„Tankuj levněji“ – projekt plný paradoxů

Česká pošta zprovoznila portál "Tankuj levněji", který bude monitorovat aktuální ceny pohonných hmot u čerpacích stanic v Česku. Podle odborníků projekt státní firmy podporovaný MPO neprofesionálně srovnává ceny u vybraných stanic a paradoxně dělá reklamu extrémně levným čerpacím stanicím, u kterých za nízkými cenami mohou být daňové podvody.

Česká pošta
Ministr Kuba: Problémem je vysoká cena paliv

Česká pošta začala na portálu Tankuj levněji nabízet informace o cenách a kvalitě pohonných hmot u čerpacích stanic v Česku. Podle generálního ředitele České pošty Petra Zatloukala má aplikace "Tankuj levněji" ambici stát se nejkomplexnějším a denně prostřednictvím poštovních doručovatelů aktualizovaným přehledem cen v celém Česku. Uživatelům navíc nabídne možnost zjistit nejlevnější ceny v lokalitě, kde se právě nacházejí.  Při delších cestách jim pak umožní naplánovat, ve kterém místě na trase natankují nejlevněji. "Je mojí prioritou, aby zákazníci - občané i firmy - dostávali na čerpacích stanicích kvalitní palivo za přiměřenou cenu. Proto vítám tento projekt České pošty," prohlásil ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba při oficiálním spuštění aplikace. Její součástí budou i informace o kvalitě pohonných hmot u jednotlivých stanic, které by měla dodávat Česká obchodní inspekce.
Ministr Kuba je přesvědčen, že aplikace "Tankuj levněji" pomůže řidičům v České republiky tankovat kvalitní palivo za nízkou cenu. "Dlouhodobým problémem v České republice je kvalita a někdy vysoká cena paliv. My jsme se snažili přijít s modelem, který by co nejvíce zpřehlednil občanům České republiky to, jak kvalitní naftu nebo benzin a za jakou částku kde mohou tankovat," upřesnil ministr Kuba. "Měla by to být veřejná služba pro spotřebitele, podnikatele, ale také nástroj k hledání úspor v rámci veřejných výdajů," dodal. Projekt, který podpořilo ministerstvo průmyslu a obchodu, přišel na 300 000 Kč a podle Zatloukala nebude výdělečný, přestože nabídne zájemcům o reklamu na internetu komerční prostor.

Kontroverzní selekce čerpacích stanic

Aplikace zatím zahrnuje kolem 500 pump, cílově má dosáhnout na 2000 až 2200 čerpacích stanic vybraných Českou poštou. Právě omezený rozsah srovnávací databáze portálu a z ní plynoucí selekce je výrazným nedostatkem portálu. Česká pošta (zjevně vzhledem k jejím omezeným kapacitám) není schopna obsáhnout celý segment trhu veřejných čerpacích stanic, kterých je v Česku na 3700.
A zde nastává vážný problém: Až dosáhne databáze deklarované kapacity, lze předpokládat masivní nárůst sledovanosti portálu oproti konkurenčním webům. A jsme u prvního paradoxu. Je-li projekt prezentován jako státem podporovaný, a dokonce státní firmou provozovaný - tudíž státní, měly by veškeré řádně zaregistrované veřejné čerpací stanice mít stejnou šanci být zařazeny do systému. Avšak provozovatelé stanic, které Česká pošta na portál nezařadí, budou - státem - ve výsledku znevýhodněni oproti konkurenci. A otevírá se zde prostor pro korupci. Jak pracovníci České pošty budou řešit dotazy typu: "Proč v databázi nejsem, zatímco sousední stanice navíc s podivnou pověstí ano?" a popřípadě následně "Co chcete za to, abych se do seznamu dostal?"

Diskriminace prodejců kvalitnějších paliv

Portál nezohledňuje rozdíly mezi klasickými a aditivovanými palivy, která jsou kvalitnější a tudíž i zákonitě dražší. Čerpací stanice prodávající tyto produkty v aplikaci srovnávající výhradně cenovou úroveň jsou automaticky upozaděny a tím dochází k diskriminaci prodejců, kteří na svých čerpacích stanicích nabízejí základní sortiment pohonných hmot ve vyšší kvalitativní úrovni.

