9. 6. 2016
Rakouského novináře Gerharda Plattnera nemohou mít
provozovatelé čerpacích stanic rádi. Další obdivuhodný kousek
dokázal specialista na jízdu s extrémně nízkou spotřebou na trase
Praha - Hannover - Praha, kde testoval hospodárnost nové
generace modelu Volkswagen Transporter 2.0 TDI.

Světový rekordman v hospodárné jízdě překonal ve
dnech 7. a 8. června 2016 v barvách českého zastoupení značky
Volkswagen Užitkové vozy se sériově vyrobeným vozem bez jakýchkoli
speciálních úprav celkovou vzdálenost 1058 kilometrů průměrnou
rychlostí 70 km/h při průměrné spotřebě paliva 4,91 l/100 km. Na
regulérnost měření spotřeby paliva dohlédla nezávislá organizace
IPMC.
"Když jsme plánovali tuto jízdu, říkali
jsme si, že by bylo skvělé jet nějakých 10 procent pod normovanou
spotřebu. Gerhard Plattner (na snímku vlevo) ale dokázal zajet
dokonce o téměř 20 % méně než je kombinovaná spotřeba,"
říkal spokojeně Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen
Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.
Gerhard Plattner vyjížděl z Prahy v úterý
7. června 2016 za volantem skříňové verze modelu Transporter T6 2.0
TDI EU6 s výkonem 110 kW/150 k a šestistupňovou mechanickou
převodovkou. Tato verze legendárního Transporteru se může pochlubit
normovanou spotřebou paliva EU 7,3/5,4/6,1 l/100 km (město/mimo
město/kombinovaná). Jedna náplň palivové nádrže musela Plattnerovi
vystačit na celou cestu do Hannoveru i zpět do Prahy. V cíli,
ve středu 8. června 2016, po ujetí 1058,7 km, z toho 180 km
v dopravní zácpě, ukazoval palubní počítač Transporteru dojezd
ještě 510 km na zbývající množství paliva a velmi solidní průměrnou
rychlost 70 km/h. Průměrná spotřeba byla oficiálně změřena
nezávislou organizací International Police-Motor Corporation na
4,91 l/100 km.
"Když jsem končil dohodnutou trasu, měl jsem
v nádrži palivo ještě na 510 km, ale upřímně řečeno, už jsem
vůbec neměl chuť jet dál," narážel Plattner v cíli ECOnomy
Tour 2016 na fakt, že měl kvůli spotřebě v extrémně teplém
počasí vypnutou klimatizaci i zavřená okna.
"Nejnižší spotřeby - 4,6 l/100 km - jsem dosáhl
v úseku kolem Postupimi, kde bylo vedro kolem 30 stupňů. Čím
vyšší je totiž okolní teplota, tím nižší je odpor vzduchu, a
tedy i spotřeba. To jsem se ale značně potil…," dodal Gerhard
Plattner, jehož průměrná rychlost v tomto úseku byla 73
km/h.
"Je nám jasné, že nikdo v reálném
provozu takto jezdit nebude. Ale Gerhard Plattner prokázal, že při
dodržování zásad hospodárné jízdy lze i v běžném provozu již
tak nízké provozní náklady našich vozů ještě podstatně snížit.
Ročně může jít úspora až do desítek tisíc korun, což je samozřejmě
pro každého podnikatele velmi vítaný bonus," řekl Jan
Procházka (na snímku vpravo), ředitel divize Volkswagen Užitkové
vozy.
A jaké jsou tipy světového rekordmana pro jízdu
s nejnižší možnou spotřebou paliva? "Cestovní rychlost na
rovné silnici jsem se snažil držet relativně vysokou, přibližně 110
až 120 km /h. Snažil jsem se, aby auto co nejvíc 'plachtilo', to
znamená jet předvídavě, s minimálním brzděním. Ideální by bylo
jet odsud až do Hannoveru bez šlápnutí na brzdu, protože každé
brzdění předpokládá následnou akceleraci, která vyžaduje dodatečnou
energii, a to stojí peníze…," popisuje svůj hospodárný styl řízení
Plattner.
