24. 4. 2013
Není to tak dávno, když ČEZ bojoval o to, aby nepřišel o
licenci na bulharském trhu. Nyní něco podobného hrozí ruskému
ropnému koncernu Lukoil, který v balkánské zemi vlastní rafinerii,
ropný terminál v Burgasu a síť 200 čerpacích stanic.
Lukoil vlastní v Bulharsku kromě
rafinerie, ropného terminálu a skladů také síť 200 čerpacích
stanic
Bulharská celní služba odebrala společnosti Lukoil Bulgaria
licenci na skladování a transport paliva. Viní ji z toho, že na
potrubí vedoucí z rafinerie Něftochim v Burgasu do skladů Ilentsi v
Sofii byly špatně instalovány měřicí přístroje, čímž firma porušila
legislativu. Firma dostala šanci vše napravit do konce března, ale
dubnové inspekce ukázaly, že všechno v pořádku rozhodně není.
"Některé měřáky nefungovaly, jinde se objevily odbočky, další
nepředávaly data," tvrdí zpráva celní služby. Po prověrce
předchozích inspekcí byli propuštěni i někteří pracovníci celní
služby.
Lukoil na situaci, která nastala již v roce 2011, zareagoval
tvrdě. "Zneplatnění licence je dalším krokem pokračující
administrativní zvůle, kterou provádí šéf Bulharské celní služby
Vanjo Tanov vůči naší společnosti," uvádí se v tiskovém prohlášení
ruského koncernu. Rafinerie v Burgasu zatím pracuje v normálním
režimu a o její odstávce rozhodnuto nebylo, ale kvůli ztrátě
licence nelze přepravovat zpracované palivo a poté jej prodávat. O
situaci by v nejbližších dnech měl jednat management Lukoilu s
premiérem Marinem Rajkovem.
Rafinerie v Burgasu (kapacita 8,8 mil. tun ročně) byla z podobných
důvodů nucena zastavit provoz v červenci 2011. Úřady v Sofii ruský
koncern podezřívaly z fiktivních exportů, což mělo Bulharsko na
daních připravit o 250 milionů Euro. Spor se nakonec podařilo
urovnat mimosoudní dohodou. Rafinerie v Burgasu ostatně zajišťuje
palivo pro 30 procent bulharského trhu.
Podle mnoha indicií mají problémy Lukoilu politický rozměr. V zemi
probíhá kampaň na předčasné volby 12. května a útoky na nenasystné
zahraniční společnosti jsou dobrým nástrojem předvolební kampaně.
Prezidentské volby ostatně byly nakonec příčinou odstávky v Burgasu
i v létě roku 2011.
Zdroj: Petria online