11. 6. 2015
Evropský poskytovatel služeb pro dopravce, firma DKV
Euro Service, očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci
nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech. Na dnešní
tiskové konferenci to alespoň tvrdil výkonný ředitel české pobočky
Ondřej Pavlík.

"Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná
cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu
v rozmezí 32,50-33,50 Kč," říká Ondřej Pavlík. "U spotřebních
daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny
neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám docházet bude, to je
rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí
skupiny MOL na českém trhu."
Razantní pád cen ropy koncem loňského roku ovlivnil mimo jiné
ziskovost dopravců a vedl také k přeceňování zásob. Po následném
mírném vzestupu se cena ropy Brent v současné době fixuje k úrovni
60-65 dolarů za barel a další odhady růstu jsou jen velmi opatrné
ale spíše se neočekávají. Aktuální stav totiž ovlivňuje změna v
očekávání poptávky v Číně, další produkce frakováním šelfů a
také deklarovaný odklon velkých ropných koncernů od ropy a ropných
produktů k perspektivnímu zemnímu plynu. Cenu u čerpacích
stanic samozřejmě může v následujících měsících ovlivnit
vývoj kursu dolaru vůči koruně a geopolitické konflikty na blízkém
a středním východě.
Podle DKV Euro Service by měl být letošní rok pro velké dopravce
dobrý, i když čelí tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu.
"Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních
měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých
zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně
také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají
také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení
vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali
v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko,
Španělsko a především Polsko, když rozdíl mezi průměrnými cenami
nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %. Dokonce se
tehdy uvažovalo o snížení spotřební daně. Dnes je však situace
úplně jiná. "V současnosti pokračuje nárůst tankování
v tuzemsku. Důvodem jsou nejen příznivé ceny pohonných hmot,
ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž
spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A svou
roli hraji i fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické
produkty s podporou biosložek," říká Ondřej Pavlík. Pokud jde o
poslední zmiňovaný faktor, je třeba připomenout, že v České
republice může dnes kamionová doprava využívat dva produkty -
směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození
motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány
nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový
rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes
dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u
bionafty je úspora ještě vyšší.
Autor: jk