To je však v reálném provozu prakticky nemožné,
a tak je třeba vhodně přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a
využívat nejmodernější úsporné systémy. Plattner k tomu říká:
"Za překážkou to chce přidat plyn poměrně svižně a ve městě nebo
v dopravních kolonách velmi pomáhá start-stop systém, který
vozidlo mělo. Vzduchové pytle za kamiony jsem nevyužíval, protože
bych musel jet velmi těsně za nimi, a to je velmi nebezpečné.
Ideální by bylo jet za kamiony ve vzdálenosti cca 30 až 40 metrů,
aby se využil efekt sání vzduchu, ale to vám každou chvíli někdo do
mezery vjede, takže musíte brzdit. Nejrozumnější je proto zvolit
svoji vlastní rychlost a tu držet."
Rakouský motoristický novinář Gerhard Plattner je již
desítky let uznávaným specialistou na dálkové automobilové jízdy
s co nejnižší spotřebou, které velmi často absolvuje
s vozy koncernu Volkswagen. Na první hospodárnou jízdu se
vydal již v době ropné krize s osmiválcovým Porsche 928 a
jejím cílem nebylo vytvořit rekord, ale ukázat, že i s takovým
vozem lze jezdit relativně hospodárně.
Za své výkony byl specialista na jízdu s lehkou
nohou několikrát zapsán do Guinessovy knihy rekordů, která navíc
Plattnera prohlásila za "nejvšestrannějšího řidiče světa". Plattner
má na svém kontě desítky rekordů v hospodárné jízdě
automobilem i celou řadu pozoruhodných rychlostních výkonů. Mezi
jeho rekordy patří například 1000 km Německem s průměrnou spotřebou
2,12 l/100 km, non-stop cesta patnácti zeměmi Evropy za 100 eur na
palivo, nejrychlejší objetí světa automobilem (za 28 dnů) i
nejhospodárnější jízda kolem světa (3,78 l/100 km) nebo rekordní
jízdy na závodním okruhu.
Gerhard Plattner si vysloužil zápis do Guinessovy
knihy rekordů například v roce 2003 ujetím 4683 kilometrů 20
evropskými zeměmi s vozem Volkswagen Lupo 3L TDI
s průměrnou spotřebou paliva pouhých 2,78 l/100 km.
Z limitu 100 eur na palivo nakonec utratil 90,94 eura.
V témže roce ujel za téměř shodnou částku 3129 kilometrů
s větším modelem Polo TDI, jehož průměrná spotřeba byla 3,95
l/100 km. V obou případech přitom byla průměrná rychlost více
než 80 km/h.
Plattner se nevyhýbá ani automobilům značky
Volkswagen Užitkové vozy a vždy se maximálně snaží, aby jeho
hospodárné jízdy odrážely podmínky reálného provozu. V roce
2007 překonal Gerhard Plattner vzdálenost 9000 kilometrů 24
evropskými zeměmi s modelem Caddy EcoFuel na stlačený zemní
plyn za pouhých 419 eur. Během této i dalších rekordních jízd,
například v roce 2002 s vozem Volkswagen Golf IV, zavítal
Plattner také do České republiky. Mezi pozoruhodné zkoušky
odolnosti patřila jízda z norského Hammerfestu do senegalského
Dakaru s vozem Volkswagen Multivan T5 4Motion. Rakouský
rekordman s ním ujel v roce 2004 téměř 11 000 km za
pouhých 14 dní.
Jízda ECOnomy Tour 2016 na trase Praha-Hannover-Praha
se uskutečnila u příležitosti oslav 60. výročí zahájení výroby
modelu Transporter v závodě Hannover. Volkswagen
T6 (Transporter, Multivan, Caravelle, California) je bestsellerem
značky Volkswagen Užitkové vozy na českém trhu a stejně jako jeho
předchůdci boduje u zákazníků vyspělou technikou, kvalitou,
spolehlivostí, hospodárností, bezpečností, komfortem a dlouhou
životností. Další předností je mimořádně široké portfolio variant,
včetně verzí s pohonem všech kol 4Motion a dvouspojkovou
převodovkou DSG, které vychází vstříc jakýmkoli
potřebám.
Autor: jk, Zdroj: Petrolmedia