ani
slabá síť plnících stanic, u kterých jsou i více než půlhodinové
fronty. Plyn pro ně zůstává atraktivní i nyní, když benzin kvůli
propadům cen ropy opět zlevňuje. Plyn je ale zkrátka výhodnější a
na to spořiví řidiči slyší. Tamní vláda chce navíc CNG
podporovat.
Světlík s plynem ve Spojených arabských
emirátech začal již v roce 2010. Celkem za 75 milionů korun tam
postupně dodal různá zařízení, která jsou k prodeji, přepravě a
používání plynu potřeba. Zakázka na vybudování a servisování nových
čtyř plnicích stanic má hodnotu 80 milionů korun.
Nové vozy s plynovým pohonem na trhu chybí
Na CNG předělávají své vozy i taxikáři napříč
Spojenými arabskými emiráty. Důvodem k přestavbám je i fakt, že na
trhu chybí vozy, které jsou na toto palivo připravené již z
výroby. "Kdyby měla Škoda vozy na CNG s
automatickou převodovkou, šlo by jich tam prodat třeba tisíc," říká
Světlík na základně rozhovorů s tamními taxikáři. Škoda nyní nabízí
model Octavia s plynovým pohonem pouze s manuální převodovkou. To
se ale nyní, letošní novinkou plynové Octavie je verze s
dvojspojkovou převodovkou DSG. I proto
automobilka zahájení prodeje plynových
Octavií ve Spojených arabských emirátech zvažuje. "Konečné
rozhodnutí ale prozatím nepadlo," říká mluvčí automobilky Tomáš
Kubík. Otázkou také je, zda plynová
Octavia stačí výkonově požadavkům arabských zákazníků. Škodovka
motorem dokáže držet krok s těmi z obyčejnějších dubajských taxíků,
na rozšířenou Toyotu Camry ale nestačí.
Škoda v Emirátech prodává ročně řádově
stovky aut a patří mezi minoritní značky na trhu, kde se prodá půl
milionu aut a který je tak zhruba dvakrát větší než český.
Jednoznačnou jedničkou je japonská Toyota, která má třetinový
podíl, podobně jako má Škoda v Česku. Jak
velký má plynová Octavia v Emirátech potenciál, naznačuje tamní
vládní strategie. Ta počítá, že na plyn bude jezdit až 25 procent
všech vozidel. Což nabízí prostor pro prodej stovky tisíc nových
aut ročně, konkurence přitom zatím není žádná. Stranou nechce stát
ani Světlík. Ten dodává nejen plničky, ale i lahve pro převoz i
návěsy za kamiony, které jsou pro transport plynu
upravené.
Autor: Roman Šitner, Zdroj: Hospodářské noviny