Pošťáci odečítají ceny z totemů

Podle ředitele Zatloukala se ceny na portálu denně aktualizují na základě hlášení zaměstnanců pošty, kteří na svých cestách při zavážení poboček pošty denně zaznamenávají ceny na totemech u čerpacích stanic. Tím se portál státní firmy má odlišit od podobných serverů, které zásobují informacemi o cenách sami motoristé a nemohou dosáhnout srovnatelné úrovně aktuálnosti.  Česká pošta má přibližně čtyři tisíce motorizovaných doručovatelů, kteří zajistí každodenní monitoring u čerpacích stanic prostřednictvím textových zpráv odeslaných ze svých mobilních telefonů do systému. Opis cen nafty a benzinu do mobilní aplikace je podle Zapletala pro poštovní zaměstnance tak triviální a rychlý, že nemá vliv na zvýšení pracnosti. Pošťákům může ale odečet cen značně zkomplikovat překrytí totemů reklamou, jak to udělal před několika lety na půl roku Shell. Provozovatelé čerpacích stanic totiž nejsou ze zákona povinni zveřejňovat ceny paliv na totemech u silnice.

Odečet cen - nejslabší článek systému

Paradoxně nejslabším článkem celého systému je právě jeho základna - systém sběru dat zaměstnanci pošty. Kromě výše zmíněné omezené kapacity může být totiž hlavním zdrojem chyb. Řada čerpacích stanic ceny paliv mění několikrát v průběhu dne, a tak nemusí cena na portálu odpovídat aktuální ceně na totemu již pár minut po odjezdu poštovní hlídky. Další část chybovosti jde na vrub působení lidského faktoru. Pošťák je také jen chybujícím člověkem. Není divu, že hned po spuštění portálu se projevily první problémy. Za vše hovoří zmrtvýchvstání čerpací stanice Shell v Nupakách u Prahy, která byla před lety srovnána se zemí, ale aplikace "Tankuj levně" nejenže tuto neexistující stanici nabídla motoristům, ale dokonce na ni poštovní agenti zjistili aktuální ceny nafty a benzinu.
Méně kuriózní, ale o to běžnější a potencionálně nepříjemnější pro motoristy i pro prodejce je chybné zveřejnění cen v rozporu s realitou. Vedoucí čerpací stanice OMV Modřanská celkem marně reklamovala u provozovatele nového serveru nesprávné uvedení ceny prémiového paliva Maxx Motion 100 na místo Naturalu 95. Pokud pošta chybuje při doručení balíku, chybu zpravidla jednoduše napraví a doručí zásilku se zpožděním. Pokud server "Tankuj levněji" uvádí nesprávné ceny, poškozuje tím pošta a tím pádem stát příslušného provozovatele čerpací stanice.
Lze jen doufat, že sběr dat nebude navíc postižen nedisciplinovaností některých nespolehlivých doručovatelů, kteří si budou monitoring cen u čerpacích stanic ulehčovat například telefonickým voláním na stanice či ceny neodečítat. Tato obava je podložena zkušeností redakce. Ani jedno vydání petrolmagazínu rozesílaného na adresy čerpacích stanic se v jeho třináctileté historii nepodařilo České poště doručit bez reklamovatelných chyb. Po x letech bezproblémového zasílání pošta najednou (sice jen pár) zásilek vrátila se vzkazem "nedoručitelné - adresát se odstěhoval". Jakoby některé čerpací stanice občas měly kolečka…

Inspirace rakouským systémem

Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby byl inspirací k projektu rakouský systém, který dříve fungoval v rámci spolupráce autoklubu ÖAMTC a rakouské pošty, nyní ho zajišťuje tamní státní správa. Rakouští provozovatelé čerpacích stanic denně na základě zákonem stanovené povinnosti odesílají ceny do centrálního registru, který je veřejně přístupný.
"Nechci vytvářet žádný nový kontrolní úřad ani zavádět novou administrativní zátěž, v rámci které by prodejci povinně hlásili své ceny," uvedl Kuba. Provozovatelé ale v obavě z chybného uvedení cen denně na serveru kontrolují jejich správnost. Na první pohled líbivé prohlášení ministra tak bere za své. Přitom Achillovu patu projektu by šlo odstranit poměrně jednoduše: Stejně jako v Rakousku by aktuální cenu do systému povinně zadávali sami provozovatelé při každé změně cen na příslušné čerpací stanici. Díky trivialitě zadání dat do systému prostřednictvím mobilní aplikace nelze mluvit o nové administrativní zátěži. Naráz by se tím vyřešil problém s omezenou kapacitou sběru dat a s jejich chybovostí. Databáze by získala na aktuálnosti a úplnosti a státu by mimo jiné poskytla zajímavá a hlavně přesná statistická data o vývoji cen na maloobchodním trhu, stejně jako kontrolním orgánům pro případné směrování inspekcí na čerpacích stanicích s podezřele nízkými cenami.
V době, kdy všechny čerpací stanice disponují elektronickým informačním systémem, by šel později export dat do centrální databáze poměrně jednoduše zautomatizovat a ruční zadávání prostřednictvím mobilní aplikace by bylo alternativním, resp. náhradním řešením.

ČAPPO spolupráci na realizaci projektu dementovalo

Škoda, ministerstvo propáslo šanci systém monitoringu cen (včetně povinnosti provozovatelů hlásit aktuální ceny) zapracovat po vzoru Rakouska do v té době připravované novely zákona o pohonných hmotách. Projekt byl připraven pracovníky České pošty a nebyl diskutován s odborníky z profesních asociací. Přesto při spuštění portálu byla zástupci ministerstva i České pošty deklarována spolupráce s ČAPPO. Kompetentní zástupci profesní asociace vzápětí jakoukoliv spolupráci na přípravě portálu popřeli a oficiálně reklamovali nepravdivost tohoto sdělení u MPO a České pošty. Provozovatel portálu "Tankuj levněji" sdělení o spolupráci s asociací musel následně z webu odstranit.

Podpora prodejců daňově ošizených produktů

Odborníci se shodují, že stát by měl spíše volit neutrální název portálu. "Tankuj levněji" v kontextu otevřeně upřednostňuje určitý segment soutěžitelů na trhu. Je paradoxní, že ministerstvo se na jedné straně příkladně postavilo do čela v boji proti daňovým podvodům v obchodu s pohonnými hmotami, a na straně druhé podporou projektu Tankuj levněji podporuje prodej daňově ošizených produktů prodávaných u extrémně levných čerpacích stanic.
"Zatím se k tomu stavíme zdrženlivě a s rozpaky," řekl k projektu Václav Loula, ředitel úseku jakosti společnosti Benzina. "Portál se jmenuje Tankuj levněji. Za nízkou cenou ale může být také nezaplacená daň z přidané hodnoty nebo spotřební daň, a portál tak může dělat reklamu nepoctivým prodejcům," uvedl Loula. Stejný názor sdílí i předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček. "Projekt "Tankuj levněji" je otevřená podpora nejlevnějších pump, ty ovšem významně korelují s množinou pump, kde se prodává nezdaněné zboží," tvrdí Indráček.
Smutným potvrzením tohoto paradoxu se stala již samotná prezentace portálu při jeho spuštění na Ministerstvu průmyslu a obchodu, kdy po většinu doby na několika obřích monitorech svítily ceny nejlevnější čerpací stanice v Praze - Tank ONO v Horních Měcholupech, která je považována odborníky za největší odbytiště nezdaněných pohonných hmot.

Neznámou je pohled ÚOHS

Sítě čerpacích stanic byly v minulosti pokutovány Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže za cenový kartel, kdy si údajně ceny sdělovaly prostřednictvím médií. Nejen podle zástupců dotčených společností, ale i například i podle předsedy SčS Indráčka se ÚOHS standardně nelíbí zveřejňováni cen dopředu (tedy zveřejňováni "záměru"), protože to navádí další soutěžitele k podobnému cenovému kroku. Na základě tohoto precedentu může antimonopolní úřad paradoxně server vyhodnotit jako platformu pro cenové dohody a to mu umožňuje prakticky kdykoliv při navyšování cen sankcionovat provozovatele čerpacích stanic zveřejněných v aplikaci "Tankuj levněji". ČAPPO proto v tomto smyslu učinilo dotaz na ÚOHS a na jeho stanovisko zatím netrpělivě čeká.
Profesionální aplikace po stránce grafické i funkční je velmi zdařilá a uživatelsky vstřícná, přesto disponuje velkým potenciálem ke zlepšení. Dokud antimonopolní úřad nevydá ke zveřejnění vysoce aktuální databáze jasné stanovisko a Česká pošta spolu s MPO u aplikace neodstraní výše uvedené nedostatky, bude v důsledku cítit celá řada seriozních provozovatelů čerpacích stanic několikaúrovňovou diskriminaci ze strany státních institucí. Do té doby bude státním podnikem provozovaný portál "Tankuj levněji" paradoxně propagovat extrémně levné čerpací stanice. Za jejich nízkými cenami jsou ale velice často daňové úniky, proti kterým stát spolu se seriózními distributory vede vyčerpávající boj.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek