27. 5. 2014
Škoda Octavia G-TEC se již začala vyrábět a v červnu
přijde na český trh. Již nyní si ji můžete objednat a my jsme se s
ní dokonce krátce svezli.

Slibovanou Octavii s pohonem na CNG v obou karosářských verzích
sedan i kombi si již můžete začít objednávat. Její provoz by měl
stát korunu za kilometr a současně nabídne dojezd až 1330 km na
jedno natankování tlakových lahví a benzinové nádrže a emise pod
100 g C02 na 1 km. Octavia rozšiřuje nabídku modelů
mladoboleslavské automobilky na CNG vedle malého Citigo, které se
ve verzi G-TEC objevilo na trhu již v roce 2012. "CNG je smysluplný
ekologický pohon a v dnešní době je k dispozici
s dobrým poměrem ceny a výkonu. Tím plníme přání našich
zákazníků, kteří mají zájem o ekologické, ekonomické a současně
cenově dostupné vozy," říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva
Škodovky za oblast technického vývoje. Uvedení modelů Octavia G-TEC
a Octavia Combi G-TEC na trh bude probíhat postupně od června
2014 v Belgii, Dánsku, Německu, Finsku, Francii, Itálii,
Lucembursku, Nizozemí, Norsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku,
Slovensku, Slovinsku. V České republice lze oba modely
objednávat již nyní.
Pro pohon Octavie G-TEC posloužil stejně jako u koncernových
sourozenců, které dokáží spalovat CNG (VW Golf, Seat Leon a Audi
A3), zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 81 kW a
točivém momentu 200 N.m. Všechny modely G-TEC budou mít jako
součást standardní výbavy paket Green Tec, jehož součástí je systém
Start/stop a rekuperace brzdné energie. Motor pak splňuje limity
EU6, které vstoupí v platnost letos v září.
Mezi přednosti modelů G-TEC patří nízké provozní náklady a dlouhý
dojezd. Při provozu na zemní plyn může Octavia ujet až 410 km při
průměrné spotřebě 5,4 m3 (3,5 kg) zemního plynu na 100 km (emise 97
g CO2/km. Při jízdě na benzín pak může automobil urazit
dalších 920 km. Přitom není třeba rezignovat na příjemnou dynamiku.
Z klidu na rychlost 100 km/h se Octavia dostane během 10,9 s,
nejvyšší rychlost je 195 km/h.

Aby standardní přeplňovaný motor s přímým vstřikováním mohl
spalovat stlačený zemní plyn, dostal novou řídící jednotku. Ta
neustále vyhodnocuje potřebné parametry, jakými jsou teplota
chladicí kapaliny a kvalita natankovaného CNG, a na jejich základě
určuje aktuální použití paliva. Kromě řídicí jednotky musely být
upraveny i vstřikovací trysky, vačky určující zdvih ventilů
a rozdělovací lišta CNG se senzorem snímajícím teplotu a tlak
paliva. Jelikož zemní plyn vykazuje v porovnání
s benzinem nižší mazací schopnost, byla upravena vodítka a
sedla sacích a výfukových ventilů. Výfukové ventily mají navíc
speciální těsnění ventilových dříků. Pro optimální zapalování CNG
jsou pak použity svíčky s upravenou tepelnou hodnotou.
Koncernoví motoráři také museli optimalizovat turbínovou část
turbodmychadla a průběh jeho regulace, nové je i složení a velikost
katalytické vrstvy třícestného katalyzátoru, aby se dosáhlo
požadovaných hodnot emisí oxidu uhličitého a oxidů dusíku.
Na rozdíl od motorů upravených na spalování LPG nelze u modelů
CNG libovolně přepínat mezi oběma druhy paliv. Při teplotě chladicí
kapaliny pod -10 °C je třeba pro nastartování použít benzin a po
zhruba dvou minutách přejde motor na spalování zemního plynu. Při
vyšších teplotách má plyn vždy přednost. Až když jsou tlakové láhve
prázdné, přepne se motor samočinně na benzinový provoz.
Obě tlakové láhve na zemní plyn mají celkový objem 97 litrů, což
umožňuje dostat do nich 15 kg zemního plynu pod tlakem 200 barů.
Láhve jsou upevněny na speciálním rámu pod podlahou zavazadlového
prostoru, kde se pro ně uvolnilo místo odstraněním prohlubně
pro rezervní kolo a mírným zvýšením podlahy zavazadlového
prostoru. Nijak tedy nezasahují do prostoru pro cestující. Nádrž na
benzin má 50 litrů a lehce zmenšený zavazadlový prostor má stále
nadstandardních 460 litrů u sedanu a 480 litrů u kombi.

S ohledem na použití plynových nádrží za zadní nápravou
bylo změněno rozložení hmotnosti. I kvůli tomu dostála Octavia
G-TEC standardně zadní víceprvkovou nápravu stejně jako u
nejvýkonnějších verzí nebo všech čtyřkolek. Vpředu zůstala
standardní náprava typu McPherson.
S Octavií G-TEC jsme absolvovali první stovku kilometrů na
silnicích a dálnicích v okolí nizozemského Amsterodamu.
Rychlostní omezení a převážně rovné úseky neumožnily vyzkoušet
jízdní vlastnosti, dynamika plynové Octavie se však zdá být
dostačující, ostatně případný majitel takového automobilu bude
stejně preferovat úspornou jízdu, neboť hlavně kvůli tomu si takto
zaměřený automobil kupuje. V tomto ohledu nabízí verze G-TEC
to nej ze současné nabídky modelové řady včetně nejúspornějších
modelů Greenline. Ostatně právě s Greenlinem jsme
v Holandsku porovnávali hospodárnost plynové Octavie a
výsledek zatím jasně vyznívá ve prospěch CNG. Zatímco s verzí
Greenline, kterou pohání motor 1.6 TDI o výkonu 81 kW, jsme dosáhli
na stokilometrovém úseku při relativně úsporné jízdě
s dodržováním nizozemských předpisů průměrné spotřeby 4,5
litrů na 100 km, s verzí G-TEC to bylo 4,3 kg zemního plynu na
100 km. Zatímco litr nafty přijde 36,50 Kč, 1 kg CNG stojí 25,50
Kč. Nákladově tak vychází 1 km na CNG na 1,09 Kč, zatímco 1 km
s Greenlinem vyjde na 1,64 Kč. S hlediska nákladů na
servis pak není mezi dieselovou a plynovou Octavií zásadní rozdíl,
a tak poslední položkou na srovnání zůstává cena. Škoda požaduje za
základní model Octavie G-TEC ve výbavě Active 433 900 korun, u
kombi si připlatíte 33 tisíc korun. Octavie Greenline přijde proti
tomu na 497 900 tisíc korun (kombi 532 900 Kč).
Když k tomu ještě připočteme kultivovanější projev pohonné
jednotky a komfortnější podvozek se zadní víceprvkovou nápravou, o
které si u Greenlinu ale i u standardní 1,4 TSI můžete jen nechat
zdát, zůstává jedinou nevýhodou verze G-Tec jen o trochu menší
zavazadlový prostor, zatím omezený počet čerpacích stanic (v ČR je
jich cca 50) a nemožnost parkování v některých podzemních
garážích. To poslední je ovšem přežitek z minulosti a házení
CNG do jednoho pytle s LPG, což je pochopitelně nesmysl, který
by se z hlediska legislativy měl velmi rychle vyřešit.

Autor: jk