5. 1. 2015
V České republice je aktuálně provozováno přes 60
veřejných plnicích stanic CNG, 11 z nich, tj. téměř 20 %,
investovala a provozuje společnost Bonett Gas Investment. Několik
dotazů ohledně budoucího vývoje na trhu CNG jsme položili Václavu
Holovčákovi, místopředsedovi představenstva
společnosti.

Aktuálně je v ČR přes 60 stanic, jak vidíte další
vývoj?
Počet stanic určitě poroste, my sami bychom rádi otevřeli ještě
dvě další vlastní stanice, jednak u Svitav na čerpací stanici Gulf,
jednak první Bonett CNG na čerpací stanici Agip v Praze. Obě
stanice jsou plnohodnotnou implementací CNG do stávající čerpací
stanice PHM, a to s veškerými standardy a komfortem. Před
koncem roku by mohlo být otevřeno ještě několik dalších CNG stanic.
Jsme rádi, že objednávky nové Škody Octavia GTEC lámou rekordy, pro
CNG je to pozitivní.
Stavíte CNG stanice u čerpacích stanic
PHM?
Bonett má za sebou téměř 40 vybudovaných CNG projektů,
z čehož téměř polovina je na čerpacích stanicích PHM. Ono to
vypadá, že CNG na čerpací stanici je nějaká novinka posledních dvou
let, ale není tomu tak. První plnohodnotnou CNG stanicí "na
benzínce" byla výkonná technologie na čerpací stanici Comett
v Táboře, kterou jsme vybudovali již v roce 2007.
Z našich rozvojových plánů pro příští tři roky například
vidíme na čerpacích stanicích více než 50 % našich budoucích
investic.
Jak se na stanicích za CNG platí?
Většinou se CNG platí pomocí takzvané CNG karty. Je to dáno
historickým vývojem. Bonett CNG karta je dnes druhým
nejpoužívanějším platebním prostředkem v CNG oblasti,
zaplatíte s ní na všech CNG stanicích v ČR. Naše terminály
jsou navíc vybaveny akceptací bankovních karet i hotovosti, CNG
stanice máme napojeny i do pokladních systémů na čerpacích
stanicích. Zákazník má tedy řadu možností, jak zaplatit.
Doporučil byste pro majitele čerpací stanice vlastní
investici nebo dodávku?
To je lehká otázka, ale odpověď je poněkud složitější. Ten, kdo
rozhoduje o tom, zda a v jaké formě CNG na čerpací stanici
"vyroste", je jednoznačně majitel čerpací stanice. Při této volbě
bere v potaz určitě svoje vlastní investiční možnosti a
ochotu, dobu návratnosti CNG stanice, která není krátká… Prostě
posuzuje výhodnost svého potenciálního investičního záměru a
porovnává ji s dlouhodobým nájemným, které jsme mu schopni
platit za pronajatý pozemek. My mu jako jediní v ČR můžeme
vždy nabídnout oba gardy - CNG stanice investujeme a aktuálně
provozujeme již 11 Bonett stanic, ale současně jsme jich za
poslední čtyři roky nejvíce i dodali. Respektujeme vždy přání
našeho partnera, on nám řekne, jaký gard mu více vyhovuje. Pokud
chce stanici vlastnit a nést všechny potenciální zisky, ale
současně i rizika, tak si stanici od nás koupí, pokud mu naopak
vyhovuje, že dostává pravidelné měsíční nájemné bez toho, že by
musel investovat miliony a starat se následně o provoz stanice a
nést náklady s ním spojené, tak v takovém případě stanici
investujeme.
Kolik vlastně stojí jedna CNG stanice?
Jedna stanice stojí řádově od 5 do 20 milionů, podle toho, jaký má
stanice výkon a jak je vybavená. Existují i stanice levnější, ale
to jsou výkonově slabé stanice, které nejsou vůbec vhodné pro
veřejný prodej na rostoucím trhu. Kdo si takovou stanici postaví,
za rok musí investovat další miliony znovu do výkonnější
technologie. My sami jsme letos dvě naše menší stanice museli
přebudovat na významně výkonnější, tzn. museli jsme investovat
dalších řádově 5 až 6 milionů do každé z nich, protože jsme
nestačili stlačovat dostatek CNG; poptávka prostě převýšila náš
dostupný kompresní výkon. Vzhledem k tomu, že původní
technologie si můžeme přesunout na jiné projekty, tak nám to tolik
nevadí, ale majitel jedné nebo dvou CNG stanic z takové
dodatečné investice asi šťastný nebude. Možnost zvolit si jakýkoliv
výkon a měnit výkony projektů je jedna z našich hlavních výhod
oproti investorovi pouze jedné nebo několika málo CNG stanic. Alfou
a omegou investičního úspěchu či neúspěchu v CNG je množství
plynu, které se na projektu prodá, a cenová hladina, za kterou se
prodá - tedy stejné faktory jako v pohonných hmotách. Investice do
CNG nejsou úplně jednoduché, není to standardní objemový produkt
jako benzin, nafta či LPG, kde je zásobník, čerpadlo, a stojan, a
pokud je zajištěn dostatečný závoz cisternami, je možno naplnit
nekonečně aut. U CNG je to prostě složitější, a vyplatí se buď
investici přenechat specializovanému investorovi, nebo o projektu
důkladně přemýšlet, a zvolit si technologii, která vydrží déle než
2 roky, i když to může znamenat o několik milionů vyšší
investici
Kolik stanic se ještě chystáte otevřít?
Pro rok 2015 počítáme s dalšími 10 až 15 investičními
projekty. Na konci 2016 bychom chtěli provozovat minimálně 40
Bonett stanic v ČR a řádově 5 až 10 projektů na Slovensku.
Celkové investice zatím předpokládáme okolo 400 až 500 milionů
korun. Podobné množství stanic předpokládáme dodat i jako dodávku
našim zákazníkům.

Autor: PR Bonett Gas Investment