27. 11. 2013
Trendem na trhu samoobslužného vysokotlakého mytí
v Česku jsou bezdotykové technologie mytí i proto, že
bezkartáčové mytí nabízí u nás jen minimum automatických myček.
Bezdotykové technologie nabízejí dnes srovnatelnou účinnost mytí
jako automatické myčky s pěnovými kartáči.

Velký rozvojový potenciál ručního mytí v ČR
Během 22 let se u nás rozšiřovala především síť portálových
mycích linek. To je jedním z důvodů, proč je samoobslužné
ruční vysokotlaké mytí v Česku v současnosti na velkém
vzestupu. Rostoucí trend v posledních dvou letech potvrzují
realizace projektů jak malých provozů ručního mytí s 1-2 boxy,
tak i velká centra včetně samoobslužných vysavačů, které jsou
nezbytností při ručním mytí. Český trh má silnou tendenci
konvergovat k vývoji v Německu a z tohoto pohledu
Česko disponuje velice silným rozvojovým potenciálem. Stále častěji
dochází k budování mycích center, kde je nutností poskytnout
komplexní nabídku mytí a péče o automobil. Zde je standardem
portálová mycí linka a několik boxů samoobslužného vysokotlakového
mytí a dostatečná kapacita stání se samoobslužnými vysavači,
nabídka občerstvení pro zákazníky a další služby. Velkou výhodou je
možnost ohřevu mycí vody, který je většinou elektrický, dnes již
s možností kombinace s využitím alternativních zdrojů, jako je
tepelné čerpadlo nebo solární panely. Technologie ručního mytí
umožňují na rozdíl od automatických myček implementaci aplikace
různých vysoce účinných předmycích produktů např. na disky kol nebo
insekticidy na hmyz, které výrazně zvedají efektivitu mytí a jeho
výslednou kvalitu.
Trendem je bezdotykové mytí
Trendem přicházejícím ze sousedních zemí je takzvané bezdotykové
vysokotlaké mytí, umožňující umýt vozidlo bez použití kartáče.
V boji o zákazníka je nasazení brushless technologie životně
nutnou podmínkou konkurenceschopnosti mycího provozu. Kartáč je
ostatně v případě ručních boxů zdrojem problémů. Na straně
uživatelů je zdrojem oprávněných obav o poškození laku vozidla a na
straně provozovatelů ručních myček je kartáč zdrojem neplánovaných
provozních nákladů v podobě jeho poškození a především krádeží
samotnými zákazníky.
Jedním z důvodů prudkého rozvoje ručního mytí jsou
několikanásobně nižší investiční a provozní náklady oproti provozům
portálových mycích linek, což umožňuje úspěšně nabízet službu mytí
vozidel i v lokalitách s předpokládanou nižší četností mytí,
která by již nezaručila efektivitu provozu portálu. Podle odborníků
ale ve srovnání s okolními státy (Německo a Polsko) stále
Česká republika v oblasti ručního mytí zaostává. Rozvoji
ručního mytí na jedné straně nahrává současná ekonomická situace,
kdy zákazníci, kteří počítají každou korunu, dávají přednost
levnějšímu ručnímu mytí oproti automatické mycí lince. Se
zdokonalováním technologií ručního mytí mu dává přednost řada
zákazníků i z opačného spektra, kteří naopak lpí na co
nejšetrnějším a nejdůkladnějším mytí svých vozidel, a do mycí linky
se v obavě z poškození laku vozidla bojí vjet.
V Česku dnes narazíme na speciální automatické bezkartáčové
mycí stroje, ale velice zřídka. Všechny mají ovšem poměrně široký
okruh věrných zákazníků, kteří na ně nedají dopustit. Není proto
divu, že brushless mycí program začínají v poslední době stále více
nabízet i poslední modely portálů s maximální výbavou ručního
tlakového přemytí.
Srovnatelná kvalita i účinnost
Zájem o kvalitní bezkartáčové mytí roste a s ním i zájem
provozovatelů investovat do ručních myček a nabídnout zájemcům tuto
formu nejšetrnějšího způsobu mytí. Rozdíl v kvalitě nebo
šetrnosti mytí ve srovnání s portálovou nebo tunelovou myčkou
s pěnovými či textilními kartáči se stírá. Srovnání brushless
ručního mytí s kartáčovým strojním mytím nahrává také masivní
vlna záměny klasických žíní v portálových mycích linkách za
méně účinné pěnové materiály kartáčů.
Náročné zákazníky láká maximální šetrnost moderní vysokotlaké
technologie k povrchu karoserie vozidla společně s vysokým
mycím účinkem současné mycí chemie na bází rozpustných prášků. Ta
je totiž schopna odstranit i matný plak pevně ulpělý na povrchu
karoserie, se kterým si byl schopný poradit pouze kartáč. Za pomoci
moderních mycích emulzí například na bázi prášků lze docílit
srovnatelných výsledků mytí i bez abrazivního působení
kartáče.
V případě mycí chemie je v ČR velké množství kvalitních
produktů, ale podle zkušeností odborníků je málo provozovatelů,
kteří si nechají poradit. V řadě případů pak používají to, co
není pro mytí automobilů doporučeno.

Názory a zkušenosti dodavatelů mycích
technologií
Jaké má brushless technologie mytí podle vás výhody a
nevýhody pro provozovatele a pro zákazníka?
Petr Levitner, Chemie Star: Ano, otázkou ale
je, z jakého pohledu ji chcete hodnotit. Ze strany zákazníka
je nesporné, že tato technologie dává výrazně lepší možnosti mytí.
Silnější konkurenční boj v Evropě na straně dodavatelů, velký
rozvoj v přístupu v oblasti IT techniky (tedy řízení,
ovládání, regulace), ale i nedostatek nových příležitostí na trhu v
ČR dokázal prosadit technologie, které již byly dlouho známé a
používaly se, ale teprve nyní v širším měřítku. Není to jen
proto, že nezůstávají neumytá místa na karoserii a práce je
jednodušší, ale i následný oplach demineralizovanou vodou, samotná
cena umytí a větší variabilita tím jistě překonává klasicky zažité
kartáčové mycí linky. A kdo to jednou zkusí, už se nikdy nebude
chtít vracet k původnímu způsobu.
Ale vždy něco za něco. Z pohledu provozovatele jsou tu
aspekty, které ale česky trh, který má rád novinky, často
nekriticky přebírá. V první řadě jde o technologie, které
přišly ze zahraničí, a zástupci těchto firem netuší, že vodní zákon
není shodný se situací v Polsku, Itálii či Německu.
Zjednodušeně lze situaci připodobnit k trhu potravin. Je
lákavé dobře nakoupit, ale nezodpovězenou otázkou pak je, zda je to
to, co jsme opravdu chtěli. Vzpomínáte si na reklamy o pracích
prášcích? Proč lépe pere? I v dnešní době se v ČR velmi
dobře prodávají např. chemické výrobky, pocházející
z renomovaných zemí, ale v místě původu výroby jsou již
dlouhodobě zakázány či omezovány.
Téměř se totiž vytrácí aspekt ekologie, mytí je postaveno i přes
různé proklamace na chemii, vysokotlaké mytí, tedy samotný princip
síly vodního paprsku je utlumen. Agresivita prostředí v myčce
je značná, co není z kvalitní nerezové oceli či plastu, nemá
šanci.
Z mého pohledu je tu opravdu dobrý potenciál, ale po prvotním
nadšení by měl vítězit zdravý úsudek. Tím je odborné zhodnocení
lokality i pohledu možného vypouštění odpadních vod, rozumné
možnosti kombinace i běžného, nejen bezkontaktního mytí a např.
využívání stavebně-konstrukčních materiálů na bázi plastových
kompozitů.
Ale někdy jsem překvapen, jak složitými cestami se ubírá toto
podnikání: dodavatelská firma technologie prodá velkému odběrateli.
Ten si najme provozovatele a ten si pronajme pozemek od další
společnosti. Cena investice pak musí být podhodnocena a
v tomto spatřuji největší rizika, právě tyto aspekty pak
popírají solidní a promyšlenou investici. Ale jako optimista věřím,
že se trh ustaví na jisté konzervativnosti, včetně pokroku a
inovací, čímž tyto technologie bezesporu jsou.
Marco Cremonini, ITALMEC: Výhody: mnozí
zákazníci slyší na tzv. bezkontaktní mytí bez použití kartáče, jde
samozřejmě o šetrnější umytí za předpokladu použití kvalitní
chemie, která by neměla být příliš "agresivní", což by při
dlouhodobém používání mohlo zanechat stopy na laku i plastech,
nabízí se "nový" typ služby poskytující image a disponující
marketingovým potenciálem.
Nevýhody: ve většině případů vykazuje horší kvalitu umytí (zejména
na hůře dostupných místech pro tlakovou vodu), přináší vyšší
citlivost na kvalitu chemických produktů a s tím
v důsledku jejich omezenější výběr, nutné je pracovat
s ohřevem vody (větší teploty jsou z hlediska účinnosti
mytí žádoucí, ale za cenu vyšších nákladů na ohřev).