V létě by neměly výrazně růst ceny pohonných hmot

Evropský poskytovatel služeb pro dopravce, firma DKV Euro Service, očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech. Na dnešní tiskové konferenci to alespoň tvrdil výkonný ředitel české pobočky Ondřej Pavlík.

DKV platba kartou

"Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu v rozmezí 32,50-33,50 Kč," říká Ondřej Pavlík. "U spotřebních daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám docházet bude, to je rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí skupiny MOL na českém trhu."
Razantní pád cen ropy koncem loňského roku ovlivnil mimo jiné ziskovost dopravců a vedl také k přeceňování zásob. Po následném mírném vzestupu se cena ropy Brent v současné době fixuje k úrovni 60-65 dolarů za barel a další odhady růstu jsou jen velmi opatrné ale spíše se neočekávají. Aktuální stav totiž ovlivňuje změna v očekávání poptávky v Číně, další produkce frakováním šelfů a také deklarovaný odklon velkých ropných koncernů od ropy a ropných produktů k perspektivnímu zemnímu plynu. Cenu u čerpacích stanic samozřejmě  může v následujících měsících ovlivnit vývoj kursu dolaru vůči koruně a geopolitické konflikty na blízkém a středním východě.
Podle DKV Euro Service by měl být letošní rok pro velké dopravce dobrý, i když čelí tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu. "Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko, když rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %. Dokonce se tehdy uvažovalo o snížení spotřební daně. Dnes je však situace úplně jiná. "V současnosti pokračuje nárůst tankování v tuzemsku. Důvodem jsou nejen příznivé ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A svou roli hraji i fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické produkty s podporou biosložek," říká Ondřej Pavlík. Pokud jde o poslední zmiňovaný faktor, je třeba připomenout, že v České republice může dnes kamionová doprava využívat dva produkty - směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u bionafty je úspora ještě vyšší.

 

Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek