28. 6. 2013
Česká pošta zprovoznila portál "Tankuj levněji", který
bude monitorovat aktuální ceny pohonných hmot u čerpacích stanic v
Česku. Podle odborníků projekt státní firmy podporovaný MPO
neprofesionálně srovnává ceny u vybraných stanic a paradoxně dělá
reklamu extrémně levným čerpacím stanicím, u kterých za nízkými
cenami mohou být daňové podvody.

Ministr Kuba: Problémem je vysoká cena paliv
Česká pošta začala na portálu Tankuj levněji nabízet informace o
cenách a kvalitě pohonných hmot u čerpacích stanic v Česku. Podle
generálního ředitele České pošty Petra Zatloukala má aplikace
"Tankuj levněji" ambici stát se nejkomplexnějším a denně
prostřednictvím poštovních doručovatelů aktualizovaným přehledem
cen v celém Česku. Uživatelům navíc nabídne možnost zjistit
nejlevnější ceny v lokalitě, kde se právě nacházejí. Při
delších cestách jim pak umožní naplánovat, ve kterém místě na trase
natankují nejlevněji. "Je mojí prioritou, aby zákazníci - občané i
firmy - dostávali na čerpacích stanicích kvalitní palivo za
přiměřenou cenu. Proto vítám tento projekt České pošty," prohlásil
ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba při oficiálním spuštění
aplikace. Její součástí budou i informace o kvalitě pohonných hmot
u jednotlivých stanic, které by měla dodávat Česká obchodní
inspekce.
Ministr Kuba je přesvědčen, že aplikace "Tankuj levněji" pomůže
řidičům v České republiky tankovat kvalitní palivo za nízkou
cenu. "Dlouhodobým problémem v České republice je kvalita a někdy
vysoká cena paliv. My jsme se snažili přijít s modelem, který by co
nejvíce zpřehlednil občanům České republiky to, jak kvalitní naftu
nebo benzin a za jakou částku kde mohou tankovat," upřesnil ministr
Kuba. "Měla by to být veřejná služba pro spotřebitele,
podnikatele, ale také nástroj k hledání úspor v rámci
veřejných výdajů," dodal. Projekt, který podpořilo ministerstvo
průmyslu a obchodu, přišel na 300 000 Kč a podle Zatloukala nebude
výdělečný, přestože nabídne zájemcům o reklamu na internetu
komerční prostor.
Kontroverzní selekce čerpacích stanic
Aplikace zatím zahrnuje kolem 500 pump, cílově má dosáhnout na
2000 až 2200 čerpacích stanic vybraných Českou poštou. Právě
omezený rozsah srovnávací databáze portálu a z ní plynoucí
selekce je výrazným nedostatkem portálu. Česká pošta (zjevně
vzhledem k jejím omezeným kapacitám) není schopna obsáhnout
celý segment trhu veřejných čerpacích stanic, kterých je
v Česku na 3700.
A zde nastává vážný problém: Až dosáhne databáze deklarované
kapacity, lze předpokládat masivní nárůst sledovanosti portálu
oproti konkurenčním webům. A jsme u prvního paradoxu. Je-li projekt
prezentován jako státem podporovaný, a dokonce státní firmou
provozovaný - tudíž státní, měly by veškeré řádně zaregistrované
veřejné čerpací stanice mít stejnou šanci být zařazeny do systému.
Avšak provozovatelé stanic, které Česká pošta na portál nezařadí,
budou - státem - ve výsledku znevýhodněni oproti konkurenci. A
otevírá se zde prostor pro korupci. Jak pracovníci České pošty
budou řešit dotazy typu: "Proč v databázi nejsem, zatímco
sousední stanice navíc s podivnou pověstí ano?" a popřípadě
následně "Co chcete za to, abych se do seznamu dostal?"
Diskriminace prodejců kvalitnějších paliv
Portál nezohledňuje rozdíly mezi klasickými a aditivovanými
palivy, která jsou kvalitnější a tudíž i zákonitě dražší. Čerpací
stanice prodávající tyto produkty v aplikaci srovnávající
výhradně cenovou úroveň jsou automaticky upozaděny a tím dochází
k diskriminaci prodejců, kteří na svých čerpacích stanicích
nabízejí základní sortiment pohonných hmot ve vyšší kvalitativní
úrovni.
Pošťáci odečítají ceny z totemů
Podle ředitele Zatloukala se ceny na portálu denně aktualizují
na základě hlášení zaměstnanců pošty, kteří na svých cestách při
zavážení poboček pošty denně zaznamenávají ceny na totemech u
čerpacích stanic. Tím se portál státní firmy má odlišit od
podobných serverů, které zásobují informacemi o cenách sami
motoristé a nemohou dosáhnout srovnatelné úrovně aktuálnosti.
