Uzrál čas na změnu strategie kontrol kvality paliv?

Kvalita pohonných hmot se v loňském roce zlepšila, ale o 14 procent vzrostl podíl odchylek závažnějšího charakteru, které nasvědčují kontaminaci pohonných hmot. Odborníci apelují na ČOI, aby změnila strategii kontrol.

TRP Jakost paliva_1

Benziny a nafty v roce 2014 s minimem závad jakosti

Jak vyplynulo ze statistiky sledování a monitorování jakosti pohonných hmot, v roce 2014 odebrala Česká obchodní inspekce ke kontrole jakosti 2663 vzorků benzinů, naft, B30, E85, LPG, CNG. Z toho celkem 81 odebraných vzorků paliv nevyhovělo příslušným technickým normám (tj. 3 %). O 14 procent ale v meziročním srovnání vzrostl poměr odchylek závažnějšího charakteru, které nasvědčují kontaminaci pohonných hmot - zejména nejakostního LPG pro pohon na trhu.

Nejčastější sankce - bod vzplanutí nafty

Tradičně se ukazuje, že tzv. bod vzplanutí nafty je nejvíce frekventovaným pochybením. SČS ČR opakovaně poukazuje na fakt, že výše udělených pokut orgány ČOI za téměř totožnou odchylku v bodu vzplanutí se případ od případu mnohdy výrazně liší v řádu desítek tisíc korun a navrhuje vytvoření jasného sazebníku, který by disproporce a z nich plynoucí pochyby o srovnatelném přístupu jednotlivých regionálních inspektorátů eliminoval.
Stanovisko ČOI k disproporcím v pokutách za bod vzplanutí nafty citujeme celé: "Pokud se jedná o ukládání pokut za nedodržení požadavků na složení a jakost pohonných hmot, je potřeba zmínit skutečnost, že ty jsou ukládány ve správním řízení, kde sehrává důležitou roli správní uvážení. V rámci tohoto uvážení správní orgán zvažuje jak přitěžující, tak i polehčující okolnosti konkrétního případu a přihlíží zejména k závažnosti správního deliktu, způsobu jeho spáchání, následkům deliktního jednání a dalším okolnostem, za kterých byl spáchán. Ředitelé jednotlivých regionálních inspektorátů, kteří plní funkci prvostupňového správního orgánu, mají v současné době k dispozici celou škálu informací, které mohou v rámci svého rozhodování využít. Jedná se zejména o možnost porovnání navrhované výše pokuty s již uloženými pokutami za obdobné deliktní jednání v prvním stupni rozhodování a možnost porovnání navrhované výše pokuty s pokutami, o kterých bylo rozhodnuto na základě odvolání druhostupňovým orgánem, tedy Ústředním inspektorátem ČOI."

Report chybovosti EU bez bodu vzplanutí

Evropská unie reportuje zjištěné závady u benzinu a nafty v rozsahu téměř 25 000 vzorků odebraných napříč všemi zeměmi EU. Brusel předepisuje jak kontrolované parametry, tak minimální množství vzorků odebraných jednotlivými členskými zeměmi. Pro Českou republiku je předepsáno minimální množství 50 vzorků v každémo z obou kontrolovaných paliv v obou sezónách, tedy celkem 200 vzorků ročně. Už tento fakt naznačuje, že u nás uplatňovaný celoplošný monitoring je do jisté míry plýtváním a je zde prostor jej mnohem lépe zacílit.
Z údajů uvedených v tiskové zprávě SČS vyplývá, že do výsledků monitoringu kvality pro Evropskou unii za rok 2014 Česká obchodní inspekce do výpočtu zahrnula pouze v EU kontrolovaná paliva a parametry (tedy benzin a naftu s vyloučením bodu vzplanutí). V takovém srovnání totiž dosahuje Česká republika závadovosti pouze 0,6 %, což je hluboko pod celoevropským průměrem. To mimo jiné odhaluje další slabinu plošného monitoringu, který nezahrnuje výdejní místa "za plotem" - čerpací stanice s vymezeným přístupem.

Argumenty pro změnu strategie kontrol

Čím dále častěji z odborných kruhů zaznívají návrhy, které by měly vést či alespoň inspirovat ČOI k revizi stávající strategie monitoringu motorových paliv prodávaných u veřejných čerpacích stanic. Ten je v současnosti víceméně plošný s výjimkou kontrol vykonaných na základě občanských upozornění. Hlavním těžištěm kritiky je pak kontrola čerpacích stanic, kde je zaveden komerční program monitoringu jakosti paliv Pečeť kvality, který provádí akreditovaná laboratoř společnosti SGS ČR. Právě tato pobočka nadnárodní společnosti SGS mimo jiné vyhodnocuje vzorky odebrané inspektory ČOI.
Dalším kamenem úrazu je četnost kontrol. Pokud je v ČR registrováno více než 6000 čerpacích stanic, pak při celkovém počtu odebraných vzorků do 2800 (kdy na jedné čerpací stanici je odebráno v průměru více než dva vzorky) je tedy za rok kontrolována méně než jedna čtvrtina stanic. Pro srovnání - v programu Pečeť kvality je přihlášeno 1021 čerpacích stanic, na nichž bylo za pouhé dva měsíce (k 28. 2. 2015) odebráno 1123 vzorků s celkovým podílem neshod 0,7 %. Ještě lepší výsledky jakosti vykázaly členské společnosti ČAPPO - jen 0,2 % neshod.
Odborná veřejnost proto dlouhodobě apeluje na ČOI a MPO, aby byla lépe, efektivněji a účinněji zajištěna ochrana trhu, spotřebitelů a ve výsledku i fiskálních zájmů státu. Vše je samozřejmě o penězích, a přesto by se uvedeného zlepšení dalo v případě kontrol jakosti pohonných hmot dosáhnout i bez navýšení prostředků, které MPO na kontroly motorových paliv každoročně České obchodní inspekci přiděluje.

Koncept efektivnější ochrany trhu a spotřebitelů

Jednou z variant efektivnější a vysoce účinné kontroly kvality prodávaných pohonných hmot je  celkem jednoduchý. Plošný monitoring  omezit na "povinný" rozsah kontrol daný EU a náklady na takzvaný monitoring jakosti prodávaných paliv. Dle vyhlášky č. 133/2010 Sb. (o jakosti a evidenci pohonných hmot) a v souladu se zákonem č. 311/2006 Sb., o kontrole paliv by se kontroloval pouze EU předepisovaný minimální roční objem vzorků  a parametr jakosti bod vzplanutí nafty by se po vzoru metodiky EU z hodnocení zcela vyloučil.
Tím by se ušetřily prostředky na primární účel činnosti ČOI, kterým je ochranu trhu a spotřebitelů. ČOI by mohla takto velmi efektivně zvýšit efektivitu a účinnost kontrol takzvaným screeningem. Prostřednictvím mobilních laboratoří umožňujících aplikací nové unikátní metodiky vyvinuté SGS ČR by mohla provádět operativní kontroly předem vytipovaných čerpacích stanic. V případě zjištění neshody (kontaminace) novou metodikou by byly následně odebrány vzorky a podrobeny standardnímu (ale i mnohem nákladnějšímu) vyhodnocení podle příslušných norem. To by při stávajícím objemu financí alokovaných na kontrolu paliv umožnilo mnohonásobně zvýšit roční četnost kontrol (dle odhadu cca na 10 000 vzorků ročně). 

Jak daleko je od úvah k realitě?

Tiskový mluvčí Jiří Fröhlich nás v písemné odpovědi ujistil, že se ČOI velmi vážně zabývá vývojem v oblasti pohonných hmot a možnostmi, jak zefektivnit činnost monitorování jejich kvality. Na druhou stranu vzápětí ale konstatuje: že případné změně systému monitorování kvality pohonných hmot v rozsahu upraveném vyhláškou by musela předcházet její novelizace.
Podle vyjádření tiskového odboru ČOI se problematikou systému monitorování kvality pohonných hmot přesto zabývá a v rámci svých předběžných úvah zohledňuje stav vědy a techniky v daném odvětví. "V těchto úvahách má jistě své místo i případné využití "mobilní laboratoře" pro arbitrážní a screeningové zkoušky, jejich výsledky by mohly zakládat důvod k provedení laboratorních zkoušek. Součástí úvah je využití služeb dalších odborně způsobilých subjektů, popřípadě navázání spolupráce s těmito subjekty na vyšší úrovni.," uvádí ČOI.
Budeme proto dále se zájmem sledovat, zda zodpovědní pracovníci ČOI nezůstanou pouze v oblasti akademických diskusí a zda v dohledné době promění své úvahy v realitu. Příkladem pro ČOI budiž Celní správa, která na PETROLsummitu v minulém roce avizovala operativní využití nové metodiky SGS a objednávku na pořízení hned dvou mobilních  laboratoří. Celníci prokázali, že i v případě státní správy rychlost od myšlenky k činu může být srovnatelná s akceschopností rozhodování právě těch obchodníků, kteří na trhu nesoutěží férově.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek