V Helsinkách připravují infrastrukturu pro vodíkové automobily

Na finském ministerstvu dopravy přemýšlí o tom, jak urychlit stavbu většího počtu vodíkových čerpacích stanic. Ve středu byla ve Vuosaari Harbour otevřena druhá taková jednotka v zemí tisíců jezer. První již funguje asi rok v Rovaniemi a vozidla na vodíkový pohon se nyní ve Finsku intenzivně testují. Pokud vše půjde podle plánů, první spotřebitelské modely by se mohly objevit již příští rok.

Hyundai ix36 Hydrogen Helsinky

Vodíkové auto funguje podobným způsobem jako elektromobil s tím rozdílem, že má výrazně delší akční rádius (cca 500-600 km) na jedno naplnění nádrže, které navíc trvá nejvýše 4 minuty. "V tomto ohledu jsou vodíkové automobily velmi konkurenční klasickým automobilům se spalovacím motorem," říká Kalevi Korjala, generální ředitel finské plynárenské společnosti Woikoski.
Přes tyto výhody rozvoj vodíkových vozidel zatím zaostává za očekáváním. Problém je v relativně časově náročném vývoji palivového systému, který je zatím navíc velice drahý. Ve Finsku jsou však optimisté. "Automobily s vodíkovým pohonem budou hrát významnou roli během 10 až 20 let a během té doby bude jejich význam pomalu narůstat. Vodík je energetický zdroj, kterého je a bude dostatek," myslí si finský ministr životního prostředí Ville Niinistö.
Ministerstvo dopravy se nyní plánuje rozvoj infrastruktury respektive výstavby plnících stanic. Niinistö vyzývá města, aby šla sama příkladem. "Během pěti let by obce mohly přejít na vodíkový pohon v rámci hromadné autobusové dopravy,"  Vodíkové palivo dnes stojí asi 10 euro za kilogram, což odpovídá podobným nákladům jako u paliva E85.

Autor: jk, Zdroj: PetrolPlaza

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek