Trh s prodejem CNG je na vzestupu

V České republice je aktuálně provozováno přes 60 veřejných plnicích stanic CNG, 11 z nich, tj. téměř 20 %, investovala a provozuje společnost Bonett Gas Investment. Několik dotazů ohledně budoucího vývoje na trhu CNG jsme položili Václavu Holovčákovi, místopředsedovi představenstva společnosti.

Bonett PR 1

Aktuálně je v ČR přes 60 stanic, jak vidíte další vývoj?
Počet stanic určitě poroste, my sami bychom rádi otevřeli ještě dvě další vlastní stanice, jednak u Svitav na čerpací stanici Gulf, jednak první Bonett CNG na čerpací stanici Agip v Praze. Obě stanice jsou plnohodnotnou implementací CNG do stávající čerpací stanice PHM, a to s veškerými standardy a komfortem. Před koncem roku by mohlo být otevřeno ještě několik dalších CNG stanic. Jsme rádi, že objednávky nové Škody Octavia GTEC lámou rekordy, pro CNG je to pozitivní.

Stavíte CNG stanice u čerpacích stanic PHM?
Bonett má za sebou téměř 40 vybudovaných CNG projektů, z čehož téměř polovina je na čerpacích stanicích PHM. Ono to vypadá, že CNG na čerpací stanici je nějaká novinka posledních dvou let, ale není tomu tak. První plnohodnotnou CNG stanicí "na benzínce" byla výkonná technologie na čerpací stanici Comett v Táboře, kterou jsme vybudovali již v roce 2007. Z našich rozvojových plánů pro příští tři roky například vidíme na čerpacích stanicích více než 50 % našich budoucích investic.

Jak se na stanicích za CNG platí?
Většinou se CNG platí pomocí takzvané CNG karty. Je to dáno historickým vývojem. Bonett CNG karta je dnes druhým nejpoužívanějším platebním prostředkem v CNG oblasti, zaplatíte s ní na všech CNG stanicích v ČR. Naše terminály jsou navíc vybaveny akceptací bankovních karet i hotovosti, CNG stanice máme napojeny i do pokladních systémů na čerpacích stanicích. Zákazník má tedy řadu možností, jak zaplatit.

Doporučil byste pro majitele čerpací stanice vlastní investici nebo dodávku?
To je lehká otázka, ale odpověď je poněkud složitější. Ten, kdo rozhoduje o tom, zda a v jaké formě CNG na čerpací stanici "vyroste", je jednoznačně majitel čerpací stanice. Při této volbě bere v potaz určitě svoje vlastní investiční možnosti a ochotu, dobu návratnosti CNG stanice, která není krátká… Prostě posuzuje výhodnost svého potenciálního investičního záměru a porovnává ji s dlouhodobým nájemným, které jsme mu schopni platit za pronajatý pozemek. My mu jako jediní v ČR můžeme vždy nabídnout oba gardy - CNG stanice investujeme a aktuálně provozujeme již 11 Bonett stanic, ale současně jsme jich za poslední čtyři roky nejvíce i dodali. Respektujeme vždy přání našeho partnera, on nám řekne, jaký gard mu více vyhovuje. Pokud chce stanici vlastnit a nést všechny potenciální zisky, ale současně i rizika, tak si stanici od nás koupí, pokud mu naopak vyhovuje, že dostává pravidelné měsíční nájemné bez toho, že by musel investovat miliony a starat se následně o provoz stanice a nést náklady s ním spojené, tak v takovém případě stanici investujeme.

Kolik vlastně stojí jedna CNG stanice?
Jedna stanice stojí řádově od 5 do 20 milionů, podle toho, jaký má stanice výkon a jak je vybavená. Existují i stanice levnější, ale to jsou výkonově slabé stanice, které nejsou vůbec vhodné pro veřejný prodej na rostoucím trhu. Kdo si takovou stanici postaví, za rok musí investovat další miliony znovu do výkonnější technologie. My sami jsme letos dvě naše menší stanice museli přebudovat na významně výkonnější, tzn. museli jsme investovat dalších řádově 5 až 6 milionů do každé z nich, protože jsme nestačili stlačovat dostatek CNG; poptávka prostě převýšila náš dostupný kompresní výkon. Vzhledem k tomu, že původní technologie si můžeme přesunout na jiné projekty, tak nám to tolik nevadí, ale majitel jedné nebo dvou CNG stanic z takové dodatečné investice asi šťastný nebude. Možnost zvolit si jakýkoliv výkon a měnit výkony projektů je jedna z našich hlavních výhod oproti investorovi pouze jedné nebo několika málo CNG stanic. Alfou a omegou investičního úspěchu či neúspěchu v CNG je množství plynu, které se na projektu prodá, a cenová hladina, za kterou se prodá - tedy stejné faktory jako v pohonných hmotách. Investice do CNG nejsou úplně jednoduché, není to standardní objemový produkt jako benzin, nafta či LPG, kde je zásobník, čerpadlo, a stojan, a pokud je zajištěn dostatečný závoz cisternami, je možno naplnit nekonečně aut. U CNG je to prostě složitější, a vyplatí se buď investici přenechat specializovanému investorovi, nebo o projektu důkladně přemýšlet, a zvolit si technologii, která vydrží déle než 2 roky, i když to může znamenat o několik milionů vyšší investici

Kolik stanic se ještě chystáte otevřít?
Pro rok 2015 počítáme s dalšími 10 až 15 investičními projekty. Na konci 2016 bychom chtěli provozovat minimálně 40 Bonett stanic v ČR a řádově 5 až 10 projektů na Slovensku. Celkové investice zatím předpokládáme okolo 400 až 500 milionů korun. Podobné množství stanic předpokládáme dodat i jako dodávku našim zákazníkům.

Bonett PR 2

Autor: PR Bonett Gas Investment

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek