Tento stát si musí říci, co chce.

"Já jsem skálopevně přesvědčen o tom, že nová legislativa bude fungovat," říká v rozhovoru Martin Durčák, jednatel společnosti Unipetrol RPA.

Durčák 2

Nový zákon v platnosti

Začala platit novela zákona 311 o pohonných hmotách a čerpacích stanicích, kde se úpravy týkaly hlavně eliminace podvodníků, kteří dováželi pohonné hmoty a tím způsobovali ztráty společnostem, které na trhu podnikají poctivě, a samozřejmě i státu v podobě daňových úniků. Co byste chtěl na úvod k tomu říci?
Novela začala formálně platit od 1. 10. Firmy mají 30 dní na to, aby složily kauci, což je ta největší změna. Samozřejmě rozhodné období a vliv tohoto zákona se začne projevovat až během listopadu, kdy se ukáže, jak je tento filtr účinný a které společnosti chtějí seriózně setrvat na českém trhu.
Dnes je registrováno více než 1900 distributorů pohonných hmot. Velká většina z nich jsou jen podvodníky v pozadí účelově založené firmy připravené pro uskutečnění karuselových obchodů. To svědčí o aktivitě podvodníků, kteří se jen tak nevzdají a zaručeně budou v novém zákoně hledat skuliny…
Lze jen těžko předvídat, jak se bude dařit některým podvodníkům nový zákon obcházet. Nemá cenu dnes vymýšlet desítky scénářů. Bude hodně záležet na účinnosti, na odvaze a na rozhodnosti státních orgánů, jak budou s výkladem zákona pracovat, respektive, jak důsledně se bude uplatňovat.

Věříte, že státní správa najde dostatek odvahy a rozhodnosti?
Státní správa se v posledních měsících zaktivovala a dává nám velkou sebedůvěru v tom, že zákon bude opravdu vymáhán, že nebude fungovat jen na papíře. Já pevně věřím, že nový zákon bude účinný a že opravdu pomůže eliminovat daňové úniky v České republice. Pro slušné podnikatele je nadějí, že trh s pohonnými hmotami se konečně začne chovat standardně. 

Dopad na výrobu v rafineriích

Daňové úniky se týkaly hlavně dovozů a pokud se omezí, může dojít k určitému přeskupení objemů mezi importem, exportem a dodávkami z českých rafinerií. Jaké změny v tomto smyslu predikuje Unipetrol jako hlavní výrobce pohonných hmot v Česku - myslíte, že omezení dovozů bude mít nějaký pozitivní dopad na objem výroby?
Já si nejsem jistý, zda bude mít zákon výrazně pozitivní vliv na objem výroby, spíše se podle mne projeví v přesměrování našich dodávek z exportu zpět na tuzemský trh. Teď nemluvím jen za Unipetrol, ale i za ostatní procesory v České rafinérské. Dnes je absurdní situace, kdy jsme nuceni některé produkty vyvážet za náklady nebo dokonce pod náklady do zahraničí jen proto, aby byla udržena rafinerie v provozu. Všichni víme, že rafinerii nelze provozovat pod určité procento využití kapacit. Provoz je tím více ekonomický, čím více se rafinerie využívá, jde o rozmělnění fixních nákladů. My se snažíme rafinerii ekonomicky udržet na určitém stupni výroby, ale potom musíme vyprodukované výrobky uplatnit. Když to není možné na českém trhu, tak musíme vyvážet.
Lidem neobeznámeným se situací u nás na trhu pak musí přijít divné, proč rafinerie vyváží produkty za velmi nízkou cenu, aby udržely provoz a současně se velké objemy pohonných hmot ze zahraničí do Česka dováží…
Já už jsem tuto absurdní situaci několikrát popisoval. Naše zboží, které vyvážíme z České rafinérské, se potkává na hranicích s Německem s dodávkami, které putují protisměrně. Do tuzemska se dováží hmota například ze skladů za Berlínem nebo dokonce z Hamburku. Tady vidíte tu absurditu, kdy my počítáme s každým kilometrem, kam až do Německa můžeme naše  pohonné hmoty zavézt, aby to bylo ekonomicky únosné. Přitom sem bez problémů nějakým zázrakem proudí hmota, která pochází až od Severního moře! Takže to je značně netypická situace.

Myslíte si, že se k vašemu levnému zboží v Německu mohly dostat firmy, které ho vzápětí dovezly zpátky do Čech?
Nemyslím si to. Primárně jsme v kontaktu v Německu s obchodníky, kteří mají určitou reputaci, kteří jsou orientováni na německý trh. Nemyslím si tedy, že by se naše hmota vyrobená v Litvínově dostávala nějakým způsobem zpátky. Pokud jsou naše informace správné, tak dovážené zboží jde z jiných zdrojů a z jiných skladů.

Přijde vlna pančování?
Celá řada odborníků očekává v návaznosti na změnu legislativy ve zvýšené míře výskyt pančovaných pohonných hmot  na maloobchodním trhu.
Je to logické očekávání. Ten, kdo léta vydělával na pohonných hmotách a na krácení DPH, se ze dne na den nevzdá a bude se snažit najít alternativy, jak podvodně podnikat nadále. Tady se nabízí nejjednodušší alternativa, a tou je právě pančování. Co se týče veřejných čerpacích stanic, tak tady je poměrně silný instrument, který by tomu měl zabránit a to je kontrolní činnost České obchodní inspekce. Dnes se jednak zdokonaluje technika, kdy zkoušky samotné netrvají dlouho, dají se přímo provádět na místě, existují přístroje, kterými změříte obsah biokomponentů velice rychle a průkazně. Technika jde dopředu a umožňuje České obchodní inspekci zlevňovat zkoušky a zefektivňovat je.
Na jedné straně je kontrolní činnost ČOI, která zjistí na dané čerpací stanici manipulace s palivem, ale pak je zde účinnost těchto kontrol v podobě vymožitelnosti práva a zamezení další činnosti lidí, kteří za pančováním stojí…
V Česku jsme z tohoto pohledu v ultra liberálním státě a dochází často k absurdním situacím. V Praze jedna z čerpacích stanic dostala několikrát pokutu, řádově miliony korun, a díky tomu, že se opakovaně změnil vlastník čerpací stanice, tak vlastně není jasné, zda byla pokuta vůbec někým zaplacena. V tuzemském liberálním prostředí existuje nebezpečí, že když je někdo přichycen při nekalé činnosti, tak rychle změní aktiva a je pak velmi nesnadné ho vystopovat a vymáhat zaplacení. To je první problém. Druhý problém, to jsou do jisté míry neveřejné čerpací stanice, protože tam Česká obchodní inspekce ne úplně může zasáhnout nebo zasahuje. Oblast neveřejných čerpacích stanic není dostatečně zmapována.

Myslíte, že by provozování čerpacích stanic mohlo být podloženo určitou kvalifikací, jak je tomu v případě velkoobchodu s pohonnými hmotami? Před zhruba deseti lety tato podmínka byla zrušena.
Myslím si, že Osoba odpovědná je dobrý instrument. Nakonec, z pohledu obchodníků s pohonnými hmotami je tento institut zaveden. Je to běžné i ve vyspělých západních zemích. Já si myslím, že jsme v rámci liberálního přístupu zašli příliš daleko, kdy si tady může každý dělat, co chce, prodávat bez jakékoli kontroly. Institut Osoby odpovědné by určitě pomohl, na druhou stranu bych zase nechtěl být zastáncem úplného sešněrování trhu. Konkurence je dobrá úplně pro všechny. Jako se učí soukromníci od velkých zahraničních společností, tak i my se od soukromníků učíme, v řadě případů mají dobré nápady. Dle mého názoru by spíše měla být posílena již zmíněná vymahatelnost práva. To znamená, že by Česká obchodní inspekce měla mít možnost a měla by být finančně dostatečně vybavená na provádění dostatečného počtu průkazných kontrol. V takovém případě bychom nemuseli trh omezovat a uvádět restrikce na samotné provozovatele.

Myslíte i kontroly neveřejných stanic, i těch s tzv. s omezeným přístupem?
Určitě. To je opět nestandardní situace, kdy v České republice existují neveřejné čerpací stanice, přičemž některé z nich jsou de facto veřejné. Jen kolem Prahy jich najedete spousty. Kdokoliv k nim může zabočit a natankovat si tam, i když by to z jejich podstaty neveřejné stanice být možné nemělo. Mohu v této souvislosti uvést jednu zajímavost. Dceřiná společnost Unipetrolu zajišťující přepravu pohonných hmot byla poptávaná v minulosti právě na realizaci některých podezřelých dovozů, importů ze zahraničí. Jako cílové destinace těchto transportů byly uváděny převážně neveřejné čerpací stanice, třeba v okolí Benešova. Na seznamu bylo zhruba 20 čerpacích stanic, z čehož hned 18 neveřejných. Tady je příklad toho, kde pohonné hmoty takzvaně "osvobozené" od DPH končí. 

Nemyslíte si, že ČOI odebírá málo vzorků na to, jaké se obecně očekává nebezpečí?
Když to porovnám s četností zkoušek, které si platí a provádí Benzina v rámci programu Pečeť kvality, tak je to samozřejmě málo. Jen Benzina samotná na svých zhruba 340 čerpacích stanicích odebere kolem 1800 vzorků. Kontroly si platí z vlastních prostředků u nezávislé společnosti SGS. Já důvěřuji v tomto ohledu státu, dnes víme, kam kontroly nasměrovat, a víme, co kontrolovat. Víme, že ten problém se většinou zužuje na čerpací stanice, které jsou v soukromých rukou, které mají omezenou přístupnost apod. Těch je v tuzemsku zhruba 3100. V porovnání s 3700 veřejnými čerpacími stanicemi tak tvoří 45 % trhu - tedy si myslím, že cíleným nasměrováním zkoušek, kterých ČOI ročně provede kolem 3000, lze zvýšit jejich účinnost a význam. 

Start očistného procesu

V současnosti činí odhadovaný podíl černé sféry na trhu s pohonnými hmotami hrozivých 20 %. Myslíte si, že se v souvislosti s přijetím nové legislativy trh v dohledné době očistí?
Já si myslím, že dříve nebo později se nová legislativa na trhu musí projevit. Dnešní status je naprosto neudržitelný, uváděných 20 % černého trhu je naprosto brutální číslo. Dnes se dostáváme do situace, kdy je ohrožena samotná energetická bezpečnost státu. Musíme si uvědomit, že pokud české rafinerie nebudou mít odbyt pro své zboží v Česku, tak nikdo nebude v Česku produkovat pohonné hmoty jen proto, aby je tzv. vyprodukoval, vyvezl za nulu nebo se ztrátou do zahraničí. To žádná společnost nebude dlouhodobě dělat.

Doufejme, že k takovému scénáři nedojde…
Já jsem skálopevně přesvědčen o tom, že nová legislativa bude fungovat. Pracovalo se historicky i s takovými odhady, kdyby se vliv podvodů zredukoval o 50 %, že by to byl velký úspěch. To znamená z dvaceti procent na deset. Já si osobně myslím, že pokud ten zákon bude dobrý a bude fungovat, tak jeho účinnost by měla být podstatně vyšší než oněch 50 %. Zákon není psán na to, aby postihl 50 % podvodů, ale je strukturovaný tak, aby tady nebyly žádné podvody.

