24. 3. 2014
Na finském ministerstvu dopravy přemýšlí o tom, jak
urychlit stavbu většího počtu vodíkových čerpacích stanic. Ve
středu byla ve Vuosaari Harbour otevřena druhá taková jednotka v
zemí tisíců jezer. První již funguje asi rok v Rovaniemi a
vozidla na vodíkový pohon se nyní ve Finsku intenzivně testují.
Pokud vše půjde podle plánů, první spotřebitelské modely by se
mohly objevit již příští rok.

Vodíkové auto funguje podobným způsobem jako elektromobil
s tím rozdílem, že má výrazně delší akční rádius (cca 500-600
km) na jedno naplnění nádrže, které navíc trvá nejvýše 4 minuty. "V
tomto ohledu jsou vodíkové automobily velmi konkurenční klasickým
automobilům se spalovacím motorem," říká Kalevi Korjala, generální
ředitel finské plynárenské společnosti Woikoski.
Přes tyto výhody rozvoj vodíkových vozidel zatím zaostává za
očekáváním. Problém je v relativně časově náročném vývoji
palivového systému, který je zatím navíc velice drahý. Ve Finsku
jsou však optimisté. "Automobily s vodíkovým pohonem budou hrát
významnou roli během 10 až 20 let a během té doby bude jejich
význam pomalu narůstat. Vodík je energetický zdroj, kterého je a
bude dostatek," myslí si finský ministr životního prostředí Ville
Niinistö.
Ministerstvo dopravy se nyní plánuje rozvoj infrastruktury
respektive výstavby plnících stanic. Niinistö vyzývá města, aby šla
sama příkladem. "Během pěti let by obce mohly přejít na vodíkový
pohon v rámci hromadné autobusové dopravy," Vodíkové
palivo dnes stojí asi 10 euro za kilogram, což odpovídá podobným
nákladům jako u paliva E85.
Autor: jk, Zdroj: PetrolPlaza