5. 3. 2015
Zatímco dominantní hráč na trhu CCS si z každého litru
paliva vezme až dvě koruny, jeho
konkurenti naopak lákají na zlevněnou naftu a benzin.

Až dvě koruny si strhává
poskytovatel karet CCS z jednoho litru prodaného benzinu či nafty. Uživatel karty platí poplatek až 1,40
koruny za litr, provozovatel čerpací stanice hradí dalších 0,60 koruny za
litr.
Je to nenápadný, ale výdělečný byznys. Prostřednictvím
tankovacích karet nakoupí motoristé každým rokem pohonné hmoty za
desítky miliard korun. Silnou pozici zde drží CCS Česká společnost
pro platební karty. Její poplatky však nejsou zrovna nízké, což
láká na trh nové konkurenty. Ti chtějí lídra trhu o část zákazníků
připravit.
Na podnikatele a malé firmy cílí společnost Axigon, náležející do
skupiny podnikatele Vladimíra Komára. Ten je známý hlavně jako
vlastník značek Korunní a Dermacol. Axigon funguje na principu
nákupní aliance, díky níž se malí zákazníci dostanou k cenovým
podmínkám určeným pro největší klienty.
V současnosti Axigon nabízí svým klientům karty společností Čepro (EuroOil) a
Shell. V únoru svoji nabídku dále
zatraktivnil. "Nabízíme slevu ze stojanových cen Shellu ve výši 1,20 koruny za litr, nebo
plošnou cenu na všech pumpách - i na dálnicích - okolo 30 korun za
litr. V síti čerpacích stanic EuroOil je
sleva 0,50 koruny," potvrzuje ředitel Axigonu Damir
Durakovič.
Zatím však Axigon vedle firmy CCS vypadá jako trpaslík, měsíčně
jeho klienti nakoupí pohonné hmoty za zhruba šest milionů korun. Podle
posledních známých údajů za předminulý rok vykázala společnost CCS
tržby 13,5 miliardy korun.
Své aktivity rozšiřuje také firma W.A.G. payment solutions, dříve
zaměřená na tankovací karty pro kamiony. V loňském roce spustila
nabídku karet i pro menší dopravce s dodávkami a pro firemní
flotily osobních aut. Podobně jako Axigon nemá téměř žádné
poplatky, naopak nabízí slevy u partnerských sítí čerpacích stanic.
Tankovací karty představují účinný způsob, jak hlídat firemní
náklady. Platit lze jimi pouze za pohonné
hmoty a služby související s provozem
motorových vozidel. Firmy dostávají pravidelně výpis, podle kterého
lze evidovat a kontrolovat útraty jednotlivých řidičů.
Současně je pro společnost pohodlnější dát do účetnictví fakturu
za palivo nakoupené během dvou týdnů či
jednoho měsíce než sbírat a zpracovávat jednotlivé účtenky z čerpacích stanic.
Račte si přát slevu, či přirážku?
Hlavním trumfem konkurentů z řad specializovaných firem i
jednotlivých řetězců čerpacích stanic je výše poplatků. Nejenže od svých
klientů nepožadují poplatek za objem nakoupeného paliva, ale často nabízejí i slevy - ačkoli
zpravidla omezené na jednu značku benzinových pump (viz tabulka na straně
13).
Konkurenti během posledních osmi let připravili CCS o značnou část
trhu. "Kamionoví dopravci dnes používají nejčastěji karty euroShell
a Eurowag. Pozice CCS zůstává silná hlavně u firemních flotil
osobních aut a dodávek," říká šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.
Vlastníkem CCS je od roku 2006 americký poskytovatel firemních
palivových karet FleetCor. "Do doby, než ji Američané koupili, byla
CCS cenově vstřícná. Poté výrazně zdražili," zmínil Indráček.
Velké řetězce čerpacích stanic na zdražení služeb CCS reagovaly hlavně
tím, že začaly zavádět vlastní tankovací karty. Příkladem mohou být
společnosti Benzina, Shell, Čepro a OMV Česká republika. Navzájem si v mnoha
případech své karty akceptují, jejich užití je však - na rozdíl od
karet CCS - možné na nejvýše tisícovce značkových benzinek.
Tady je naopak CCS ve výhodě. Její karty navíc akceptuje nejvyšší
počet partnerů - přes dva tisíce čerpacích stanic v
Česku a 350 na Slovensku. "To znamená, že řidič není při hledání
čerpací stanice
s prázdnou nádrží odkázaný na konkrétní řetězec, který právě nemusí
být nablízku," zmiňuje mluvčí firmy Irena Mačinová.
Jistý pokles lze vyčíst již ze starších účetních závěrek. Do roku
2012 se tržby CCS České společnosti pro platební karty pohybovaly
okolo 15 miliard korun a zisk po zdanění okolo 250 milionů.
Předloni nastal pád na 13,5 miliardy korun tržeb a 173 milionů
korun čistého zisku. Loňské výsledky zatím nejsou k
dispozici.
Společnost CCS přiznává, že bere rostoucí konkurenci v úvahu.
"Vyhodnocujeme pravidelně situaci na trhu pohonných hmot a
upravujeme rozsah i cenu našich služeb," dodala mluvčí CCS Irena
Mačinová.
Na její úkor roste například konkurenční společnost W.A.G. payment
solutions, poskytovatel karet Eurowag. Tržby podniku, který
většinově vlastní Martin Vohánka, v roce 2013 prvně převýšily
hranici 10 miliard korun. "Minulý rok jsme meziročně vyrostli v
případě paliva o 29 procent. Podobné
tempo držíme již řadu let," dodává Martin Vohánka.
Růst zájmu o své tankovací karty potvrzuje také Shell. "Na českém trhu sledujeme kontinuální
nárůst zájmu o naše služby, který se odráží v celkovém počtu
aktivních palivových karet," říká mluvčí firmy Shell Czech Republic Petr Šindler. Konkrétní
počet vydaných karet v tuzemsku však firma nechce zveřejnit.
Trumfem společnosti Shell je možnost
používat její karty po celé Evropě, což je hlavně pro kamionové
dopravce lákavé. Karty euroShell Card Multi lze využít na více než
20 tisících akceptačních míst.
Nenápadné poznámky pod čarou
Poplatky se mohou uživatelům karet CCS Limit značně prodražit. V
případě menších odběrů paliva se základní
poplatek pohybuje od 0,73 do 0,80 koruny za litr. Za číslem je
hvězdička odkazující k poznámce pod čarou, kde lze nalézt nenápadný
údaj: při ceně paliva nad 15 korun za
litr se částka dále navyšuje. Při současných cenách benzinu a nafty okolo
30 korun tak poplatek vychází na 1,30 až 1,40 koruny za litr.
Následuje přehled dalších poplatků. Třeba za nevyužití karty v
daném měsíci musí klient uhradit 97 korun. Zpoplatněna je také
blokace karty, zaslání upomínky a distribuce daňového dokladu. V
celkových číslech se může jednat o poměrně významné částky.
Týdeník Ekonom má k dispozici jedno měsíční vyúčtování, které
obdržela menší firma z východních Čech. Její zaměstnanci nakoupili
čtyři tisíce litrů pohonných hmot prostřednictvím 30 tankovacích karet. Výše
poplatků pro CCS vyšla na 5300 korun bez DPH.
Ne všichni platí tyto vysoké částky. "Tuto poplatkovou masáž CCS
uplatňuje zpravidla u historických klientů. Drtivá většina z nich
si totiž myslí, že tankují se slevou. Netuší, že místo toho platí
poplatek za každý natankovaný litr," uvedl jeden z oslovených
manažerů pohybujících se v byznysu s tankovacími kartami.
Poplatky hradí nejen uživatelé karet, ale také provozovatelé čerpacích stanic.
Podle zdrojů z čerpadlářské branže odvádějí firmě CCS paušálně až
30 tisíc korun za měsíc za jeden terminál a navíc 0,60 koruny za
litr nakoupeného paliva.
Spolupráci však přesto většina pumpařů ukončit nehodlá. Přišli by
totiž o významnou část tržeb, kterou přinášejí firemní zákazníci
disponující tankovacími kartami CCS.
Například Benzina ve výroční zprávě za
rok 2013 uvedla, že motoristé uhradili 58,6 procenta útraty za
pohonné hmoty
kartou. Bankovní platební karty měly na celkových prodejích
24procentní podíl, na tankovací karty tedy připadá 35
procent.
I to je důvod, proč oslovené řetězce čerpacích stanic ve
spolupráci se společností CCS pokračují. Mimochodem, procenta z
prodeje odvádějí i v případě platby běžnou bankovní kartou.
Autor: David Tramba, Zdroj: Hospodářské noviny