22. 2. 2016
V České republice je celkem 7010 čerpacích stanic.
Poprvé za posledních pět let jejich počet meziročně nevzrostl. Je
jich dokonce o 3 méně než na konci roku 2014. Vyplývá to
z nové statistiky Ministerstva průmyslu a
obchodu.

Například na pražské Jižní spojce je
na cca 20 km ze směru od Barrandovského mostu šest a ze směru od
Černého mostu pět čerpacích stanic
Česká republika je ale i tak v počtu pump evropským
rekordmanem. A počet čerpacích stanic, které jsou veřejně přístupné
všem řidičům, dále roste. Když chtějí čerpadláři postavit
v Česku novou pumpu, většinou jim nezbývá než čekat na
dostavbu nového městského obchvatu či dálničního úseku. Jinak je
totiž u 56 tisíc kilometrů českých silnic doslova narváno, není
prakticky možné, aby vám došel benzín kvůli tomu, že nepotkáte
čerpací stanici. Jen za poslední půl rok přibylo dalších 25
veřejných čerpacích stanic. I když 2529 z celkového počtu 7010
je neveřejných, veřejnou čerpací stanici řidiči pořád potkají
v průměru každých čtrnáct kilometrů. "Další velice silnou a
rostoucí skupinou jsou poloveřejné stanice s vymezeným
přístupem, kterých je 637 a jejichž počet se například oproti
roku 2010 zvýšil více jak dvojnásobně," okomentoval Václav Loula
z České asociace petrolejářského průmyslu čerpací stanice,
které se nacházejí například v areálech firem, pilách či
lomech.
Pro srovnání, na Slovensku je pump zhruba 700. Německo sice
eviduje 15 tisíc čerpacích stanic, země má však osminásobný počet
obyvatel, vyšší počet aut na obyvatele i vyšší spotřebou pohonných
hmot. Důvodem vysokého počtu pump v Česku je to, že
k vybudování čerpací stanice tu není třeba žádné speciální
povolení. "Konkurence mezi čerpadláři má pozitivní vliv na ceny. Na
druhou stranu při tak velkém počtu čerpacích stanic je tento stav
dlouhodobě neudržitelný, protože se všichni, kdo podnikají legálně,
prostě nemůžou uživit a být v zisku. Potvrzuje to konsolidace
trhu, která začala akvizicemi ze strany skupiny MOL, a letos
pokračuje převzetím částí sítě OMV ze strany Benziny," upozornil
Damir Duraković z nákupní aliance Axigon, jejíž členové měsíčně
natankují více než 700 tisíc litrů pohonných hmot.
V celkovém součtu však pump meziročně o tři ubylo. "Pokles
celkového počtu čerpacích stanic ve 2. pololetí roku 2015 byl
z větší části způsoben zrušením evidence značného počtu
neveřejných čerpacích stanic. Přihlášeno bylo 26 nových čerpacích
stanic a dalších 16 starších, již dříve provozovaných. Odhlášeno
bylo celkem 77 stanic," vysvětlil Luděk Dušek z Ministerstva
průmyslu a obchodu. Řetězce pump při tak velké hustotě svých
zařízení musejí hledat stále nové způsoby, jak vydělat. Například
Shell tak své čerpací stanice nyní obohacuje o rozšířený prodej
potravin. Obchody Billa jsou od konce loňského roku na téměř
čtvrtině čerpacích stanic Shell v Česku. Koncept
stop&shop, uplatňovaný jinak zejména v USA, tak už funguje
na 42 benzínkách. Zatímco obsluha čerpací stanice auto tankuje,
řidič může v obchodě nakoupit a vše pak dohromady zaplatí u
pokladny.
A přibývá též stanic nabízejících služby vozidlům, která na
klasických pumpách nenatankují, například tedy elektromobilům či
vozidlům na stlačený zemní plyn (CNG). Jen vloni v Česku
přibylo přes 30 stanic na CNG, nyní jich je tak po republice
přes 100. Český plynárenský svaz plánuje, že se do pěti let jejich
počet zdvojnásobí. Nafta a benzín ale u pump stále dominují.
"Nabíjecích stanic přibývá pomalu. Stačí se podívat na mapy
nabíjecích stanic v zahraničí. Naši členové a ostatní
uživatelé elektromobilů by uvítali rychlejší růst. Obzvlášť, když
se například dozvíme, že rychlonabíjecí stanici má nejmenovaný
servis již dlouhou dobu ve skladu, ale není nikdo, kdo by ji
připojil," upozornil předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír
Vegr.
Autor: TZ, Zdroj: Axigon