Účinnost je ale pojem relativní a možná by opravdu bylo úspěchem zredukovat podvody alespoň na polovinu.
My bychom se neměli spokojovat s tím, že budeme říkat, že 10 % nelegálního trhu budeme tolerovat. Já si myslím, že každý podvod je ztrátou pro tuto zemi a pro tuto ekonomiku. Opakuji, že věřím tomu, že podvodníky zákon postihne a bude fungovat.
Senát před měsícem nejprve schválil poslaneckou novelu zákona o pohonných hmotách, a sotva začala platit, skupina 18 senátorů podala ústavní stížnost kvůli dvacetimilionové kauci, jelikož tato částka diskriminuje část podnikatelů a odporuje Listině základních práv a svobod.
Pokud vím, tento druh kaucí nebo reverzní daňové postupy se běžně používají v mnoha zemích včetně EU s cílem ochránit trh. Tento model státu a ekonomiky zaručuje, že podnikání v určitém odvětví je legitimní.

Chápu, že nový zákon podvodníkům vadí, hrozí nebezpečí, že by se rozhodnutím Ústavního soudu jeho účinnost omezila?
My všichni usilujeme o dosažení situace na trhu, která je efektivní a srozumitelná pro podnikání i státní správu. To se samozřejmě neslučuje se situací na trhu, kdy stovky či dokonce tisíce firem mají možnost fungovat nelegálně mimo platnou legislativu. Věřím, že nový zákon toto eliminuje. Pokud bude jeho účinnost omezena, tak se pravděpodobně ze současného stavu nikam neposuneme.

Durčák 1
Martin Durčák je jednatelem společnosti Unipetrol RPA od 5. června 2013. Spučasně je od září 2011 členem představenstva společnosti HC Verva Litvínov a od října členem představenstva společnosti Unipetrol. Od září 2006 do srpna 2011 byl jednatelem společnosti Benzina. V letech 2004 až 2006 působil ve společnosti Aral jako generální ředitel.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • BoBl, 29. 10. 2013 17:10: Nechápu řiidiče, že tankují i jinde než u Benziny!!!
    • borec, 30. 10. 2013 08:10: Nechápu řidiče, kteří tankují jinde než u Shell !!
    • borec, 30. 10. 2013 08:10: Nechápu řidiče, kteří tankují jinde než u ONO !!
    • borec, 30. 10. 2013 08:10: Nechápu BoBla :-(
    • BoBl, 30. 10. 2013 10:52: ...ten co mě nechápe: vysvětlim: mam uši: slyšim klidnější chod motoru. Mam palubni pc - vidim spotřebu a mam řidičskej cit a cejtim že to jede na jejich benzin nejlíp. Už chápeš?
    • Petr, 30. 10. 2013 21:06: Bohužel, nesouhlasím. Mám auto s počítačem, jezdím na naftu motorovou a ať tankuji na ONo, nebo barevné čerpačce ( to já nerad, jsou drahé), tak mi počítač ukazuje spotřebu 5,1 litru . Mám motor 1,6 TD, najeto 100 tisíc km. Pokud bych natankoval špatnou naftu ( stalo se mi na Lukoilu), tak spotřeba stoupne i o víc, než půl litru. Když natankuji naftu od She.. , tak je zcela stejná, jelikož stejně je výrobcem Česká raf. neliší se od té, co mohu tankovat na jiných čs. U nafty z Eurooilu je to prý bez Bio, ale spotřeba je stále beze změny.Přitom z Čepra je to mix různých naft, které doputovaly do skladů. Tedy neříkejte, že máte objektvně zjištěný rozdíl. Navíc znám za dobu mého působení v oboru mnoho dopravců a rozdíl ve spotřebách u produktu MN z různých zdrojů a osd různých dodavatelů je neměřitelný. Takže jsou to jen kecy.
    • borec, 31. 10. 2013 07:54: BoBle stále nechápu - jak můžete slyšet tišší chod a vidět menší spotřebu, když tankujete jen u Benziny? :-) S kým tedy porovnáváte? Ať je to s kýmkoli, kvalita je dnes srovnaná daňové úniky nejsou o pančování. Proč by si někdo špinil ruce pančováním, když není potřeba.
    • BoBl, 31. 10. 2013 10:21: dobrej dotaz: protože jsem zkusil papoila a 3 x lukoila a proto srovnávam s Benzinou a je to cejtit - i nosem u vejfuku!
    • BoBl, 31. 10. 2013 10:26: dodatek: neřikam že mi to nejelo na benzin od tech dvou jmenovanych, jen řikam že u Benziny je prostě rozdíl celkově cejtitelnej...
    Reagovat na komentář
  • borec, 30. 10. 2013 08:09: Ano, pokud je skálopevně přesvědčen pan Durčák pak legislativa fungovat bude přesně tak jak si to manažeři v těchto společnostech naplánovali a přejí :-). A možná se přitom nejen uvolní místo po konkurenci, ale možná to dokonce zhorší situaci podvodníkům..... Snad. Cenu to zvedne to je pro ty, kteří kauci složili dobrá zpráva :)
    • Petr, 30. 10. 2013 21:16: Jo , pan Durčák, ten všemu rozumí. Spolu s ředitelem spol. Čepro byli těmmi hlavními hybateli zavedení vysoké kauce. Předně proto, že chtěli zvýšit prodeje jejich produktů na trhu, na úkor soukromých, malých distributorů. Ale zanedbatelné není ani to, že tito manažeři jsou pod tlakem z politických kruhů, komu mají a komu nemají vyhovět v dodávkách, skladování a cenách. A jelikož stát má zájem nechat trh barevným , zahraničním firmám, zároveň tím likviduje slušné menší distributory. Zajímavé je i to, že stát ( resp. Celní úřad, jako správce daně) nezasáhl včas ve známém případě , kdy firma z Brna okradla stát o víc, než 1 miliardu Kč. Přitom , když dlužila státu cca 800 milionů jim bylo povolené další zadlužení, díky němuž se ztráta pro stát vyšplhala na 1,2 miliardy. přitom šlo o akciovku s vkladem 1 M a kaucí ve výši cca 160 M Kč. Ale i po propadnutí kauce jim zbylo dost, stále zůstala víc, než miliarda, že, páni z Celního ředitelství. Proč se někde prodávají PHM levněji ? Třeba na ONO ? Právě proto, že řetězec ( karusel) firem je v rukou správné osoby, nemůže to být třeba majitel sítě čerpacích stanic ? Asi by se dalo dohledat spousta dokladů, ale není vůle, prý shor. Zajímavé , že ?
    • borec, 31. 10. 2013 08:17: Jo jo Petře a jak tohle všechno víte? Že Vy v tom jedete s nimi :-D. Zajímavé totiž na tom je, že tyto a podobné informace vědělo a ví tolik lidí a nic se s tím nedalo dělat než zavést pro mnohé likvidační kauci. A nejlepší bude až to ještě některým distributorům docvakne, že vlastně mají (měli) skládat kauce a nebo skončit. No jisté je,že chválit se s tím nebudou, kdo by riskoval pokutu 20 mega, že? V každém případě se "MOHOU" :-) s "NĚKÝM" spojit např. pan Ing. Petr Mühlfeld z Unipetrolu tuto možnost v dopise z 29.10. nabízí. Musím mu zavolat jaké jsou podmínky :-)
    • borec, 31. 10. 2013 08:31: nevíte někdo tel. číslo? V dopise není.
    • borec, 31. 10. 2013 08:32: jsem myslel, že tam je a není
    • borec 2, 31. 10. 2013 17:32: Ing. Mühlfeld pracuje pro Unipetrol? Myslel jsem, že dělá pro Silmet.
    • pičus 4, 31. 10. 2013 19:33: My všichni jsme pan Go Go
    • borec, 4. 11. 2013 11:59: borci zdraví pičuse :-)
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek