Svezli jsme se Octavií G-TEC na CNG

Škoda Octavia G-TEC se již začala vyrábět a v červnu přijde na český trh. Již nyní si ji můžete objednat a my jsme se s ní dokonce krátce svezli.

Octavia G-TEC 1

Slibovanou Octavii s pohonem na CNG v obou karosářských verzích sedan i kombi si již můžete začít objednávat. Její provoz by měl stát korunu za kilometr a současně nabídne dojezd až 1330 km na jedno natankování tlakových lahví a benzinové nádrže a emise pod 100 g C02 na 1 km. Octavia rozšiřuje nabídku modelů mladoboleslavské automobilky na CNG vedle malého Citigo, které se ve verzi G-TEC objevilo na trhu již v roce 2012. "CNG je smysluplný ekologický pohon a v dnešní době je k dispozici s dobrým poměrem ceny a výkonu. Tím plníme přání našich zákazníků, kteří mají zájem o ekologické, ekonomické a současně cenově dostupné vozy," říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva Škodovky za oblast technického vývoje. Uvedení modelů Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC na trh bude probíhat postupně od června 2014 v Belgii, Dánsku, Německu, Finsku, Francii, Itálii, Lucembursku, Nizozemí, Norsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku, Slovensku, Slovinsku. V České republice lze oba modely objednávat již nyní.
Pro pohon Octavie G-TEC posloužil stejně jako u koncernových sourozenců, které dokáží spalovat CNG (VW Golf, Seat Leon a Audi A3), zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 81 kW a točivém momentu 200 N.m. Všechny modely G-TEC budou mít jako součást standardní výbavy paket Green Tec, jehož součástí je systém Start/stop a rekuperace brzdné energie. Motor pak splňuje limity EU6, které vstoupí v platnost letos v září.
Mezi přednosti modelů G-TEC patří nízké provozní náklady a dlouhý dojezd. Při provozu na zemní plyn může Octavia ujet až 410 km při průměrné spotřebě 5,4 m3 (3,5 kg) zemního plynu na 100 km (emise 97 g CO2/km. Při jízdě na benzín pak může automobil urazit dalších 920 km. Přitom není třeba rezignovat na příjemnou dynamiku. Z klidu na rychlost 100 km/h se Octavia dostane během 10,9 s, nejvyšší rychlost je 195 km/h.

Octavia G-TEC 3  Octavia G-TEC 4

Aby standardní přeplňovaný motor s přímým vstřikováním mohl spalovat stlačený zemní plyn, dostal novou řídící jednotku. Ta neustále vyhodnocuje potřebné parametry, jakými jsou teplota chladicí kapaliny a kvalita natankovaného CNG, a na jejich základě určuje aktuální použití paliva. Kromě řídicí jednotky musely být upraveny i vstřikovací trysky, vačky určující zdvih ventilů a rozdělovací lišta CNG se senzorem snímajícím teplotu a tlak paliva. Jelikož zemní plyn vykazuje v porovnání s benzinem nižší mazací schopnost, byla upravena vodítka a sedla sacích a výfukových ventilů. Výfukové ventily mají navíc speciální těsnění ventilových dříků. Pro optimální zapalování CNG jsou pak použity svíčky s upravenou tepelnou hodnotou. Koncernoví motoráři také museli optimalizovat turbínovou část turbodmychadla a průběh jeho regulace, nové je i složení a velikost katalytické vrstvy třícestného katalyzátoru, aby se dosáhlo požadovaných hodnot emisí oxidu uhličitého a oxidů dusíku.

Na rozdíl od motorů upravených na spalování LPG nelze u modelů CNG libovolně přepínat mezi oběma druhy paliv. Při teplotě chladicí kapaliny pod -10 °C je třeba pro nastartování použít benzin a po zhruba dvou minutách přejde motor na spalování zemního plynu. Při vyšších teplotách má plyn vždy přednost. Až když jsou tlakové láhve prázdné, přepne se motor samočinně na benzinový provoz.
Obě tlakové láhve na zemní plyn mají celkový objem 97 litrů, což umožňuje dostat do nich 15 kg zemního plynu pod tlakem 200 barů. Láhve jsou upevněny na speciálním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru, kde se pro ně uvolnilo místo odstraněním prohlubně pro rezervní kolo a mírným zvýšením podlahy zavazadlového prostoru. Nijak tedy nezasahují do prostoru pro cestující. Nádrž na benzin má 50 litrů a lehce zmenšený zavazadlový prostor má stále nadstandardních 460 litrů u sedanu a 480 litrů u kombi.

Octavia G-TEC 5   Octavia G-TEC 6

S ohledem na použití plynových nádrží za zadní nápravou bylo změněno rozložení hmotnosti. I kvůli tomu dostála Octavia G-TEC standardně zadní víceprvkovou nápravu stejně jako u nejvýkonnějších verzí nebo všech čtyřkolek. Vpředu zůstala standardní náprava typu McPherson.
S Octavií G-TEC jsme absolvovali první stovku kilometrů na silnicích a dálnicích v okolí nizozemského Amsterodamu. Rychlostní omezení a převážně rovné úseky neumožnily vyzkoušet jízdní vlastnosti, dynamika plynové Octavie se však zdá být dostačující, ostatně případný majitel takového automobilu bude stejně preferovat úspornou jízdu, neboť hlavně kvůli tomu si takto zaměřený automobil kupuje. V tomto ohledu nabízí verze G-TEC to nej ze současné nabídky modelové řady včetně nejúspornějších modelů Greenline. Ostatně právě s Greenlinem jsme v Holandsku porovnávali hospodárnost plynové Octavie a výsledek zatím jasně vyznívá ve prospěch CNG. Zatímco s verzí Greenline, kterou pohání motor 1.6 TDI o výkonu 81 kW, jsme dosáhli na stokilometrovém úseku při relativně úsporné jízdě s dodržováním nizozemských předpisů průměrné spotřeby 4,5 litrů na 100 km, s verzí G-TEC to bylo 4,3 kg zemního plynu na 100 km. Zatímco litr nafty přijde 36,50 Kč, 1 kg CNG stojí 25,50 Kč. Nákladově tak vychází 1 km na CNG na 1,09 Kč, zatímco 1 km s Greenlinem vyjde na 1,64 Kč. S hlediska nákladů na servis pak není mezi dieselovou a plynovou Octavií zásadní rozdíl, a tak poslední položkou na srovnání zůstává cena. Škoda požaduje za základní model Octavie G-TEC ve výbavě Active 433 900 korun, u kombi si připlatíte 33 tisíc korun. Octavie Greenline přijde proti tomu na 497 900 tisíc korun (kombi 532 900 Kč).
Když k tomu ještě připočteme kultivovanější projev pohonné jednotky a komfortnější podvozek se zadní víceprvkovou nápravou, o které si u Greenlinu ale i u standardní 1,4 TSI můžete jen nechat zdát, zůstává jedinou nevýhodou verze G-Tec jen o trochu menší zavazadlový prostor, zatím omezený počet čerpacích stanic (v ČR je jich cca 50) a nemožnost parkování v některých podzemních garážích. To poslední je ovšem přežitek z minulosti a házení CNG do jednoho pytle s LPG, což je pochopitelně nesmysl, který by se z hlediska legislativy měl velmi rychle vyřešit.

Octavia G-TEC 2

 

 

Autor: jk

Diskuse

  • Jan, 26. 9. 2014 09:12: Většina obchodních center vjezd CNG vozidel zakazuje a to buď zákazovou značku B32 a nebo v provozním řádu parkoviště, který není před vjezdem k dispozici :-(. OC, která vjezd povolují, případně mají k dispozici venkovní stání, naleznete v katalogu parkovišť www.carparking.cz/parkoviste-pro-cng/.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek