27. 10. 2016
Podle odhadů expertů je LPG energií budoucnosti hlavně
v rozvíjejících se ekonomikách třetího světa. Vlády Číny,
Indonésie a Indie zkapalněný zemní plyn podporují. Do roku 2024 by
se ho mohlo ve světě prodat za zhruba 148 miliard dolarů.

Vloni se prodalo 278 milionů tun zkapalněného zemního
plynu a podle odhadů by tohle číslo mohlo během osmi let překonat
hranici 380 milionů tun. Používání LPG má řadu výhod: plyn je
šetrný k přírodě, snadno dostupný a v porovnání třeba s uhlím nebo
dřevem je získávání energie z něj podstatně efektivnější. I
proto jeho podpora ze strany vlád roste. Do budoucna by podle
některých odhadů mohla důležitou roli v tomhle odvětví hrát i
Afrika, především Egypt. Sází na to podle třeba francouzská
společnost Total.
Nárůst spotřeby LPG přitahuje i výrobce v Číně, Brazílii,
Saudské Arábii a Spojených arabských emirátech, kde místní podniky
rozšiřují stávající kapacity. Hlavními hráči na trhu jsou
samozřejmě tradiční petrolejářské koncerny jako Exxon Mobile,
Shell, Chevron nebo CNPC.
Největší nárůst je očekáván v domácnostech i podnicích,
přibývat by měly i automobily, které jej dokáží spalovat. Právě LPG
je totiž pro ně zatím zřejmě nejlevnější zdroj energie. Třeba v
České republice se aktuálně cena pohybuje kolem 12 až 14
Kč za litr. Jenže tuzemští řidiči nadšení pro auta
na plyn zatím příliš nesdílejí. I když prodeje nových automobilů
trhají v letošním roce rekordy, prodeje vozidel
s možností spalovat LPG klesly o více než polovinu, přestože
stát je nepřímo podporuje nižší daňovou zátěží. Jenže nízké jsou i
ceny tradičních pohonných hmot a návratnost investice do
ekologičtějšího LPG se tak výrazně prodlužuje. Nemluvě o tom, že
automobil na LPG má ve srovnání s benzínem výrazně horší
dynamiku.
Autor: jk