6. 1. 2014
Zemědělci od příštího roku nebudou moci využít vratky
spotřební daně v rámci ukončení programu Zelená nafta, ale
budou moci využít levnější alternativy motorové nafty -
bionafty.

Součástí provozních zkoušek bylo i měření vlivu použití paliva
Ekodiesel na výkon motoru a spotřebu paliva
Firma PREOL s koncem podzimních polních prací vyhodnotila
projekt testování vysokoprocentní bionafty v zemědělské
technice. Cílem testu bylo ověření technických podmínek a
ekonomické výhodnosti při použití bionafty v tomto segmentu
podnikání, tedy cesty k úsporám při nákupu pohonných hmot.
Náhrada za zrušenou "Zelenou naftu"
Provozovatelům zemědělské techniky, resp. osobám podnikajícím
v zemědělské prvovýrobě, se po Novém roce otevře možnost
využití konkurenční výhody nákupem spolehlivé, a přitom levnější
alternativy motorové nafty, tedy bionafty. Stane se tak díky změně
legislativy, přesněji řečeno změně Zákona o spotřební dani, jehož
úpravou provedenou minulým parlamentem dochází ke zrušení tzv.
Zelené nafty. Tedy nároku na vrácení části spotřební daně
právnickým i fyzickým osobám, zaplacené při nákupu motorové nafty
prokazatelně spotřebované při zemědělské prvovýrobě.
Přestože se tento, z pohledu zemědělců, nepopulární krok
minulé vlády zatím nepodařilo změnit, možnost nabídnout zemědělcům
alternativu při nákupu PHM existuje. Stejnou alternativu jako
například v silniční dopravě, kde žádná podobná podpora formou
vratky SpD neexistovala a nákup a použití bionafty, coby náhrady
motorové nafty, se stal významnou konkurenční výhodou při podnikání
v tomto vysokokonkurenčním odvětví.
Intenzivní test provozu zemědělské techniky Ekodiesel
B100
Bionafta je dnes jedinou použitelnou alternativou motorové nafty
a je běžně využívaná v autodopravě, ať už formou použití čisté
bionafty, případně ve směsi se standardní motorovou naftou.
Zemědělská prvovýroba je na druhou stranu ve využívání techniky
specifická. Například sezónností, kdy většina techniky přes zimní
období stojí, a také důrazem na co nejvyšší výkon motoru a dalšími
charakteristikami nepříliš srovnatelnými třeba s běžnou
autodopravou. Proto společnost PREOL přistoupila
k intenzivnímu testování provozu zemědělské techniky na palivo
Ekodiesel B100, tedy čistou bionaftu v reálných podmínkách. Ve
spolupráci se čtyřmi zemědělskými podniky (ZD Žatčany, ZAS Křinec,
ZOD Vilémov a RESPO Lom u Tachova) byly pro potřeby testování
vybrány zemědělské stroje značek CASE, NEW HOLLAND a ZETOR, které
se rozhodující měrou podílejí na spotřebě paliv. Dle již dříve
použité a ověřené metodiky testování vozidel byly tyto stroje po
celou sezónu sledovány pro sběr provozních dat a pravidelně
testovány provozní kapaliny pro sledování chování motorů. Zároveň
byly vyhodnocovány i analýzy paliva ve skladovacích nádržích a
následně byla vyhodnocena ekonomika celého provozu, tedy výše úspor
při nákupu paliva a výše vícenákladů spojených s údržbou.
V rámci vyhodnocení ekonomiky provozu bylo provedeno i
testování traktoru na motorové brzdě prováděné odborným pracovištěm
Mendelovy University v Brně, Ústavem techniky a automobilové
dopravy. Cílem tohoto dílčího testování bylo porovnat vliv použití
motorové nafty, čisté bionafty a dále pak 50% a 30% bionafty na
výkon motoru a spotřebu paliva ve všech provozních režimech.
Výsledkem tohoto ročního snažení je průběžná zpráva o provozních
zkouškách paliva Ekodiesel B100 v zemědělské technice, která
je veřejnosti k dispozici na www.preol.cz v sekci "Info pro
veřejnost". V této zprávě je možné najít kromě detailního
popisu průběhu zkoušek, výsledků laboratorních analýz a celkového
vyhodnocení také doporučení, jak čistou bionaftu, případně její
směsi používat k dosažení maximálních úspor nákladů při
podnikání v zemědělské prvovýrobě.
Autor: Karel Hendrych, PR, Zdroj: Preol