22. 9. 2020
Předseda představenstva skupiny Unipetrol Tomasz Wiatrak
a člen představenstva skupiny Bonett Václav Holovčák podepsali
smlouvu o výstavbě tří vodíkových plnících stanic. Stavba prvních
veřejných vodíkových plnicích stojanů v České republice začne
na stávajících čerpacích stanicích značky Benzina patřících do
mezinárodní skupiny ORLEN v Praze na Barrandově a
v Litvínově již v letošním roce, jejich uvedení do
provozu je plánováno na příští rok. Následně bude vodíkový stojan
nainstalován na čerpací stanici Benzina v Brně
v Kaštanové ulici. V pokročilé fázi příprav je také
instalace vodíkových stojanů na čerpacích stanicích Benziny
v Plzni na Nepomucké ulici a v Praze na D10 ve směru na Mladou
Boleslav.
"Těší mě, že po náročném procesu příprav a administrativy můžeme
konečně zahájit stavbu prvních tří vodíkových plnících stanic
v České republice. Ve výběrovém řízení na realizaci
stavby zvítězila společnost Bonett, což posvětilo i Ministerstvo
dopravy České republiky. Díky tomu jsme nyní podepsali smlouvu o
instalaci vodíkových plnících stojanů na čerpacích stanicích
Benzina v Praze na Barrandově, Litvínově a Brně.
V příštím roce plánujeme otevření prvních dvou plnicích stanic
a ve druhé fázi otevření třetí stanice v Brně. Zároveň
připravujeme zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele dalších
dvou projektů, které se budou nacházet v Plzni a Praze,"řekl Tomasz
Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.
Vodík je nejekologičtější palivo, jelikož při jeho spalování
nevznikají nežádoucí látky. Vozy na vodíkový pohon na rozdíl od
klasických elektromobilů nepotřebují k provozu baterie a jejich
tankování tak zabere stejně času jako u benzinových či naftových
automobilů."Věříme, že vodík postupem času doplní současnou
bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen
v oblasti osobní mobility ale především v oblasti
hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto
spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které
chceme s jejich produkty přilákat do České republiky. Zároveň
jsme v kontaktu s orgány státní správy a místní
samosprávy. O využití vodíku ve veřejné hromadné dopravě jednáme
s Hlavním městem Praha, Středočeským krajem a Ústeckým
krajem,"doplnil Tomasz Wiatrak.
Čerpací stanice Benzina v Praze na Barrandově a
v Litvínově budou zásobovány vodíkem, který vzniká při
zpracovávání ropy v rafinériích Unipetrolu v Litvínově a
Kralupech nad Vltavou. Unipetrol se zároveň zabývá konkrétními
projekty efektivní výroby vodíku z alternativních zdrojů, tedy bez
uhlíkové stopy, například elektrolýzou vody za využití elektrické
energie získané z fotovoltaických článků.
"Naše nabídka na vodíkové stanice byla vyhodnocena jako
nejlepší, a my si vážíme toho, že Bonett dodá první stanice na
vodík nejen u nás, ale i v regionu, a bude v pozici
generálního dodavatele u tohoto přelomového dopravního projektu.
Vybudovali jsme již stovky stanic na alternativní paliva, desítky
jich sami provozujeme, ale úspěch v tak prestižním vodíkovém
tendru je pro nás tou nejvyšší metou. Rádi bychom na tento projekt
navázali dalšími vodíkovými aktivitami a realizacemi nejen
v ČR, ale i v Polsku a na Slovensku, kde taktéž naše
skupina aktivně působí,"dodal Václav Holovčák, člen představenstva
skupiny Bonett.
V České republice doposud fungovala pouze jediná neveřejná
plnící stanice na vodík v Neratovicích, která od roku 2009 sloužila
pro autobus tamní veřejné dopravy. Vodík je populární především ve
Spojených státech amerických, Japonsku a Německu. V sousedním
Německu fungovalo ke konci loňského roku již 87 plnících stanic na
vodík, přičemž dvě z nich se nacházejí na čerpacích stanicích
STAR patřících rovněž do nadnárodního koncernu ORLEN. Celosvětově
bylo ke konci roku 2019 v provozu 432 vodíkových plnících stanic,
přičemž 330 z nich je otevřených pro veřejnost.
Autor: TZ Unipetrol, Zdroj: TZ Unipetrol