19. 4. 2013
Česká pošta zprovoznila portál "Tankuj levněji", který
bude monitorovat aktuální ceny pohonných hmot u čerpacích stanic v
Česku. Podle odborníků státní orgány včele s MPO tímto
projektem dělají reklamu extrémně levným čerpacím stanicím, u
kterých jsou za nízkými cenami benzínu a nafty daňové podvody na
DPH a spotřební dani.

Česká pošta začala na portálu Tankuj levněji nabízet informace o
cenách a kvalitě pohonných hmot u čerpacích stanic v Česku. Podle
generálního ředitele České pošty Petra Zatloukala budou ceny na
portálu denně aktualizované na základě hlášení zaměstnanců pošty,
kteří budou sledovat ceny u čerpacích stanic na svých cestách při
zavážení poboček pošty.Česká pošta má přibližně čtyři tisíce
motorizovaných doručovatelů, kteří tak nyní zajišťují každodenní
monitoring u čerpacích stanic prostřednictvím textových zpráv
odeslaných ze svých mobilních telefonů do systému. Aplikace "Tankuj
levněji" má ambici stát se nejkomplexnějším a denně aktualizovaným
přehledem cen v celém Česku. Uživatelům navíc nabídne možnost
zjistit nejlevnější ceny v lokalitě, kde se aktuálně
nacházejí. Při delších cestách jim pak umožní naplánovat, ve
kterém místě skutečně nejlevněji natankují.
Inspirací byl rakouský systém
Podle ministra průmyslu aobchodu Martina Kuby byl inspirací k
projektu rakouský systém, který dříve fungoval v rámci spolupráce
autoklubu ÖAMTC a rakouské pošty, nyní ho zajišťuje tamní státní
správa. Rakouští provozovatelé čerpacích denně na základě zákonem
stanovené povinnosti odesílají ceny do centrálního registru, který
je veřejně přístupný.
Projekt, který podpořilo ministerstvo průmyslu a obchodu, přišel
na 300.000,-Kč a podle Zatloukala nebude výdělečný. "Je mojí
prioritou, aby zákazníci - občané i firmy - dostávali na čerpacích
stanicích kvalitní palivo za přiměřenou cenu. Proto vítám projekt
České pošty "Tankuj levněji". Nechci vytvářet žádný nový kontrolní
úřad ani zavádět novou administrativní zátěž, v rámci které by
prodejci povinně hlásili své ceny," uvedl Kuba.
Problémem je vysoká cena paliv
Ministr Kuba je přesvědčen, že český systém pomůže řidičům v
České republiky tankovat kvalitní palivo za nízkou cenu.
"Dlouhodobým problémem v České republice je kvalita a někdy vysoká
cena paliv. My jsme se snažili přijít s modelem, který by co
nejvíce zpřehlednil občanům České republiky to, jak kvalitní naftu
nebo benzin a za jakou částku kde mohou tankovat," prohlásil
ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. "Měla by to být
veřejná služba pro spotřebitele, podnikatele ale také nástroj
k hledání úspor v rámci veřejných výdajů," dodal.
Aplikace zatím zahrnuje kolem 400 pump, v budoucnu by jich měl
zahrnout přes 2000. jeho součástí budou i informace o kvalitě
pohonných hmot u jednotlivých stanic by měla dodávat Česká obchodní
nspekce. "Inspekce bude zveřejňovat také informace o kvalitě
benzinových stanic, a to nejen negativní, ale také pozitivní, aby
ty pumpy, které obstojí v kvalitě, mohly občanům dávat tuto
informaci," řekl Kuba.
Podpora prodeje daňově ošizených
produktů
"Zatím se k tomu stavíme zdrženlivě a s rozpaky," řekl k
projektu Václav Loula, ředitel úseku jakosti společnosti Benzina,
která je jedničkou na českém trhu čerpacích stanic. Je paradoxní,
že ministerstvo se na jedné straně staví do čela v boji proti
daňovým podvodům v obchodu s pohonnými hmotami a na
straně druhé prostřednictvím projektu Tankuj levněji podporuje
prodej daňově ošizených produktů prodávaných u extrémně
levných čerpacích stanic.
"Portál se jmenuje Tankuj levněji. Za nízkou cenou ale může být
také nezaplacená daň z přidané hodnoty nebo spotřební daň a portál
tak může dělat reklamu nepoctivým prodejcům.," uvedl Loula.
Stejný názor sdílí ii předseda Společenství čerpacích stanic ČR
Ivan Indráček. "Projekt "Tankuj levneji" je otevrena podpora
nejlevnejsich pump, ty ovšem vyznamně koreluji s množinou pump, kde
se prodava nezdaněné zboži," tvrdí Indráček.
Znevýhodnění části prodejců
Portál nezohledňuje rozdíly mezi klasickými a aditivovanými
palivy a tím poškozuje prodejce, kteří na svých čerpacích stanicích
nabízejí základní sortiment pohonných hmot ve vyšší kvalitativní
úrovni. Jejich vývoj, nasazení stály nemalé prostředky, stejně jako
investice do kampaně při jejich uvedení na trh.
Dalším výrazným nedostatkem portálu je omezený rozsah srovnávací
databáze, která má cílově dosáhnout na 2000 až 2200 čerpacích
stanic. Na rozdíl od rakouského modelu portál České pošty
(zjevně vzhledem k jejím omezeným kapacitám) nezahrne celý
segmet trhu veřejných čerpacích stanic, kterých je v Česku na
3700. Omezený rozsah databáze následně může na straně provozovatelů
čerpacích stanic, které Česká pošta na portál nezařadí. zavdávat
pocit selekce a znevýhodnění.
Velice diskutabilní je i aktuálnost informací uvedených na
portálu. "U portálu může i přes denní aktualizaci nastat problém s
aktuálností údajů. Ceny u jednotlivých pump se totiž vzhledem k
silné konkurenci někdy mění i několikrát denně," upozornil Loula.
Nepřesné údaje na portálu mohou pak být pro motoristy zavádějící a
příslušné čerpací stanice mohou opět poškozovat.
Neznámou je pohled ÚOHS
Loula připomněl, že sítě čerpacích stanic byly v minulosti
pokutovány Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže za cenový kartel,
kdy si ceny sdělovaly prostřednictvím médií. Indráček si ale
nemyslí, že jde o krok proti hospodářské soutěži. Podle něj ÚOHS se
nikdy nelibí zveřejňováni cen dopředu (tedy zveřejňováni "záměru"),
protože to navádí další soutěžitele k podobnému cenovému
kroku.
Na základě tohoto sporného precedentu může ÚOHS veřejnou
srovnávací databázi Tankuj levně považovat jako platformu pro
cenové dohody.
Dokud stát - MPO a antimonopolní úřad nevydají
k tomuto problému jasné stanovisko, můžeme se dopčkat toho, že
největším provozovatelům čerpacích stanic nezbude nic jiného,
než zakrýt ceny na totemech před cenovými agenty pošty reklamou.
Tak jako tak nemohou svými cenami konkurovat extrémně levným pupám
prodávajícím prodejcům daňově ošizených pohonných hmot.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: MPO