Česká pošta má přibližně čtyři tisíce motorizovaných doručovatelů,
kteří zajistí každodenní monitoring u čerpacích stanic
prostřednictvím textových zpráv odeslaných ze svých mobilních
telefonů do systému. Opis cen nafty a benzinu do mobilní aplikace
je podle Zapletala pro poštovní zaměstnance tak triviální a rychlý,
že nemá vliv na zvýšení pracnosti. Pošťákům může ale odečet cen
značně zkomplikovat překrytí totemů reklamou, jak to udělal před
několika lety na půl roku Shell. Provozovatelé čerpacích stanic
totiž nejsou ze zákona povinni zveřejňovat ceny paliv na totemech u
silnice.
Odečet cen - nejslabší článek systému
Paradoxně nejslabším článkem celého systému je právě jeho
základna - systém sběru dat zaměstnanci pošty. Kromě výše zmíněné
omezené kapacity může být totiž hlavním zdrojem chyb. Řada
čerpacích stanic ceny paliv mění několikrát v průběhu dne, a
tak nemusí cena na portálu odpovídat aktuální ceně na totemu již
pár minut po odjezdu poštovní hlídky. Další část chybovosti jde na
vrub působení lidského faktoru. Pošťák je také jen chybujícím
člověkem. Není divu, že hned po spuštění portálu se projevily první
problémy. Za vše hovoří zmrtvýchvstání čerpací stanice Shell
v Nupakách u Prahy, která byla před lety srovnána se zemí, ale
aplikace "Tankuj levně" nejenže tuto neexistující stanici nabídla
motoristům, ale dokonce na ni poštovní agenti zjistili aktuální
ceny nafty a benzinu.
Méně kuriózní, ale o to běžnější a potencionálně nepříjemnější pro
motoristy i pro prodejce je chybné zveřejnění cen v rozporu
s realitou. Vedoucí čerpací stanice OMV Modřanská celkem marně
reklamovala u provozovatele nového serveru nesprávné uvedení ceny
prémiového paliva Maxx Motion 100 na místo Naturalu 95. Pokud pošta
chybuje při doručení balíku, chybu zpravidla jednoduše napraví a
doručí zásilku se zpožděním. Pokud server "Tankuj levněji" uvádí
nesprávné ceny, poškozuje tím pošta a tím pádem stát příslušného
provozovatele čerpací stanice.
Lze jen doufat, že sběr dat nebude navíc postižen
nedisciplinovaností některých nespolehlivých doručovatelů, kteří si
budou monitoring cen u čerpacích stanic ulehčovat například
telefonickým voláním na stanice či ceny neodečítat. Tato obava je
podložena zkušeností redakce. Ani jedno vydání petrolmagazínu
rozesílaného na adresy čerpacích stanic se v jeho třináctileté
historii nepodařilo České poště doručit bez reklamovatelných chyb.
Po x letech bezproblémového zasílání pošta najednou (sice jen pár)
zásilek vrátila se vzkazem "nedoručitelné - adresát se odstěhoval".
Jakoby některé čerpací stanice občas měly kolečka…
Inspirace rakouským systémem
Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby byl inspirací k
projektu rakouský systém, který dříve fungoval v rámci spolupráce
autoklubu ÖAMTC a rakouské pošty, nyní ho zajišťuje tamní státní
správa. Rakouští provozovatelé čerpacích stanic denně na základě
zákonem stanovené povinnosti odesílají ceny do centrálního
registru, který je veřejně přístupný.
"Nechci vytvářet žádný nový kontrolní úřad ani zavádět novou
administrativní zátěž, v rámci které by prodejci povinně hlásili
své ceny," uvedl Kuba. Provozovatelé ale v obavě
z chybného uvedení cen denně na serveru kontrolují jejich
správnost. Na první pohled líbivé prohlášení ministra tak bere za
své. Přitom Achillovu patu projektu by šlo odstranit poměrně
jednoduše: Stejně jako v Rakousku by aktuální cenu do systému
povinně zadávali sami provozovatelé při každé změně cen na
příslušné čerpací stanici. Díky trivialitě zadání dat do systému
prostřednictvím mobilní aplikace nelze mluvit o nové
administrativní zátěži. Naráz by se tím vyřešil problém
s omezenou kapacitou sběru dat a s jejich chybovostí.
Databáze by získala na aktuálnosti a úplnosti a státu by mimo jiné
poskytla zajímavá a hlavně přesná statistická data o vývoji cen na
maloobchodním trhu, stejně jako kontrolním orgánům pro případné
směrování inspekcí na čerpacích stanicích s podezřele nízkými
cenami.
V době, kdy všechny čerpací stanice disponují elektronickým
informačním systémem, by šel později export dat do centrální
databáze poměrně jednoduše zautomatizovat a ruční zadávání
prostřednictvím mobilní aplikace by bylo alternativním, resp.
náhradním řešením.
ČAPPO spolupráci na realizaci projektu
dementovalo
Škoda, ministerstvo propáslo šanci systém monitoringu cen
(včetně povinnosti provozovatelů hlásit aktuální ceny) zapracovat
po vzoru Rakouska do v té době připravované novely zákona o
pohonných hmotách. Projekt byl připraven pracovníky České pošty a
nebyl diskutován s odborníky z profesních asociací.
Přesto při spuštění portálu byla zástupci ministerstva i České
pošty deklarována spolupráce s ČAPPO. Kompetentní zástupci
profesní asociace vzápětí jakoukoliv spolupráci na přípravě portálu
popřeli a oficiálně reklamovali nepravdivost tohoto sdělení u MPO a
České pošty. Provozovatel portálu "Tankuj levněji" sdělení o
spolupráci s asociací musel následně z webu
odstranit.
Podpora prodejců daňově ošizených produktů
Odborníci se shodují, že stát by měl spíše volit neutrální název
portálu. "Tankuj levněji" v kontextu otevřeně upřednostňuje
určitý segment soutěžitelů na trhu. Je paradoxní, že ministerstvo
se na jedné straně příkladně postavilo do čela v boji proti
daňovým podvodům v obchodu s pohonnými hmotami, a na
straně druhé podporou projektu Tankuj levněji podporuje prodej
daňově ošizených produktů prodávaných u extrémně levných čerpacích
stanic.
"Zatím se k tomu stavíme zdrženlivě a s rozpaky," řekl k projektu
Václav Loula, ředitel úseku jakosti společnosti Benzina. "Portál se
jmenuje Tankuj levněji. Za nízkou cenou ale může být také
nezaplacená daň z přidané hodnoty nebo spotřební daň, a portál tak
může dělat reklamu nepoctivým prodejcům," uvedl Loula. Stejný
názor sdílí i předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan
Indráček. "Projekt "Tankuj levněji" je otevřená podpora
nejlevnějších pump, ty ovšem významně korelují s množinou pump, kde
se prodává nezdaněné zboží," tvrdí Indráček.
Smutným potvrzením tohoto paradoxu se stala již samotná prezentace
portálu při jeho spuštění na Ministerstvu průmyslu a obchodu, kdy
po většinu doby na několika obřích monitorech svítily ceny
nejlevnější čerpací stanice v Praze - Tank ONO v Horních
Měcholupech, která je považována odborníky za největší odbytiště
nezdaněných pohonných hmot.
Neznámou je pohled ÚOHS
Sítě čerpacích stanic byly v minulosti pokutovány Úřadem pro
ochranu hospodářské soutěže za cenový kartel, kdy si údajně ceny
sdělovaly prostřednictvím médií. Nejen podle zástupců dotčených
společností, ale i například i podle předsedy SčS Indráčka se ÚOHS
standardně nelíbí zveřejňováni cen dopředu (tedy zveřejňováni
"záměru"), protože to navádí další soutěžitele k podobnému cenovému
kroku. Na základě tohoto precedentu může antimonopolní úřad
paradoxně server vyhodnotit jako platformu pro cenové dohody a to
mu umožňuje prakticky kdykoliv při navyšování cen sankcionovat
provozovatele čerpacích stanic zveřejněných v aplikaci "Tankuj
levněji". ČAPPO proto v tomto smyslu učinilo dotaz na ÚOHS a
na jeho stanovisko zatím netrpělivě čeká.
Profesionální aplikace po stránce grafické i funkční je velmi
zdařilá a uživatelsky vstřícná, přesto disponuje velkým potenciálem
ke zlepšení. Dokud antimonopolní úřad nevydá ke zveřejnění vysoce
aktuální databáze jasné stanovisko a Česká pošta spolu s MPO u
aplikace neodstraní výše uvedené nedostatky, bude v důsledku
cítit celá řada seriozních provozovatelů čerpacích stanic
několikaúrovňovou diskriminaci ze strany státních institucí. Do té
doby bude státním podnikem provozovaný portál "Tankuj levněji"
paradoxně propagovat extrémně levné čerpací stanice. Za jejich
nízkými cenami jsou ale velice často daňové úniky, proti kterým
stát spolu se seriózními distributory vede vyčerpávající boj.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia